Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

вівторок 05.05

Українська мова, 05.05.20р.

Тема. Різновиди суперечки.

Теоретичний матеріал для сприймання:

Опрацювати матеріал підручника 10_ukrmova_g_2018 Підручник.pdf на ст.168-169 (таблиця).

Дебати (від французького слова «debat» - дискусія) - чітко структурований організований публічний обмін думками між двома сторонами з актуальної теми. 

Вправи для закріплення вивченого матеріалу:

Вправа 329.

 

Домашнє завдання:

Вправа 330 (опрацювати пам’ятку, організуйте ділову гру на тему№2 у вправі (усно)).

Зарубіжна література, 05.05.20р.

Тема. Йоанна Яґелло (нар. 1974). «Кава з кардамоном». Й. Яґелло – польська письменниця, авторка творів для дітей та молоді. «Кава з кардамоном».

 

Теоретичний матеріал для опрацювання:

 

Коротко про життя та творчість:

   -  Народилася Йоaнна Яґелло 4 серпня 1974 року у Варшаві.

     Польська письменниця та журналістка Йоанна Яґелло - одна з найпопулярніших на сьогоднішній день авторка творів для дітей та молоді. Захоплювалася літературною творчістю ще з юності, щоправда, розпочинала свій творчий шлях у літературі не як прозаїк, а як поет. За фахом вона філолог (закінчила відділення англійської філології Варшавського університету, де якийсь час викладала мовознавство), працювала вчителькою англійської мови у гімназіях і ліцеях та в редакціях популярних польських молодіжних часописів «Перспективи» та «Когіто». Працює редактором освітнього видавництва. Серед захоплень письменниці (за її словами) - польська проза і шведські детективи, іспанські фільмами й пішохідні мандрівки.

     Справжнім успіхом для письменниці стала публікація її першої прозової книги для підлітків «Кава з кардамоном» (2011 рік). Ця книга відразу отримала захоплені відгуки читацької аудиторії та визнання професійних літераторів: у Польщі була номінована на нагороду «Книжка року 2011», отримала номінацію на нагороду Donga і була внесена у «Список скарбів» Музею дитячої книги.

      2013 року повість «Кава з кардамоном» була перекладена української мовою Воженою Антоняк і вийшла друком у видавництві «Урбіно». Книга мала величезний успіх у читачів. Письменниця була спеціальним гостем VII Дитячого фестивалю, що проходив у Львові (2013 рік), і в одному із інтерв'ю поділилася своїми враженнями: «В Україні відбулися  мої перші зустрічі  із читачами, котрі прочитали книгу «Кава з кардамоном». Зустріч з читачами – найбільша радість, яку може отримати автор, чия книга вперше вийшла в іншій країні…»,  так  вважає Йоанна Яґелло.

 

 

Історія створення «Кави з кардамоном»:

  • Яка  історію виникнення  повісті для підлітків «Кава з кардамоном»? 

- Коли почала писати «Каву з кардамоном», моїй старшій донечці було 15 років. Вона любила читати, особливо фентезі, книги про Гаррі Поттера… І я подумала: шкода, що так мало книжок про життя підлітків. Замислила написати книгу про перше кохання, про те, що переживає 13- чи 15-річна дівчина, котра шукає цього кохання, і що трапляється на її шляху. І спочатку моя героїня закохалася у старшого за себе чоловіка, потім з’явився інший хлопець… Але мені здалося, що цього замало, що потрібна якась сильніша інтрига. Та й хотілося охопити дещо ширшу і глибшу тематику — тематику непростої родини, в якій не все гаразд, в якій є свої «скелети у шафі». Згодом, коли уже книга була написана, мені дорікали, чому я так багато проблем створила для однієї дівчини.

 

  • Як ви готувалися до написання книжки? Може, спілкувалися з людьми, дотичними до теми книжки, читали літературу на відповідну тематику?

