Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

Середа

9 – а, укр.мова                                        Дата 20.05.2020

Тема. Розділові знаки у складному реченні (повторення)

 

Основний зміст уроку

Складні речення, розділові знаки в них

Складносурядним називається складне речення, частини якого рівноправні за змістом і поєднуються за допомогою сурядних сполучників і, та, а, але, проте, зате, чи, або...або, то...тоНе стрічаються гори з горами, а братаються люди з людьми.

Між частинами складносурядного речення можуть ставитися кома, крапка з комою і тире.

Кома ставиться між частинами складного речення перед усіма сполучниками (одиничними і повторювальними): Не то осінні води шуміли, збігаючи в Дунай, не то вітер бився в заломах провалля.

Кома не ставиться:

- між частинами складного речення перед одиничними сполучниками: і(й), та(і), або, чи, якщо обидві частини мають спільне слово або спільне підрядне речення: Часом у блакитній вишині пропливала біла хмара або пролітала пташинка.

- якщо обидві частини речення однотипні (питальні, спонукальні, окличні або називні речення): О котрій годині збираємось і куди поїдемо?

Крапка з комою ставиться:

- якщо частини складносурядного речення далекі за змістом або мають у своєму складі інші розділові знаки: То, бува, дощ холодний січе, а перестояти негоду немає де; то, бува, вітер осінній проймає до кісток, а обігрітися немає де.

Тире ставиться:

- якщо друга частина речення виражає наслідок, протиставлення або швидку зміну подій: Може вмерти і людина і розсипатися в порох — та горітиме на зорях велетенське її діло!

Складнопідрядним називається складне речення, у якому одне речення підпорядковується другому, частини речення нерівноправні і з’єднуються сполучниками підрядності чи сполучними словами: що, як, якщо, тому що, немов, незважаючи на те що, перед тим якПоезії Кобзаря народжені для того, щоб не вмирати ніколи.

 

Завдання1. Перепишіть речення. Поставте потрібні розділові знаки; поясніть їх уживання.

 

Зразок. Вогонь виходить з темної льодини Грім визріває в ложі ти шини...  - Вогонь виходить з темної льодини, Грім визріває в ложі ти шини...

 

 Життя росте лишень з любові Лишень краса людей навчає жить. Крізь вікна книг свободи світло ллється Майбутнього видніє далина. Добрий все бачить лиш добре Підлий лиш підле у других

 

Завдання2. Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки, пояснити їх вживання. 

Маршрутне таксі неквапливо рухалося вуличками міста Юрій дивився у вікно й насолоджувався музикою радіо  злегка відбиваючи ритм пальцями. За кермом досвідчений водій  машин на дорогах небагато. Світлофор зелене світло  водій поволі рушає. Прямо на них на шаленій швидкості мчить «Ленд-Ровер»  мабуть  він хоче проскочити.

Перевірити написане з ключем.

Маршрутне таксі неквапливо рухалося вуличками міста, Юрій дивився у вікно й насолоджувався музикою радіо, злегка відбиваючи ритм пальцями. За кермом досвідчений водій, машин на дорогах небагато. Світлофор, зелене світло — водій поволі рушає. Прямо на них на шаленій швидкості мчить «Ленд-Ровер», мабуть, він хоче проскочити.

 

Домашнє завдання

Виконайте тестові завдання.

1. Після фрагмента речення Щоранку я бігаю на свіжому повітрі... треба поставити двокрапку, якщо серед варіантів його продовження вибрати

А) потім приймаю контрастний душ.

Б) щовечора ходжу в басейн плавати.

В) це сприяє загартуванню організму.

Г) мій брат у цей час вилежується.

 

2. Після фрагмента речення Щодня треба випивати не менше двох літрів води... треба поставити двокрапку, якщо серед варіантів його продовження вибрати

А) організм протягом доби зневоднюється.

Б) також тренер радить пробігати не менше 3 км.

В) про це я дізнався з передачі про наших олімпійців.

Г) споживати овочі та фрукти, спати не менше 7 годин.

Завдання надсилати на ел.пошту galjysik@inbox.ru, у Viber – групу класу або у Messenger  в особисті повідомлення

Ритміка  6а клас 20.05 

Індивідуальна імпровізація.

Створення ритмічно-музичної та вібраційно-ритмічної композиції.

  1. Розминка. https://www.youtube.com/watch?v=cqa59baDNXU

  2. Артикуляційні  вправи https://www.youtube.com/watch?v=xDhaDKgb5so

  3. Дихальні  вправи https://www.youtube.com/watch?v=grQW5OvwARw

  4. Передача свого настрою, емоційного стану засобами наявних музичних інструментів. Домашній шумовий оркестр. https://www.youtube.com/watch?v=rTHsg9yaDC4

  5. Музично-ритмічні імпровізації. Під вашу улюблену музику придумайте танцювальні рухи. Зніміть відеозвіт і вишліть мені на електронну пошту ylinda_korolchuk@ukr.net