Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

Стецула Н.П. - вчитель трудового навчання

    

2018 рік

Програма

 гуртка «Майстерня подарунків»

 

(3 роки навчання)

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

В Україні люди здавна мають тонке почуття прекрасного і потяг до мистецтва. А діти особливо розуміють красу і здатні творити вже в ранньому віці. Заняття гуртка «Майстерня подарунків» сприяють вихованню всебічно    та гармонійно розвинутої особистості. Головною  метою - є створення умов для творчого, інтелектуального, духовного та фізичного розвитку дітей З особливими освітніми потребами. Заняття гуртка поєднують технічні, навички та декоративно-прикладну творчість і є цікавими для дітей різного шкільного віку.

Програма гуртка«Майстерня подарунків» розрахована  на 3 роки навчання. Перший рік навчання - 3, 4 класи, другий  рік навчання – 5,6 класи, третій рік навчання – 7, 8, 9 класи.

Тривалість  занять – 1 раз на тиждень по 2 години.         

Метою навчальної програми є формування ключових компетентностей особистості: пізнавальної, практичної, творчої, соціальної, комунікативної.

Мета занять гуртка «Майстерня подарунків» - розширити світогляд дітей шляхом ознайомлення з різними видами декорування, поєднати трудове та естетичне виховання, залучити дітей  до технічної творчості, активної праці; збагатити духовний світ дитини, навчити її розуміти прекрасне, цінувати й створювати це прекрасне самому; поєднати декоративно- прикладне мистецтво народів світу з мистецтвом українського народу. На заняттях фантазія та творчий задум  поєднані з технічними операціями, що викликає зацікавленість дітей, їхнє прагнення до результативної дії, шляхом кропіткої, наполегливої праці. Діти вчаться раціонально використовувати робочий час, набувають досвід роботи з різними інструментами, матеріалами  та електричними приладами.

Програма роботи гуртка "Майстерня подарунків" є комплексною і включає традиційні й нові види декоративно-прикладного мистецтва та способи обробки матеріалів.

Специфіка навчальної програми обумовлена тим, що одноманітна монотонна праця швидко втомлює дітей, внаслідок цього у них пропадаєза цікавленість, тому на заняттях впродовж року змінюються види творчої діяльності. Важливо, щоб у роботі діти могли проявити вигадку, творчість, фантазію, що сприятиме підвищенню ефективності творчої праці. Правильно організована робота гуртка має велике виховне значення. У дітей розвивається відчуття колективізму, відповідальності і гордості за свою працю, пошана до праці інших. Всі вироби, виготовлені на заняттях гуртка повинні мати практичне застосування, або використовуватися  як подарунок рідним, друзям.

Перший рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

 

п/п

 

Тема

Кількість годин

теорія

практика

разом

 

1.

 

Вступне заняття

 

2

 

-

 

2

 

2.

 

Техніка торцювання

 

2

 

12

 

14

 

3.

 

Бісероплетіння

 

2

 

8

 

10

 

4.

 

Виготовлення новорічних прикрас

 

2

 

6

 

8

 

5.

 

Техніка ганутель

 

2

 

16

 

18

 

6.

 

Техніка декупаж

 

2

 

12

 

14

 

7.

 

Підсумкове заняття

 

-

 

2

 

2

 

Разом:

12

56

68

 

 

ЗМІСТ  ПРОГРАМИ

1.  Вступне заняття   (2 годин)

Теоретична частина.

          Організаційні питання. Знайомство з приміщенням, обладнанням, інструментами. Правила з техніки безпеки та поведінка учнів на заняттях гуртка. Знайомство з планом роботи. Демонстрація виробів, зроблених старшими вихованцями.

2. Техніка торцювання (14 годин)

Теоретична частина.

