Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

середа 29.04

Хімія  7  клас  29.04

Хімічні властивості речовин.

Кожній речовині притаманна сукупність різних властивостей.

Крім фізичних властивостей, речовини мають і хімічні властивості.

Серед них:

  • здатність вступати в хімічні реакції з певними простими і складними речовинами,

  • інертність щодо інших речовин,

  • термічна стійкість або здатність до хімічного перетворення під час нагрівання.

Розглянемо деякі хімічні властивості води. За звичайних умов і наявності повітря (кисню) вона повільно взаємодіє із залізом (цей процес називають іржавінням). Але вода не реагує з крейдою, піском. Її молекули починають руйнуватися лише при дуже сильному нагріванні (значно вище за 1000 °С). Унаслідок цієї хімічної реакції водяна пара перетворюється на два гази — водень і кисень. Деякі речовини (наприклад, метал натрій, неметал фтор) називають хімічно активними. Вони взаємодіють з багатьма речовинами. Такі реакції нерідко супроводжуються займанням або вибухом. Існують і хімічно пасивні речовини. Золото за жодних умов не взаємодіє з водою, киснем, оцтом, розчинами харчової та кальцинованої соди, а газ гелій взагалі не вступає в хімічні реакції. Хімічні властивості речовини залежать від її складу і внутрішньої будови.

Завдання

 

Конспект уроку

з біології

7-А клас

29.04.2020  рік

Тема. Роль птахів у природі та значення у житті людини.

Значення птахів .

- складова частина природних угруповань;

- є ланкою у ланцюгах живлення;

- сприяють у розповсюдженні насіння рослин;

- хижі поїдають мишовидних гризунів, комах-шкідників;

- джерело м’яса, яєць, пуху, пер;

- пташиний послід – необхідне добриво;

- запилюють квіти;

- гнізда – делікатес;

- біологічний метод – відлякування соколами інших птахів від виноградників, аеродромів;

- пташине полювання;

- насолода від співу і зовнішнього вигляду;

- літературні образи;

- тризуб – силует сокола, що падає вниз - символ влади Святого Володимира.

Охорона птахів.

    Вирубування лісів, осушення боліт, розорювання цілинного степу, забруднення довкілля отрутохімікатами призводять до того, що чисельність багатьох видів птахів невпинно скорочується, вони стають рідкісними, а деякі види зникли взагалі чи знаходяться на межі зникнення. Уже зникло приблизно 200 видів і підвидів птахів. Щоб зберегти різноманітність птахів на планеті, їх потрібно охороняти.

   Але мало занести певні види тварин до Червоної книги, обмежити чи заборонити промисел інших, важливо охороняти місця гніздування чи зимівлі птахів. Значна роль у збереженні та поширенні зникаючих видів належить заповідникам (в Україні це Карпатський, Поліський, Чорноморський, Кримський, Дунайський та інші).

    Рідкісні види птахів можна розмножувати штучно, наприклад у зоопарках, і випускати в природу. Оскільки багато видів птахів можуть мігрувати з території однієї країни на територію іншої, потрібна співпраця урядів і громадських організацій різних країн у справі їхньої охорони.

    Необхідно також раціонально використовувати промислові види птахів: обмежувати кількість особин, на яких можна полювати, регулювати терміни мисливського сезону (забороняти полювання на птахів під час їхнього розмноження).

    Ви пам'ятаєте, що зимівля - скрутний період у житті птахів, оскільки кількість їжі різко зменшується. Тому слід підгодовувати птахів, влаштовувати штучні гнізда для їх приваблення тощо.

1. Невеликий лісовий птах. Під час осінніх і зимових кочівель залітає в сади, парки. Самці мають червоні груди.

2. Поширений комахоїдний птах, живе в лісах, садах, парках. Восени кочує. 

3. Болотяний птах з довгими ногами і довгим носом.

4. Найбільший представник з родини Воронових. Малочисельний осілий птах.

5. Стрій, яким летять гуси.

6. Птахи, які висиджують сліпих безпорадних пташенят.

7. Самець якої пташки на току як би каже: «Спать пора, спать пора»?

8. Яке місто носить назву хижого птаха?

9. Скільки треба взяти «а», щоб отримати птаха?

10. Які птахи не висиджують свої яйця?

11. У яких птахів яйця насиджує самець?

12. Чому кажуть: «Як з гуся вода»?

13. Яка пташка робить гніздо з риб’ячих кісток?

14. Коли температура птахів вища – взимку чи влітку?

7- А, укр.л-ра                               Дата 29.04.2020

Тема. Олекса Стороженко. «Скарб» Висловлення власної версії гумористичного, викривального зображення головного героя. Скарб − узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання.

 

Основний зміст уроку

Текст оповідання «Скарб»

https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=3703

Скорочений (стислий) текст оповідання «Скарб»

https://www.ukrlib.com.ua/styslo/printit.php?tid=3710

Аудіокнига оповідання «Скарб»

https://www.youtube.com/watch?v=PLpRrsnaouM

  Ще з сивої давнини люди повсякчас шукають свій скарб – щастя. Так і герої нашого твору, розшукуючи скарб, прагнули бути не тільки багатими, але й щасливими. Дуже багато про щастя говориться  в усній народній творчості, зокрема у прислів’ях.

Робота з тестом

- Знайдіть у підручнику цитати, що характеризують головного героя. Зачитайте їх.

- Які риси характеру письменник намагається висміяти в образі героя?

- Цей твір ми відносимо до гумористичних, чому? (автор тут не викриває вади Павлуся, а в жартівливому тоні виявляє смішне в характері й поведінці головного героя, у способі його життя. Павлусь нікого не ображає, нікому не шкодить і не заважає жити. Такий спосіб життя видається смішним.)

