Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

середа 27.05

Ритміка  6а  клас 27.05

Підсумковий урок

  1. Розминка https://www.youtube.com/watch?v=3c0-SpcjxQo

  2. Дихальні  вправи https://www.youtube.com/watch?v=67nsp58w284

  3. Артикуляційна гімнастика з рухами рук під музику https://www.youtube.com/watch?v=iAIzVpNT-mg

  4. Пальчикова гімнастика https://www.youtube.com/watch?v=E30tSqnTZjs

  5. Вправа  для  відчуття  ритму,  темпу  та типу рухів https://www.youtube.com/watch?v=E30tSqnTZjs

  6. Пісня «Канікули». Співаємо жестовою мовою. https://www.youtube.com/watch?v=1reWwbJf3qc

 

Тема. Плід, поширення плодів. Поняття про класифікацію рослин.

Лабораторне дослідження будови плодів.

 

Плід - це видозмінена в результаті запліднення квітка.  В основному він утворюється із зав’язі маточки, але інколи в його утворенні беруть участь інші частини квітки. Або плід – генеративний орган рослин, що розвивається із квітки. 

Будова плоду. Плід складається з насінини та оплодня. Оплодень утворюється из стінок зав’язі маточки. В оплодні розрізняють три шари:

- зовнішній – екзокарп,

- середній – мезокарп,

- внутрішній – ендокарп .  Оплодень захищає насіння від низьких температур, висихання, механічних пошкоджень, а також сприяє поширенню насіння в природі.

Плоди можуть відрізнятися за формою, забарвленням, розмірами, вмістом води, кількістю насіння. За характером оплодня розрізняють сухі та соковиті, а за кількістю насінин плоди поділяють на однонасінні та багатонасінні

Соковиті   плоди – це плоди з м’ясистим соковитим оплоднем, у якому міститься 70-80% води. До соковитих плодів належать: кістянка ( вишня, слива, черешня, персик), ягода (смородина, помідори, картопля, виноград, баклажан), яблуко( груша, айва,горобина, яблуня), гарбузина (гарбуз, кавун, диня, огірок), помаранча (апельсин, мандарин, лимон), суничина (суниці, полуниці, клубника), багатокістянка (малина, ожина).

Сухі плоди – плоди, у яких оплодень сухий шкірястий або здерев’янілий, із незначним вмістом води. Вони бувають розкривними та нерозкривними, багатонасінними й однонасінними. До сухих плодів належать: зернівка (пшениця, жито, ячмінь, овес), сім’янка (соняшник, кульбаба, жоржина), горіх (ліщина, гречка, бук, береза, в’яз, граб, щавель) – це все нерозкривні однонасінні плоди.

До сухих розкривних багатонасінних плодів належать:  листянка (півонія, магнолія, сокирки), біб (квасоля, горох, акація), стручок (редька, капуста), коробочка (мак,  блекота,  дурман, дзвоники, розрив-трава, герань).

Отже, сухі плоди відрізняються за кількістю насінин, характером оплодня та особливостями його розкривання.

- Кістянка (соковитий односім'яний плід) - слива, вишня, персик, абрикос, черемха.

- Ягода (соковитий багатонасінний плід) - чорниця, брусниця, журавлина, смородина, аґрус, картопля, томат, баклажан, перець.

- Яблуко (соковитий багатонасінних) - яблуня, груша, айва, горобина, глід.

- Помаранча (соковитий багатонасінних) - цитрусові (лимон, апельсин, мандарин, лайм).

- Тиквіна (соковитий багатонасінних) - гарбуз, диня, кавун, кабачок, патисон.

- Сім'янка (сухий односім'яний плід) - соняшник, кульбаба, лопух (реп'ях), череда, осот.

- Зернівка (сухий односім'яний ) - злакові (жито, пшениця, ячмінь, овес, рис).

- Горіх (сухий односім'яний) - кокос, ліщина, фундук.

- Крилатка (сухий односім'яний) - клен, липа, ясен, в'яз.

- Боб (сухий багатонасінний плід) - бобові (горох, квасоля, боби, соя, акація, конюшина, чину)

- Стручок (сухий багатонасінних ) - хрестоцвіті (капуста, редиска, ріпа, бруква, грицики).

- Коробочка (сухий багатонасінних ) - блекота, дурман, тютюн, бавовник, гречка, фіалка.

Поширення плодів: цікава інформація

Гідрохорія (поширення плодів з допомогою води);

Орнітохорія (поширення плодів з допомогою птахів);

Анемохорія (поширення плодів з допомогою повітря);

Антропохорія (поширення плодів з допомогою людини);

Зоохорія (поширення плодів з допомогою тварин);

Мірмекохорія (поширення плодів з допомогою мурах);

Автохорія ((плоди рослин, насіння поширюються самостійно, без будь-якої участі).

 

.«Закінчи речення»

1) Залежно від кількості насінин плоди поділяються на …

2) Залежно від вмісту води в оплодні плоди поділяються на …

3) До соковитих однонасінних плодів належить …

4) Гірчиця має плід …

5) Дурман має плід …

6) Виноград має плід …

7) Груша має плід …

8) Плоди клена поширюються …

9) Плоди кульбаби поширюються …

10)     Плоди латаття поширюються …

11)     Рослини, плоди яких для людини отруйні,— …

 

Лабораторне дослідження будови плоду

    Тема: «Будова плода»

Обладнання й матеріали: натуральні плоди слив, препарувальний набір, підручник.                                                  

Кроки дослідника:

1)розгляньте соковитий плід сливи. Зверніть увагу на шкірястий зовнішній шар стінки плода;

2)розріжте плід навпіл;

3)розгляньте середній та внутрішній шари. З'ясуйте, які вони — м'ясисті чи дерев'янисті;

4)намалюйте у розрізі соковитий плід, з яким ти ознайомився. Підпиши шари цифрами, якими їх позначено. Впиши назву типу плода.