Поняття торцювання. Історія виникнення техніки торцювання. Матеріали для торцювання: гофрований папір та його види, картон, види клею. Інструменти для торцювання: лінійка, ножиці,олівець, стержень від кулькової ручки. Правила користування інструментами й матеріалами, технікабезпеки під час виконання робіт. Поняття торцювання по контуру. Основні прийоми торцювання: нарізання смужок з гофропаперу, нарізання квадратиків зі смужок гофропаперу, нанесення клею, скручування квадратика за допомогою стержня кулькової ручки, приклеювання його на клей.

Практична частина.

Організація робочого місця. Підготовка матеріалів для торцювання. Виготовлення виробів (мозаїка, листівка, аплікація) в техніці торцювання.

3. Бісероплетіння (10 годин)

Теоретична частина.

Історіябісеру і його застосування. Ознайомлення з властивостями бісеру, з матеріалами та інструментами, необхідними для бісероплетіння, зразками виробів. Правила безпечної праці при роботі з бісером. Основні елементи в бісероплетінні: «хрестик»,  «змійка», «квіточка». Технологія виготовлення ажурного ланцюжка. 

Практична частина.

Організація робочого місця. Підготовка матеріалів для бісероплетіння. Виготовлення браслетів в техніці  «хрестик», «змійка», «квіточка». Ажурні браслети. Доточування та закріплення нитки.

4. Виготовлення новорічно-різдвяних прикрас (8годин)

Теоретична частина.

Народні звичаї та обряди. Новорічна та різдвяна символіка. Народні повір’я про магічну силу різдвяних прикрас. Конструювання й виготовлення з різних матеріалів іграшок, сувенірів, прикрас. Естетичне оздоблення ялинкових прикрас та іграшок. Правила користування інструментами й матеріалами, техніка безпеки під час виконання робіт.

Практична частина.

Організація робочого місця. Підготовка матеріалів для роботи. Виготовлення сувенірів-витинанок, ялинкових прикрас із шкаралуп яєць, з паперу, з ниток. Виготовленнях різдвяних янголів.

5. Техніка ганутель(18 годин)

Теоретична частина.

Історія виникнення техніки ганутель. Інструменти та матеріали.  Намотування дроту на спицю. Формування пелюсточки з дротяної спіралі, намотування ниток. Приклади виробів у ційтехніці. Правила техніки безпеки при роботіз дротом, спицею та ножицями. Догляд за готовими виробами. Фурнітура для виготовлених прикрас, методи їх кріплення.

Практичначастина.

Організація робочого місця. Підготовка матеріалів для роботи.

Виготовлення квітів та листків з капронових ниток у техніці ганутель, збирання їх у букет та кріплення на фурнітуру для волосся.

6. Техніка декупаж (14 годин)

Теоретична частина.

Поняття декупаж. Історія виникнення техніки декупаж. Матеріали для декупажу: види клеїв, ґрунтів, різновиди лаків, серветки для декупажу, декупажні карти. Інструменти для декупажу: пензлики, спонжики, ножиці. Правила користування інструментами й матеріалами, техніка безпеки під час виконання робіт. Поняття класичний декупаж. Декупажна дерев’яних, пластмасових поверхнях та парафінових свічках. Основні прийоми декупажу: підготовка основи, ґрунтування, нанесення серветки, покриття виробу лаком. 

Практична частина.

Організація робочого місця. Підготовка матеріалів для декупажу. Виготовлення виробів технікою декупаж на фігурних підвісках, кухонних дощечках та парафінових свічках.

7. Підсумковезаняття (2 год.)

Практична частина.

Завершення всіх розпочатих робіт. Обговорення кращих робіт вихованців гуртка. Повторення технік декоративно-ужиткового мистецтва, які застосовувались у роботах вихованців. Відзначення кращих робіт вихованців.

Другий рік навчання

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

ЗМІСТ  ПРОГРАМИ

  1. Вступне заняття. Ознайомлення з матеріалами, обладнанням, інструментами.    (2 години)

Теоретична частина.

