середа 2 15.04
6- А, укр. мова Дата 15.04.2020
Тема. Прикметники твердої й мякої груп
Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
Орієнтовні запитання:
-
Яка частина мови називається прикметником?
-
Від чого залежить рід, число, відмінок прикметника?
-
Яку синтаксичну роль виконує прикметник у реченні?
Тверда і м'яка групи прикметників
В українській мові розрізняють дві групи прикметників: тверду і м'яку.
До твердої групи належать:
- прикметники, основа яких закінчується на твердий приголосний. У називному відмінку однини вони мають закінчення -ий, -а, -е: білій, біла, біче: гарний, гарна, гарне; каштановий, каштанова, каштанове; весняний, весняна, весняне; солов "ший, солов 'їна, солов Уне; казковий, казкова, казкове;
- усі короткі форми прикметників з твердим приголосним у кінці основи: зелен, срібен, жив, здоров, ясен;
- присвійні прикметники з суфіксами -ів (їв), -ин (-їй): батьків, братів, сестрин; Олексіїв, Маріїн, Гіннин, Оксанин.
До м'якої групи належать:
- прикметники, основа яких закінчується на м'який приголосний. У називному відмінку однини вони мають закінчення -ій, -я, -є: синій, синя, синє; осінній, осіння, осіннє; братній, братня, братнє; ранній, рання, раннє; вечірній, вечірня, вечірнє; житній, житня, житнє; дружній, дружня, дружнє*;
- прикметники, основа яких закінчується на -н- з попереднім приголосним: безодній, будній, крайній, давній, достатній, городній, всесвітній, древній, кутній, літній, могутній, майбутній, незабутній, нижній, обідній, присутній, ранній, передній, сусідній, хатній, художній, мужній;
- прикметники на -шн- (-ій), -жн(-ій), утворені від прислівників: домашній, тутешній, вранішній, вчорашній, ближній, справжній, подорожній, повздовжній.
Опрацювання теоретичного матеріалу та зразків відмінювання прикметників
https://webpen.com.ua/pages/Morphology_and_spelling/adjective_declination.html
Завдання 1. Запишіть прикметники твердої і м’якої груп у дві колонки. За умови правильного виконання завдання з третьої букви кожного слова ви зможете прочитати вираз, який відображає основну думку нашого уроку. («Пісня – душа народу»).
Лапатий, блідий, синій, високий, сонний, крайній, княжий, справжній, водний, сторонній, художній, дружний (одностайний), дружній (приязний), коштовний, правильний.
Завдання 2. Дослідження-реконструювання.
Відновіть текст, вписавши відмінкові закінчення прикметників, вкажіть відмінок кожного з них.
УКРАЇНСЬКА ПІСНЯ
Українськ.. пісня! Хто не був зачарований нею, хто не згадує її, як своє чист.. , прозор.. дитинство, свою горд.. юність, своє бажання бути красив.. і ніжн.. , сильн.. і хоробр. . . Який митець не був натхненн.. її багатющ.. мелодіями, безмежн.. широтою і красою її барв, її чарівн.. силою, що викликає в душі людськ.. найскладніш.. , найтонш. ., найглибш.. , почуття, думки і прагнення всього, що є кращ.. в людині!.. (За О.Довженком).
Домашнє завдання.
Запишіть текст, знайдіть прикметники запишіть до якої групи вони належать.
Прийшла весна. Дні стали довшими, а ночі - коротшими. Щедро світить ясне лагідне сонечко. Тепле весняне проміння нагріло землю. По дорогах і ярах біжать дзвінкі прозорі струмочки. З далеких країв повернулися птахи. На вербі зацвіли котики - ніжні, пухнасті. Берізка вдягла свої сережки і готує святкове вбрання. Цвітуть проліски. Скоро білими квітами вкриються сади. Усі радо вітають весну (Р. Каиавець).
(Виконане завдання надсилати на ел. пошту Ivannashengera@gmail.com )