Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

середа 22.04

 

 

 

 

 

 

Хімія  9а  клас  22.04.20

Реакції обміну між розчинами електролітів, умови їх перебігу. (демонстрації: реакції обміну між електролітами у водних розчинах.) Йонно-молекулярні рівняння хімічних реакцій.

Велика кількість хімічних реакцій проходить у розчинах. У таких реакціях обміну найчастіше беруть участь солі, кислоти, основи. Але чимало солей, кислот й основ у розчинах дисоціюють на йони, отже реакції в розчинах відбуваються не між молекулами, а між йонами. Такі реакції називають йонними.

Якщо хімічні реакції у водних розчинах електролітів відбуваються за участю йонів, то і хімічні рівняння, які відображають йонні реакції, слід записувати не лише в молекулярній, а й у йонній формі. Такі рівняння називають йонними рівняннями.

Реакції обміну в розчинах електролітів відбуватимуться до кінця, тобто будуть необоротними якщо:

1)     утворюється нерозчинна речовина (випадає осад),

2)     виділяється газ,

3)     утворюється вода або інший слабкий електроліт (Н2S, Н2СО3, Н23).

Якщо виконується хоча б одна з цих умов, реакція відбувається до кінця і є незворотною. Якщо ж ці умови не виконуються, то при змішуванні розчинів утворюється суміш йонів і реакція є зворотною.

Для прогнозування можливості перебігу реакцій йонного обміну в розчинах електролітів слід використовувати таблицю розчинності.

Демонстрації Реакції обміну між електролітами у водних розчинах. https://www.youtube.com/watch?v=nZ0dIXsb5sE

Що ж насправді відбувається при взаємодії електролітів у розчині? З'ясуємо це, розглянувши реакцію між розчинами магній хлориду і натрій гідроксиду:

Молекулярне  рівняння

MgCl2 + 2NaОН = Mg(OH)2↓ + 2NaCl.

Розчин вихідної солі містить катіони Магнію та аніони Хлору

MgCl2 = Mg2+ + 2Cl-,

а розчин лугу — катіони Натрію і гідроксид-іони:

NaOH = Na+ + OH-.

Під час реакції йони Mg2+ і ОН-, сполучаючись, утворюють осад малорозчинної основи Mg(OH)2, а йони Na+ і Cl- залишаються в розчині.

Змінимо наведене вище хімічне рівняння, взявши до уваги стан (дисоційований, недисоційований) кожного реагенту і продукту. Замість формул обох реагентів записуємо формули йонів, які були в розчинах сполук до реакції, разом із відповідними коефіцієнтами (враховуємо індекс 2 у формулі солі Магнію та коефіцієнт 2 перед формулою лугу):

Mg2+ + 2Cl- + 2Na+ + 2OH- = ... .

У правій частині рівняння залишаємо формулу Mg(OH)2, а замість формули натрій хлориду записуємо формули відповідних йонів з урахуванням коефіцієнта 2, який був у вихідному рівнянні:

Повне йонно-молекулярне рівняння

Mg2+ + 2Cl- + 2Na+ + 2OH- = Mg(OH)2↓ + 2Na+ + 2Cl-.

В обох частинах нового рівняння є однакові йониNa+ і Cl-, причому кожний — в однаковій кількості. Вилучивши їх, отримуємо запис, який називають скорочене  йонно-молекулярне рівняння:

Mg2+ + 2ОН-= Mg(OH)2↓.

Йонно-молекулярне рівняння — це рівняння, яке містить формули речовин і формули йонів.

Йонно-молекулярне рівняння вказує на те, що саме відбувається під час хімічного перетворення, тобто які частинки взаємодіють або утворюються в розчині. Складаючи таке рівняння, кожну речовину подають у тій формі (дисоційованій, недисоційованій), яка переважає в реакційній суміші чи є в ній єдино можливою.

Завдання.

  • Чим відрізняється йонно-молекулярне рівняння від молекулярного?

  • Складіть йонно-молекулярні рівняння реакцій, що відповідають таким молекулярним рівнянням:

а) Mn(NO3)+ Ba(OH)2 = Мn(ОН)2↓ + Ba(NO3)2;

б) Na2S + H2SO4 = Na2SO4 + H2S↑;

в) 2KOH + CO= K2CO+ H2O;

г) Ni(OH)+ 2HCl = NiCl2 + 2H2O.

 

Конспект уроку

з  географії

9  – А клас

22. 04. 2020 р.