 Повторення правил поведінки та техніки безпеки в кабінеті під час занять. Організаційні питання. Знайомство з планом роботи. Ознайомлення  з матеріалами, які використовуватимуться  в роботі. Знайомство із зразками, які виконуватимуться протягом року.

  1. Технікаквілінг (12 годин)

Теоретична частина.

Поняття квілінг. Історія виникнення техніки квілінг. Матеріали для квілінгу: види дизайнерського паперу, клей, смужки. Інструменти для квілінгу: лінійка, ножиці, трафарети, інструмент для закручування смужок. Правила роботи з інструментами й матеріалами, техніка безпеки під час виконання робіт.

Поняття класичний квілінг. Основні прийоми квілінгу: скручування смужечок, закріплення кінця смужки, надання потрібної форми, збирання

виробу.

Практична частина.

Організація робочого місця. Підготовка матеріалів для квілінгу. Виготовлення виробів (картин, вітальних листівок, конвертиків) у техніці класичного квілінгу.

 

3. Виготовлення топіарію (14 годин)

Теоретична частина.

Що таке топіарій, його види: з кавових зерен, з штучних квітів, з атласних стрічок, з гофрованого паперу, грошові дерева, з ґудзиків, солоного тіста, помпонів і інших нестандартних матеріалів. Інструменти і матеріали необхідні для виготовлення топіарію. Правила безпечної роботи під час виконання робіт; при користуванні гарячим клеєм.

Практична частина.

Організація робочого місця. Підготовка матеріалів та інструментів. Виготовлення топіарію.

  1. Виготовлення солодких букетів ( 10 годин)

Теоретична частина.

Ідея формування солодких композицій. Способи виготовлення солодких букетів. Технологія виготовлення найпоширеніших квітів. Базові матеріали для букета: цукерки, глянсовий папір, або гофрований, скоч, пінопласт, нитки, дерев'яні шпажки. Правила безпечної роботи під час виготовлення солодких букетів. Створення композицій, поєднання кольорів, додавання елементів декору.

Практична частина.

Організація робочого місця. Підготовка матеріалів та інструментів.

Виготовлення солодких букетів.

5.Іграшки з бісеру( 16 годин)

Теоретична частина.

Технологіявиконання плоских фігурок на дроті паралельним нанизуванням. Необхідні матеріали та інструменти. Правила безпечної праці з дротом. Робота за схемами. Самостійна розробка схем фігурок. Технологія виконання об’ємних фігурок паралельним нанизуванням на волосині. Аналіз виконаних робіт.

Практична частина.

Організація робочого місця. Підготовка матеріалів для бісероплетіння. Виготовлення пласких (метелик, серденько, овочі, фрукти) та об’ємних фігурок( мишка, крокодил, різні тваринки) з бісеру.

6.Джгутова філігрань (12 годин)

Теоретична частина.

Історія походження філіграні. Техніка виконання. Матеріали: шпагат, клей прозорий, клей ПВА, ножиці, пінцет, акриловий лак, трафарети, файл. Схеми для джутової філіграні і рекомендації. Правила безпечної праці під час виконання робіт.

Практична частина.

Організація робочого місця. Підготовка матеріалів та інструментів для виконання роботи. Виготовлення серветки, картинки в техніці джгутова філігрань.

7. Підсумкове заняття (2 год.)

Практична частина.

Завершення всіх розпочатих робіт. Обговорення кращих робіт вихованців гуртка. Повторення технік декоративно-ужиткового мистецтва, які застосовувались у роботах вихованців. Відбір кращих робіт на виставку.

                                        Третій рік навчання                                      

НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

2019 рік

 

Стецула Н. П. (2019). Особливості проведення бінарного уроку трудового навчання для глухих учнів. Роль і місце психології і педагогіки у формуванні сучасної особистості : Збірник тез міжнародної науково-практичної конференції: (м. Харків, Україна, 11–12 січня 2019 р.). – Харків: Східноукраїнська організація «Центр педагогічних досліджень», 2019. – 30 - 34