Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

середа2 29.04

6 – А, українська література                                               Дата 29.04.2020

Тема. Ігор Калинець «Стежичка», «Веселка», «Дим»

 

Основний зміст уроку

 

Ознайомлення із віршами із збірки «Дивосвіт». Виразне читання поезії.

http://ukrlit.org/kalynets_ihor_myronovych/dyvosvit_abo_zh_persha_knyzhechka_dlia_dzvinky

 

«Стежечка»

 

Тема: зображення стежечки, яка мандрує з ліричним героєм чарівним світом природи.

 Ідея: уславлення краси довкілля, любові до природи, вміння цінувати і розуміти все живе навколо себе.

Основна думка: «світ красний — голова крутиться»; тільки той сприймає чарівний світ природи, хто вміє її відчувати, любити, сприймати, як живу істоту; стежечка — початковий шлях малої дитини для пізнання дивосвіту.

 

               Обговорення змісту поезії за питаннями:

- Чим відрізняється стежечка від дороги?

- Чому стежечка у творі зображена як жива істота? За допомогою якого художнього засобу це вдалося І. Калинцю? (Метафори)

- Якою зображено стежечку на початку твору? (З нею поводяться, як з малою дитиною) А наприкінці поезії?

- Що потрапляється стежці під час її подорожі?

- Чому світ названо в поезії красним? (Красний краса)

- Що свідчить про рухливість стежки? Як про це зазначено у творі? («верчена…, як дзига»)

- Якби глянути «з гори на всенький світ», що можна було б побачити?

- Чому навчає лірична героїня твору стежечку? Чим це пояснити?

- Що вас вразило в цій поезії?

       Художні особливості твору:

• метафори: «стежечка виросла, біжить, перескакує, цвюхає, збочує, топче»; «голова крутиться»;

• епітет: «світ красний», «стежечка верчена»;

• порівняння: «…як дзига»;

• риторичні оклики: «…ого, як ти виросла!», «на всенький світ!».

                                             «Веселка».

Виразне читання вірша.

Тема: зображення веселки — української дівчини, яка своєю красою і чарівністю захопила князенка соняшника.

Ідея: уславлення веселки — дівочої краси, стрічки веселки, наче стрічки українського віночку; казкового кохання.

Основна думка: веселка є відображенням чарівної краси українських дівчат.

 

                            Обговорення змісту твору за питаннями:

- Що вам відомо про веселку як природне явище?

- Чим поезія нагадує казку Ш. Перо «Попелюшка»?

- З якою метою І. Калинець оживляє веселку?

- Які чудодійні предмети ви знаєте?

- Яким ви уявляєте подальше подружнє життя веселки і соняшника?

- Яка атмосфера панує у вашій родині?

- Коли людина відчуває себе щасливою?

 

                                    Художні особливості поезії:

• метафора: «надягла веселка», «веселка взяла… і пішла», «соняшник перестрів», «веселка поміряла»;

• порівняння: «як у свято»;

• епітет: «золотий черевичок»;

• риторичний оклик: «Поміряла веселка — якраз, на ніжку!».

                                                                    «Дим».

Виразне читання твору.

Тема: казкове відображення диму, який втік від вогнища.

Ідея: запах диму свідчить про рід діяльності людини (готування їжі, прибирання в садку, робота промислового підприємства).

Основна думка: хоча дим і «втік від вогнища», але він без нього існувати не може.

                              Обговорення змісту вірша за питаннями.

- Чому автор називає дим розпатлати?

Що свідчить про казкову форму даної поезії?

Що нагадав дим мешканцям міста?

З’ясуйте у творі реальні й уявні події.

7. Закріплення вивченого.

 

Домашнє завдання

  1. Читата й аналізувати ідейно - художній зміст поезій Ігоря Калинця

  2. Вивчити одну поезію напам’ять

 

 (Виконане завдання надсилати на  ел. пошту   Ivannashengera@gmail.com  )