Міжнародні транспортні коридори.

Вивчення нового матеріалу.

  1. Що таке міжнародні транспортні коридори ( МТК )?

           Міжнародні транспортні коридори (МТК) — транспортні артерії і сукупність різних видів транспорту, що забезпечують значні перевезення вантажів і пасажирів на напрямках їх найбільшої концентрації. Транспортні коридори виконують роль кровоносних судин у світових інтеграційних процесах.

                   Європейські транспортні коридори:

 визначають такі транспортні коридори:

 

Коридор № 1. Гельсінкі — Таллінн — Рига — Каунас і Клайпеда — Варшава і Гданськ;

Коридор № 2. Берлін — Познань — Варшава — Берестя — Мінськ — Смоленськ — Москва — Нижній Новгород;

Коридор № 3. Берлін — Аахен — Кельн — Дрезден — Вроцлав — Катовіце — Краків — Львів — Київ;

Коридор № 4. Дрезден/Нюрнберг — Прага — Відень — Братислава — Дєр — Будапешт — Арад — Бухарест — Констанца/Крайова — Софія — Салоніки — Пловдив — Стамбул;

Коридор № 5.Венеція — Трієст/Копер — Любляна — Марибор — Будапешт — Ужгород — Львів — Київ;

Коридор № 6. Гданськ — КатовіцеЖиліна, західна гілка: Катовіце — Брно;

Коридор № 7. Дунайський (водний); (Австрія, Угорщина, Югославія, Болгарія, Румунія, Молдова, Україна)

Коридор № 8. Дуррес — Тирана — Скоп'є — Бітола — Софія — ДимитровградБургас — Варна;

Коридор № 9. Гельсінкі — Виборг — Санкт-Петербург — Псков — Москва — Калінінград — Київ — Любашівка/Роздільна — Кишинів — Бухарест — ДимитровградАлександруполіс ;

Коридор № 10. Зальцбург — Любляна — Загреб — Белград — Ниш — Скоп'є — Велес  - Салоніки

Отже, 4 з цих 10 МТК — № 3, № 5, № 7, № 9 — проходять по території України.

 

  1. Участь України в МТК

Україна веде активну політику підтримки європейських ініціатив по МТК, пропонує свої варіанти коридорів Європейському співтовариству.

За результатами досліджень англійського інституту «Рендел» щодо коефіцієнта транзитності Україна займає перше місце в Європі, але ступінь використання транспортної інфраструктури України ще досить низький. Створення транспортних коридорів та входження їх до міжнародної транспортної системи визнано пріоритетним загальнодержавним напрямом розвитку транспортно-дорожнього комплексу України.

У травні 1992 року в Брюсселі на міжнародній конференції за участю керівних осіб 8 країн (Азербайджан, Киргизстан, Вірменія, Таджикистан, Грузія, Туркменістан, Казахстан, Узбекистан) для виконання програми ЄС щодо розвитку транспортного коридору з Західної Європи через Чорне море, Кавказ і Каспійське море в Центральну Азію, була висунута ідея створення МТК TRACECA (Transport Corridor Europed Caucasus Asia) — транспортний коридор Європа — Кавказ — Азія), що є компонентом міждержавної програми Tacis.

На конференції в Афінах в жовтні 1996 року до програми TRACECA були включені Україна і Монголія. У фінансуванні TRACECA беруть участь 16 країн, а також ЕБРР и МБРР. ТРАСЕКА називають іноді «Великим Шовковим шляхом XXI сторіччя», оскільки його архітектура призначена для перевезення нафти і бавовнику. За розрахунками, ТРАСЕКА повинен забезпечити потік в 100 тис. контейнерів на рік.

Транспортні коридори, які Україна разом пропонує включити до мережі міжнародних транспортних коридорів. Транспортний коридор Гданськ-Одеса (Балтійське море-Чорне море, Польща, Україна). транспортний коридор «Євроазіатський» (ЄАТК) Чорноморськ (Одеса) — Поті (Батумі) — Тбілісі — Баку (Україна, Грузія, Азербайджан).

Транспортний коридор «Європа — Азія» (Німеччина, Італія, Австрія, Чехія, Словаччина, Угорщина, Польща, Україна, Росія, Казахстан, країни Середньої Азії та Китай).