6 – А, українська література                                               Дата 27.05.2020

Тема.Узагальнення та систематизація вивченого . Конкурс на кращого декламатора  віршів про Тернопільщину

 

Основний зміст уроку

 

  1. Автором оповідання «Федько - халамидника» є :

А) Я. Стельмаха;

Б) В. Винниченко;

В) Є.Андієвська.

2. Батьківщиною  для Винниченка є :

А) Кіровоград;

Б) Одеса;

В) Херсон.

3.Чим закінчується  твір «Федько - халамидник» В Винниченка?

А) Федько з Толею  стали  найкращими друзями;

Б) Федько помирає;

В) Федько з батьками переїжджає  до іншого міста.

4.  У поезії «Теплота родинного інтиму » С. Чернишевського згадує про:

А) те, як був маленькою дитиною;

Б) шкільні роки;

В)перше кохання .

5. У житті важливо, щоб тебе  могли почути  - така головна думка твору :

А) «Говорюща риба» Е. Андієвської;

Б) «Казка про Яян»  Е. Андієвської;

В) «Криничка» І. Калинця.

6.  Батьківщиною І. Калинця є:

А) Київщина;

Б) Львівщина;

В) Херсонщина.

7.  За поезією Ірини Жиленко  «Гном у буфеті » поряд з номеромкожного  твердження  напишіть слово  «так» чи «ні»

1) Слухняним діткам гном давав шоколадки

2)  На свято  герой твору влаштовує  концерти

3) Спить гном у старій  музикальній скриньці

4)В одної маркізи з фарфору гном

8. Яка ідея  поезії І. Калинця «Криничка»?

9. Установи відповідність між автором і назвою його твору :

1. В.Винниченко                   а) «Забула внучка в баби черевички»

2. Е. Андієвська                     б) «Веселка»

3. І. Калинець                        в) «Казка про Яян»

4. С. Чернілевський               г) «Федько  - халамидник»

10. Допишіть речення –

Притча – це..

11. Складіть невеликий твір – роздум  «у чому краса людини »(за прочитаними творами)

 

 (Виконане завдання надсилати на  ел. пошту   Ivannashengera@gmail.com  )

6– А, укр.мова                         Дата 27.05. 2020

Тема.Читання вголос

 

Основний зміст уроку

 

Текст для перевіркинавичокчитання.

ЧОМУ ХВОЙНІ ДЕРЕВА НЕ СКИДАЮТЬ НА ЗИМУ СВОГО ЛИСТЯ

(Легенда)

Булоцепідосінь. Пташки відлітали у вирій. Одна пташка скалічиласобікрильце і не могла відлетіти. Вона залишилась одна і мусилаперебути зиму в нашімкраї.

— Найкращемені буде у лісі,—думає пташечка.— Деревина маєгарне, густелистя, допоможемені і дасть раду, як і щоробити, коли снігивипадуть і мороз потисне.

Першим ділом вона звернулась до берези.

— Прекрасна березо,— сказала пташечка,— у мене зламанекрило, дозволь меніоселитися у твоїхгілочках.

— Ні,—відповіла береза.— Ми тут у лісімаємосвоїхлісовихпташок, якиммусимодопомагати.

Пішла пташечка до дуба просити про допомогу. Дуб такожвідмовивїй. Вінбоявся, що пташечка поклюєжолуді.

Просила пташечки й інші дерева, але всі вони не прийнялиїїпідсвійзахист. Зажурилася вона, вирішилапіднятисявисокоу небо.

Аж тут почувся голос:

— Пташко, кудитихочешлетіти?

— Я й сама не знаю куди, голод і холод докучаютьмені,—відповіла пташечка.

— Тодійди до мене,— сказала ялинка.— Глянь, ось гілочка, тут буде тепло, можешсидіти на нійцілу зиму.

— І я тобідопоможу,—відізвавсяялівець. Можешласуватицілу зиму моїми ягодами.

Так оселилась наша пташечка на гілочкахпривітноїялинки, а ялівецьгодувавїїсвоїми ягодами.

Одного дня подув вітер, заморозив листя. Усі дерева стали сумні, втратилизелені листочки.

— Чиможу я заморозитилистявсіх дерев? — спитаввітер Мороза, якийволодів землею.

— Ні,— сказав зимовий цар.— З дерев, які дали біднійпташиніпритулок, не можналистківструшувати.

І від того часу з ялини, сосни, ялівцю не опадаєлистя. Стоять вони вічнозеленими і влітку, і взимку, захищаютьптахіввіднегоди.

(273 слова)

 

Домашнє завдання

 

Запитання

1. Якої пори року сталися події, що описані в легенді?

2. Чому пташка не полетіла у вирій?

3. До кого в першу чергу звернулася пташка?

4. Де оселилася пташка?

5. Хто годував пташку своїми ягодами?

6. На яких деревах вітер не заморозив листя?

 (Виконане завдання надсилати на  ел. пошту   Ivannashengera@gmail.com  )