Середа 2
6 – А, українська література Дата 13.05.2020
Тема. Емма Андієвська. «Казка про яян». Порушення питань моралі, дружби, сили слова. Прихований повчальний зміст казки-притчі. Фантастичні елементи у творі.
Основний зміст уроку
«Казка по яян»
https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=1146
Аудіокнига «Казка по яян»
https://www.youtube.com/watch?v=K5ZGDRAj390
Словникова робота.
̶ Вежа ̶ висока й вузька, переважно з каменю, архітектурна споруда, що будується окремо або становить верхню частину будівлі (башта).
̶ Кельма ̶ ручний будівельний інструмент у вигляді невеличкої лопатки; застосовується при муруванні стін, настиланні бруківки тощо.
̶ Кволий дідусь ̶ слабкий, безсильний; фізично нерозвинутий; незначний за ступенем вияву.
̶ Немощі ̶ хвороби, безсилля.
̶ Гузир ̶ місце, де зав’язано мішок.
Бесіда за змістом твору.
̶ Дайте відповіді на запитання, спираючись на текст твору.
̶ Де знаходилося місто яян? (У глибочезному проваллі, далеко від усього світу, від його природних див, від чистої блакиті неба, від ласки й тепла сонечка…).
̶ Який воно мало вигляд? Зачитайте цитату з тексту. («Коли він розплющив очі, то побачив, що лежить на площі великого міста, яке складається з багатьох веж, що їх кожен будує на свій лад, бо ці вежі весь час завалюються» с.112).
̶ Чому тільки немічний дідусь заговорив до хлопчика? Прочитайте і прокоментуйте. («Я ж почув тільки тому, що мене здолали немощі, і внутрішні підпори, які досі тримали мене, як вони тримають усіх яян цього міста, передчасно струхли й завалилися, як і моя вежа, поправити яку мені бракує сил» с. 112).
̶Чом яяни постійно мовчать? Зачитайте цитати з твору. (За словами дідуся, «кожен яянин знає тільки своє «Я» і тому запитань іншої людини просто не чує». «Ніхто не може догодити яянинові, бо тільки він сам усе знає і вміє, і то найкраще». Таких люди називають егоїстами).
̶ Чому мешканці чудернацького міста «майже вічні?» (Дідусь пояснив, що вони харчуються власною гординею, власним «Я).
̶ Чому опали немощі дідуся? Зачитайте цитату з твору. («… опали немощі тільки тому, що я чужинець і справжнім яянином так ніколи й не став, хоч і прожив тут майже весь свій вік. Я ледве пам’ятаю, що на початку свого життя під час сварки на кораблі, де я виконував обов’язки юнги, я впав за борт і опинився в цьому місті». Учні зауважують, що юнга теж, мабуть, не був позбавлений отого «Я», бо ж невідомо як опинився в цьому місті та ще й після сварки на борту корабля).
̶ Перекажіть і проаналізуйте поведінку хлопчика в останніх епізодах казки. Чи правильно він учинив? (Пастушок обережно посадив старого на плечі й пішов до найближчої брами (нагадаємо, що їх було сім). Він їй низенько уклонився, звернувся, мов до людини, із словами ввічливості: «Вельмишановна брамо, чи не була б ти така ласкава й відпустила нас на волю …» Усе це свідчить про те, що пастушок був добрим, лагідним, вихованим хлопчиком, привченим шанувати довколишній світ).
Домашнє завдання
-
Вивчити біографії Емми Андієвської .
-
Читати й аналізувати «Казку про яян»
(Виконане завдання надсилати на ел. пошту Ivannashengera@gmail.com )
6– А, укр.мова Дата 13.05. 2020
Тема. Іменник як частина мови (повторення)
Основний зміст уроку
ІМЕННИК
Іменник - це частина мови, яка означає предмет і відповідає на питання хто? що? (черговий, патріот, птеродактіль).
Предметом у граматиці вважається все, про що можна спитати хто це? що це?, напр.: хто це?- вчений; що це?- картопля.
СИНТАКСИЧНА РОЛЬ ІМЕННИКА
Основна синтаксична роль іменників - підмет (Політики погомоніли трохи та й розійшлися) та додаток (Василь знайшов Степана).
Іменники можуть бути також:
-
неузгодженим означенням (Рука Сашка легла на моє плече);
-
іменною частиною складеного присудка (Він завжди був чудовим хлопцем);
-
обставиною (Наталка з Ларисою вийшли з будинку).
РОЗРЯДИ ІМЕННИКА ЗА ЗНАЧЕННЯМ
Серед іменників виділяються такі групи слів:
1. |
загальні назви - власні назви |
2. |
назви істот - назви неістот |
3. |
конкретні - абстрактні |
4. |
збірні |
5. |
речовинні |
НАЗВИ ЗАГАЛЬНІ І ВЛАСНІ
іменники |
приклади |
загальні |
ручка, перо, галіфе, панама, країна, папір, сонце, щастя, подружжя, телебачення |
власні |
Дніпро, Рябоштан, Марс, Марійка, Василь, Франція, Стецюк, Карпати, газета "ТВпарк", |
Загальні іменники позначають предмети в цілому.
Власні іменники індивідуально позначають окремі предмети або особи.
НАЗВИ ІСТОТ І НАЗВИ НЕІСТОТ
іменники |
приклади |
назви істот |
хто?- гитарист, люди, окунь, зозуля |
назви неістот |
що?- поле, вітер, посуд, клавіатура |
Завдання 1. Записати речення, ставлячи іменники в однині. Визначити їх відмінок.
По дорогах мчать автомобілі.
У наших лісах живуть зайці.
На вершинах гір лежать сніги.
Завдання 2. Поставити подані іменники в давальному і місцевому відмінках.
Д.в. М.в.
бджілка
комаха
нога
річка
стежка
берег
Домашнє завдання
Записати подані іменники в орудному відмінку однини.
Мідь, осока, груша, вулиця, квітка, площа, радість, земля, кров.
(Виконане завдання надсилати на ел. пошту Ivannashengera@gmail.com )