Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

Середа 2

7 – б, укр.л-ра                                    Дата 20.05.2020

Тема. Любов ПОНОМАРЕНКО. «Гер переможений». Загальнолюдська ідея гуманізму й толерантності.

Основний зміст уроку

Любов Пономаренко "Гер переможений" (текст )

https://mala.storinka.org/%D0%BB%D1%8E%D0%B1%D0%BE%D0%B2-%D0%BF%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE-%D0%B3%D0%B5%D1%80-%D0%BF%D0%B5%D1%80%D0%B5%D0%BC%D0%BE%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B9.html

Перед тим, як ми перейдемо до аналізу тексту твору, пропоную прислухатись до поради письменниці і повторити  терміни, які нам необхідні для успішного засвоєння теми уроку.

Гуманíзм — ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності. Синонім – людяність.                                                                                  Толерантність – поблажливий, терпимий до чиїхось думок, поглядів, вірувань, до інших народів, культур.                                                                                                                           Іншими словами, з огляду на тему уроку, твір, який ми будемо вивчати, має настрій людяності, любові до людини.                                                                                 

Асоціативний кущ   

- Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово “війна”? (смерть, голод, горе, поранення, сирітство, розруха)                                                         

- З якими словами у вас асоціюється слово “полонений”?                      (приниження, голод, сум, важка робота, смерть, знущання)

Бесіда за змістом твору.  

 1. Яких страждань зазнав наш народ та багато інших народів під час Другої світової війни? (Смерть, страждання, сирітство, каліцтво, сльози)                                 2. Чому народ-борець переміг фашизм? (Любив свою Батьківщину).                      -   3. За що ми повинні бути вдячними тим, хто загинув на війні, отримав каліцтво, залишився живим? (За мир)                                                                                       

3. Що означає у перекладі з німецької мови слово «гер»? Прокоментуйте назву твору. (Так, він переможений, але він — живий, він не втратив снаги до життя, уміння бачити красу в дрібницях)                                                            

4.Які ще слова, що походять з німецької мови, зустрічаються у творі?                Словникова робота. Пояснення значення слів: 

Гер – пан;

шнель – швидко;

 Лейпціг – місто у Німеччині;

гут – добре;

кіндер – діти;

фрау – звертання до жінки у Німеччині;

нужник-убиральня.                                                 

Художні деталі у творі

  1. Цеглинки -  уособлюють любов полонених німців до праці.

  2. Квітка на клумбі (нагідка) – любов до прекрасного, людина, яка любить прекрасне, не може бути жорстокою і злою.

  3. Фотокартки – те, що з’єднувало німців з рідними, те, що було для них найдорожчим, згадка про мирне життя і жаль за ним.

  4. Грядка – «його» (Фрідріха) держава в нашому злиденному місті.

  5. Міцні будинки – потяг до будування, а не до руйнування, закладений у людині природою.

  6. Прикраси зі шматочків цегли (сонце, квіти) – творча натура Фрідріха, потяг до краси, бажання зробити приємне.

  7. Квітка, що розцвіла посеред грудня – пам’ять, символ незнищенності душі.

  8. Речі та їжа, що давали жінки полоненим – милосердя, прощення

  9. Цигарка охоронця, якою він пригощає полонених – співчуття, людяність.

  10. Хрест – символ смерті, крах надій і сподівань.

Висновок: Усі ці деталі яскраво передають трагедію війни, гуманізм наших людей та жаль за змарнованими людськими життями.                                                         

Спостереження над текстом.                                                                                   - Поміркуйте, які особливості побудови твору ви помітили.                                         (У творі поєднуються різні часові площини.)                                                                            -Які важливі події відбулися в житті міста і в душі оповідача за 50 років?              («За цей час у будинку не тріснула жодна стіна, не струхла і не висохла підлога». Німці, хоч були полоненими, свою роботу виконували на совість.  До оповідача прийшло розкаяння за своє ставлення до Фрідріха, прощення ворогам, які, колись прийшовши на чужу землю, хотіли зробити її народ своїми рабами).                                                                                                               

 

Висновок. З роками людина стає мудрішою, набирається життєвого досвіду і починає розуміти, для чого вона прийшла на цей світ, яка її місія на землі. Врешті-решт приходить усвідомлення, що прощення — одна з наголовніших людських чеснот.                                                                                                            -

Домашнє завдання

  1. Читати й аналізувати новелу «Гер переможений»

  2. Відповісти на запитання

  3. Де і коли відбуваються події, зображені в творі?

  4. Хто з водив будинки у зруйнованому місті?

  5. Чому полонені зводили квартал «з любов’ю і розпачем»?

  6. Серед полонених авторка виділяє Фрідріха. Опишіть його зовнішність, спираючись на текст

  7. Чому у Фрідріха не було майбутнього в цьому «злиденному місті»?              

 

Запитання надсилати на ел.пошту galjysik@inbox.ru, у Viber – групу класу або у Messenger  в особисті повідомлення