У мене чимала бібліотечка книжок на кшталт «Як написати роман», «Як писати діалоги», «Як створити захоплюючий сюжет». Це переважно англомовна література, бо там креативне написання дуже популярне, й ніхто не соромиться того, що хотів би навчитися краще писати. Я брала участь у різних курсах креативного написання й анітрохи цього не соромлюся, хоча це вже й було потому, як написала цю першу книжку. Моєю підготовкою було передусім читання, а читала я завжди дуже багато. Звісно, пишучи, я мусила багато чого навчитися. Наприклад, збирати матеріали, здобувати інформацію. Раніше мені здавалося, що все можна знайти в Інтернеті, та виявилося, що це не так. Мої колеги на роботі досі жартують, пригадуючи випадок, як під час зустрічі я раптом ні сіло ні впало запитала: «Слухайте, може, хтось знає якогось власника плантації ялинок?» Я гадки не мала, як такі ялинки пересаджують до горщиків, у яких їх продають, і ніде не було інформації. А для мене деталі дуже важливі

 

  • Чи була Ваша дочка Юлька прототипом головної героїні Лінки?

– Найцікавіше те, що портрет дівчинки на обкладинці українського видання дуже схожий на мою Юльку, хоча художниця ніколи не бачила її. Це фантастичний збіг обставин. А от характер моєї героїні дещо інший, ніж у Юльки. Лінка має важчий характер, вона самолюбна, а моя доня мала майже ангельський характер. Можливо, в цьому і немає моєї заслуги, просто вона такою народилася. Але Юлька стала для мене особистістю, яка репрезентувала своє покоління. Вона часто приводила додому подруг, і вони розмовляли на різні теми. А я часто була присутня при цьому, тому добре зрозуміла, чим живуть сучасні підлітки. Моя доня також гарно співає і танцює, має багато захоплень. Хотіла, щоб і героїня моєї книжки теж чимось захоплювалася. Крім того, що вона прагне відшукати правду і розгадати сімейну таємницю, вона ще любить фотографувати.

 

  • Яку назву має ваша друга книга про Лінку?

— «Шоколад із чилі». Закінчення «Кави...» могло здаватися остаточним. Але я сприймала текст як відкритий. Незрозуміло було, як Лінка впорається зі сплатою за навчання в омріяному ліцеї — i це один із найважливіших моментів наступної книжки. Від читачів чула питання про наступну частину «Кави...». Мабуть, вони теж звикли до героїні.

 

  • Ваша молодша донечка теж читає ваші книги?

— Вона прочитала «Каву з кардамоном», коли їй було шість років, зараз їй уже вісім. Прочитала від початку до кінця. Діти читають книги зовсім не так, як дорослі, — їм не потрібно ніяких рецензій, їм або цікаво, або ні, тоді вони не читатимуть. Але моя книга не лише для дітей і підлітків, її можуть читати й дорослі. Мені на зустрічах часто розповідають, що читають її усією родиною. Це тішить, адже в книзі є чимало моментів, які примушують багато над чим замислитися, особливо дорослих.

 

 

Домашнє завдання:

 

Вчити біографію польської письменниці та читати повість «Кава з кардамоном», перейшовши за посиланням https://www.ukrlib.com.ua/styslo-zl/printit.php?tid=8677

 

 

https://www.yakaboo.ua/kava-z-kardamonom.html  - за цим посиланням ти зможеш побачити  зображення книги, яку читаєш

 

Хімія 11 клас 05.05.20

Охорона навколишнього середовища під час виробництва і використання металів

Сучасний транспорт, особливо повітряний, хімічна промисловість, електротехнічні споруди, радіо, зв’язок, електроніка, автомашина, ядерна техніка, які характеризують нашу епоху, потребують різноманітних металів. Тепер використовують майже всі метали, які зустрічаються в природі.

Однак, металургійні заводи забруднюють навколишнє середовище відходами, пилом, отруйними газами (оксидами Сульфуру, Нітрогену. Карбону), шлаками, стічними водами. Найбільшої шкоди ці підприємства завдають  атмосфері, спричиняючи кислотні дощі, а також землі, утворюючи кар’єри, відвали, шлаконакопичувачі, а також сильне теплове забруднення (1 га відвалів отруює біля 5га сусідніх земель).