Питання до учнів

  1. Хто є головним персонажем оповідання? (Павлусь)

  2. Якими були батьки Павлуся? («Були вони люди заможненькі, усього в них доволі: і поля, і скотинки, і худоби, і хата простора із садочком і левадою». «...І шанували, і пестували вони того одинчика!»)

  3. Як мати ставилася до свого єдиного синочка? («І що то вже за мати була! Між матірками — навдивовижу мати! Вже Павлусь був чималий пахолок, а вона ще возилася з ним, як із маленькою дитинкою. Було власними руками годує його, а він, телепень, тільки глита та, як той пуцьвірінок, знов рот роззявлює». «Така з неї добра і покірна жінка, а як дійде діло до її Павлуся, то як скажена стане: і очі витріщить, і запіниться, і за ніж хапається: крий Боже, що виробляє!.. Кажу ж вам, що й між матерями навдивовижу була мати»)

  4. Через що мати нікуди не пускала Павлуся? («Усю зиму й осінь з хати не випустить: «Не ходи, синку,— каже,— холодно, замерзнеш, та ще, крий Боже, занедужаєш, то я й умру, не діжду, поки ти й одужаєш». Прийде весна або літо — знов не пускала: «Не ходи, синку, душно, сонце напече головку, голова болітиме». Цілісінький рік не дасть йому порогапереступити, хіба у неділю поведе до церкви та за ним і не молиться, та обома руками за його й держиться, щоб хто не то що штовхнув, а й не доторкнувся б»)

  5. Як реагував батько щодо надмірних пестощів жінки до сина? («Часом батько, дивлячись на се юродство, стане гримати на жінку і похвалятись, що він Павлуся віддасть у школу до дяка аж у друге село. Так куди!.. На яку радість ми його вигодували? Який з нього хазяїн буде? Щоз ним станеться, як ми помремо? Останеться він на світі, мов сліпий без поводатаря!»)

  6. Опишіть Павлуся, застосовуючи текст твору («...Вигнало та розперло, такий став гладкий та опецькуватий! Пика широка та одутлувата, як у того салогуба, а руки білі та ніжні, як у панночки....Зроду не то, щоб ціп або косу у раках подержав,— не взявся й за лопату, щоб одгребти сніг од порога, або за віник, щоб вимісти хату»)

  7. Що мати вважала щастям для свого сина? («...Як Бог милосердний пошле йому щастя, то без нас житиме ще лучче, як теперечки!»)

  8.  Через що мати не пускала сина на вечорниці? («...На вечорницях збиралися самі п’яниці та розбишаки, там тебе обідять, віку тобі збавлять. Почекай трошки — я сама знайду тобі дівчину, саму найкращу на всьому світі, саму роботящу, вона буде тебе і годувать, і зодягать, і доглядать, як рідна мати»)

  9. Як трапилося так, що Павлусь залишився сиротою? («...Через той мед занедужала небога та й вмерла. За нею вслід і батько ноги простяг, а наш Павлусь і не схаменувся, як зоставсь круглим сиротою»)

  10. Чому життя Павлуся з наймитами після смерті батьків було щасливим? («Щастя, як горох із мішка, так і сиплеться на нашого Павлуся, і урожай у його луччий, як у других, і корів нема ялових. Накупили волів і послали кілька хур у Крим за сіллю, на Дін за рибою, построїли шинок із лавкою та й годують скриню карбованцями, як свиню горохом. Кругом у сусідів талій давить скотину, а у Павлуся, як на сміх, хоч би один тобі віл іздох»)

  11. Як наймичка у ставленні до Павлуся замінила йому мати? («Наймичка доглядала Павлуся, як рідна мати: і годує його, і голову йому змиє, і розчеше, і одягає, й роздягає, і стеле, так йому у вічі й дивиться, думку його відгадує...»)

  12. Чим займався Павлусь щодня? У чому виявлялося для нього щастя? («...Цілісенький день їсть (а лопав здоровота спить. Було прокинеться вранці — зараз наймичка і ставить перед його душею жарену курку або качку, або повнісеньку макітру вареників із сметаною; їсть неборак, аж за ушима лящить. Не вспіла наймичка його утерти, а він уже й уклався спати. Поспить на перині, лізе на піч спати ще у просі. Пообідає і знов куня; коли зимою, то знов у просо, а коли літом, то вийде у садок, ляже під грушею...»)

З прочитаного оповідання ми бачимо, як легко Павлусеві дістався скарб.  А  що ж означає це цікаве слово? Кожна людина його сприймає по-різному, але водночас  - це щось цінне, корисне, велике…Якби ми його не трактували, але воно має конкретне значення. Скажіть, звідки ми можемо дізнатися про значення слів? Так, саме тлумачний словник містить пояснення слів,зокрема цього слова.  Ми скористуємось новим тлумачним словником української мови .

Як  співвідносяться  слова  «скарб»  і  «щастя» ?

Домашнє завдання

  1. Читати й аналізувти оповідання «Скарб».

  2. Творче завдання: намалюйте в зошиті квітку-щастя. На кожній пелюстці зазначте, на ваш погляд, складові щастя.

 

Завдання надсилати на ел.пошту galjysik@inbox.ru, у Viberгрупу класу або у Messenger  в особисті повідомлення

6 – Б клас Всесвітня історія

Тема. Стародавній Рим за царської та республіканської доби

І. Пройти онлайн тестування, перейшовши за посиланням

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=887723

Тести пройти до 30 квітня  12. 00 год