Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

Середа 2

6 – А, українська література                                               Дата 13.05.2020

Тема. Емма Андієвська. «Казка про яян». Порушення питань моралі, дружби, сили слова. Прихований повчальний зміст казки-притчі. Фантастичні елементи у творі.

 

Основний зміст уроку

 

«Казка по яян»

https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=1146

Аудіокнига «Казка по яян»

https://www.youtube.com/watch?v=K5ZGDRAj390

 

Словникова робота.
 ̶ Вежа  ̶ висока й вузька, переважно з каменю, архітектурна споруда, що будується окремо або становить верхню частину будівлі (башта).
 ̶ Кельма  ̶ ручний будівельний інструмент у вигляді невеличкої лопатки; застосовується при муруванні стін, настиланні бруківки тощо.
 ̶ Кволий дідусь  ̶ слабкий, безсильний; фізично нерозвинутий; незначний за ступенем вияву.
 ̶  Немощі  ̶  хвороби, безсилля.
 ̶  Гузир   ̶  місце, де зав’язано мішок.
  Бесіда за змістом твору.
 ̶  Дайте відповіді на запитання, спираючись на текст твору.
 ̶  Де знаходилося місто яян? (У глибочезному проваллі, далеко від усього світу, від його природних див, від чистої блакиті неба, від ласки й тепла сонечка…).
 ̶ Який воно мало вигляд? Зачитайте цитату з тексту. («Коли він розплющив очі, то побачив, що лежить на площі великого міста, яке складається з багатьох веж, що їх кожен будує на свій лад, бо ці вежі весь час завалюються» с.112).
 ̶ Чому тільки немічний дідусь заговорив до хлопчика? Прочитайте і прокоментуйте. («Я ж почув тільки тому, що мене здолали немощі, і внутрішні підпори, які досі тримали мене, як вони тримають усіх яян цього міста, передчасно струхли й завалилися, як і моя вежа, поправити яку мені бракує сил» с. 112).
 ̶Чом яяни постійно мовчать? Зачитайте цитати з твору. (За словами дідуся, «кожен яянин знає тільки своє «Я» і тому запитань іншої людини просто не чує». «Ніхто не може догодити яянинові, бо тільки він сам усе знає і вміє, і то найкраще». Таких люди називають егоїстами).
 ̶  Чому мешканці чудернацького міста «майже вічні?»  (Дідусь пояснив, що вони харчуються власною гординею, власним «Я).
 ̶  Чому опали немощі дідуся? Зачитайте цитату з твору. («… опали немощі тільки тому, що я чужинець і справжнім яянином так ніколи й не став, хоч і прожив тут майже весь свій вік. Я ледве пам’ятаю, що на початку свого життя під час сварки на кораблі, де я виконував обов’язки юнги, я впав за борт і опинився в цьому місті». Учні зауважують, що юнга теж, мабуть, не був позбавлений отого «Я», бо ж невідомо як опинився в цьому місті та ще й після сварки на борту корабля).
 ̶  Перекажіть і проаналізуйте поведінку хлопчика в останніх епізодах казки. Чи правильно він учинив? (Пастушок обережно посадив старого на плечі й пішов до найближчої брами (нагадаємо, що їх було сім). Він їй низенько уклонився, звернувся, мов до людини, із словами ввічливості: «Вельмишановна брамо, чи не була б ти така ласкава й відпустила нас на волю …» Усе це свідчить про те, що пастушок був добрим, лагідним, вихованим хлопчиком, привченим шанувати довколишній світ).
 

Домашнє завдання

  1. Вивчити біографії Емми Андієвської .

  2. Читати й аналізувати «Казку про яян»

 

(Виконане завдання надсилати на  ел. пошту   Ivannashengera@gmail.com  )

6– А, укр.мова                                           Дата 13.05. 2020

Тема. Іменник як частина мови (повторення)

 

Основний зміст уроку

 

ІМЕННИК

Іменник - це частина мови, яка означає предмет і відповідає на питання хто? що? (черговий, патріот, птеродактіль).

Предметом у граматиці вважається все, про що можна спитати хто це? що це?, напр.: хто це?- вчений; що це?- картопля.

СИНТАКСИЧНА РОЛЬ ІМЕННИКА

Основна синтаксична роль іменників - підмет (Політики погомоніли трохи та й розійшлися) та додаток (Василь знайшов Степана).

Іменники можуть бути також:

  • неузгодженим означенням (Рука Сашка легла на моє плече);

  • іменною частиною складеного присудка (Він завжди був чудовим хлопцем);

  • обставиною (Наталка з Ларисою вийшли з будинку).

РОЗРЯДИ ІМЕННИКА ЗА ЗНАЧЕННЯМ

Серед іменників виділяються такі групи слів:

1.

загальні назви - власні назви

2.

назви істот - назви неістот

3.

конкретні - абстрактні

4.

збірні

5.

речовинні

НАЗВИ ЗАГАЛЬНІ І ВЛАСНІ

іменники

приклади

загальні

ручка, перо, галіфе, панама, країна, папір, сонце, щастя, подружжя, телебачення

власні

Дніпро, Рябоштан, Марс, Марійка, Василь, Франція, Стецюк, Карпати, газета "ТВпарк",

Загальні іменники позначають предмети в цілому.

Власні іменники індивідуально позначають окремі предмети або особи.

НАЗВИ ІСТОТ І НАЗВИ НЕІСТОТ

іменники

приклади

назви істот

хто?- гитарист, люди, окунь, зозуля

назви неістот

що?- поле, вітер, посуд, клавіатура

Завдання 1. Записати  речення,  ставлячи  іменники  в  однині.  Визначити  їх  відмінок.

По  дорогах  мчать  автомобілі.

У  наших  лісах  живуть  зайці.

На  вершинах  гір  лежать  сніги.

Завдання 2. Поставити  подані  іменники  в  давальному  і  місцевому  відмінках.

                                   Д.в.                                   М.в.

бджілка

комаха

нога

річка

стежка

берег

 

Домашнє завдання

 

Записати  подані  іменники  в  орудному  відмінку  однини.

Мідь,  осока,  груша,  вулиця,  квітка,  площа,  радість,  земля,  кров.

 

(Виконане завдання надсилати на  ел. пошту   Ivannashengera@gmail.com  )