Науково-практичному забезпеченню розвитку МТК, які проходять по території України, у зв'язку з програмою розвитку транспорту, запропонованою ЄС, була присвячена міжнародна конференція транспортників, що відбулася в травні 1997 р. в Києві. В ній брали участь міністри транспорту 23 держав. Ґрунтовно розглянуто питання розвитку транспортної мережу автомобільних, залізничних, повітряних та водних шляхів через Україну в контексті загальноєвропейської економічної та політичної інтеграції.

У червні 1998-го, в Києві відбулася ще одна міжнародна конференція, присвячена проблемам розвитку МТК: «Чорноморсько-Каспійський регіон: умови та перспективи розвитку». На цій конференції за участю науковців, представників дипломатичних кіл Грузії, Ірану, Росії, Туреччини розглянуто проблеми використання інфраструктури, зокрема магістрального трубопровідного транспорту для поставок в Україну енергоносіїв та його транзиту територією нашої країни.

Згідно з Концепцією розвитку транспортно-дорожнього комплексу (ТДК) України на середньостроковий період та до 2020 року передбачено активізацію процесів інтеграції ТДК України до європейської та світової транспортних систем. У 2000 році обсяги перевезень вантажів всіма видами транспорту загального користування збільшилися на 4,3 % у порівнянні з попереднім роком, за 1 півріччя 2001 року на 5,0 % до аналогічного періоду минулого року. Відповідно прогнозам очікується щорічне зростання попиту на транспортні послуги на 4−5 %, обсяги перевезень вантажів до 2005 року можуть збільшитися на 27-28 %, пасажирів — на 2,7 %, а у перспективі до 2020 року вантажів — у 1,5-2 рази, пасажирів — у 1,3-1,5 раз.

Транспортна система України не в повній мірі готова до забезпечення перевезень у таких обсягах. Внаслідок недостатнього розвитку нормативно-правової бази і низького інвестиційного потенціалу ТДК збільшується зношення технічних засобів, погіршується їх структура, не забезпечується належна безпека руху, зростає негативний вплив діяльності транспорту на природу. В умовах жорсткої конкуренції це призводить до витіснення українських перевізників з міжнародних ринків транспортних послуг, знижує якість обслуговування вітчизняних підприємств і населення.

 

ЗАВДАННЯ І ЗАПИТАННЯ.

 

  1. Опрацюйте ( уважно прочитайте, вивчіть ) конспект уроку.

  2. Що таке міжнародні транспортні коридори ( МТК )?

  3. Яка участь України в МТК?

  4. Опрацюйте географічний атлас, де розташовані країни – транспортних коридорів, вивчіть та нанесіть їх на контурну карту.

 

 

9 – а, ритміка                         Дата 22.04.2020

Тема. Музично-ритмічні вправи в русі

 

Основний зміст уроку

Розминка в колі:

- марш по колу, на пів пальцях (руки на поясі), на п’яточках, з поворотом тулуба, підскоком, приставним кроком;

- вправи для голови: нахил голови вправо-вліво, вперед-назад, кругові повороти голови вліво-вправо.

- вправи для плечей: почергове  піднімання  плечей вгору, піднімання обох плечей разом, кругові рухи плечима вперед-назад.

- вправи для тулуба: нахили тулуба вправо-вліво, вперед-назад.

- присідання .

  Вправи в сидячому положенні:

- нахили тулуба вправо вліво (руки на поясі),

Нахили тулуба вперед ( ноги - на-пів розведені , руки-поличкою, дістаючи до підлоги),

- нахил тулуба вперед(руками достаючи носочки пальців ніг),

- почергове підняття ніг вперед,

- вправа «чайка» лежачи на животику почергове  підняття ніг (руки на ліктях).

 

Виконання творчого завдання «Утворіть ритм».

Розгляньте уважно графічне зображення ритмічного рисунка. Відтворіть його, плескаючи в долоні: спочатку повільно, тоді — помірно і нарешті — швидко та дуже швидко.  І І П І П П П І

 

Сьогодні ми продовжимо вивчати музично-ритмічні вправи

 

Вправа з хустинкою
 https://www.youtube.com/watch?v=uMjGFzJCxaM&list=PLIgtzNHnlXfhoCFfdgp52I-MJAgM7UbsQ&index=4&t=0s

Вправа з крашанками

https://www.youtube.com/watch?v=dUE6BFSQfMo&list=PLIgtzNHnlXfhoCFfdgp52I-MJAgM7UbsQ&index=4

Дихальні вправи

https://www.youtube.com/watch?v=grQW5OvwARw&t=178s