Чорна металургія – основний забруднювач води фенолами, нафтопродуктами, сульфатами. Головними забруднювачами довкілля важкими металами, особливо миш’яком і свинцем, є підприємства кольорової металургії.

На сучасних заводах встановлюють фільтри, пило- і газовловлювачі та інші очисні споруди. Деякі відхідні гази використовують як цінне паливо, SO2 – для виробництва сульфатної кислоти, шлак з високим вмістом Фосфору – для виробництва добрива.

У зв’язку з вичерпуванням багатьох родовищ, розроблені нові технології переробки руд, з низьким вмістом корисних компонентів, які раніше йшли у відвали.

Важливим в економії мінеральної сировини є використання вторинних ресурсів. Нині в Німеччині з металобрухту виплавляється близько 75% сталі. Така сталь у 7–12 разів дешевша, за ту, яку отримували із первинної сировини – залізної руди. Все ширше в господарстві починають використовуватися замінники дефіцитних ресурсів. Так, в машинобудуванні 1 т полімерних матеріалів може замінити 3 т бронзи, свинцю. Важкі багатотонні опори, які раніш виготовляли з чавуну, сьогодні з успіхом замінюють бетонними.

Зменшення обсягів видобування мінеральних ресурсів досягається їх комплексним використанням. Практично всі родовища твердих корисних копалин, крім основного компоненту містять цілий ряд супутніх. Наприклад, залізні руди Криворіжжя, крім Fe, містять також V, Cu, Co, Ni, P, S, B, Ta, Zr, Nb. Інколи цінність супутніх корисних компонентів вища ніж основних.

Головним напрямком повинно стати впровадження безвідходних технологій. Суть її полягає в тому, щоб із земних надр треба брати якомога менше, а з того що взято, вилучати якомога більше корисних компонентів. Так, при кар’єрному методі добування корисних копалин накопичується багато «пустих» порід (пісок, глина, крейда). Використання цих порід для виготовлення будівельних матеріалів, вапна, цегли, тощо, дозволяє різко скоротити обсяги відвалів. Їх можна також використати для засипання боліт, ярів і отримувати нові площі корисних земель.

Спосіб прямого без коксового відновлення заліза з руд є прикладом безвідходного процесу в чорній металургії. Цей спосіб передбачає зменшення кількості використаної води, а отже, зменшення кількості стічних вод, припинення надходження твердих відходів і викидів в атмосферу. Залізо добувають з руд, минаючи чавун, замість коксу як відновник використовують водень або природний газ. Одержують залізо дуже чисте.

Розв’яжіть  задачу. Який об’єм водню (н. у.) виділиться при дії хлоридної кислоти на технічний алюміній масою 1,2 г, якщо масова частка домішок, що не реагують з кислотою, 10 % ?

11 клас Правознавство

Тема. Трудове право. Загальна характеристика трудового права

Праця людини  є основним джерелом її доходів, способом реалізації її здібностей та знань. Питання, пов´язані з використанням людської праці, є предметом регулювання трудового права.

Трудове право – це галузь права, яка регулює суспільні відносини, що виникають з приводу застосування найманої праці.

Суб´єктами трудових відносин виступають роботодавець та найманий працівник. Ці відносини стосуються таких питань:

  • укладення трудового договору між роботодавцем та працівником;

  • визначення їхніх прав та обов´язків, робочого часу та часу відпочинку працівника;

  • оплата праці за виконану роботу;

  • питання трудової дисципліни, підстав та порядку звільнення з роботи;

  • охорони праці.

Найголовнішими джерелами трудового права є Конституція України та Кодекс законів про працю України, який набув чинності з 01.06.1971 і сьогодні діє з деякими змінами та доповненнями.

Загальні положення кодексу визначаються права й обов'язки працівників. Він містить положення про колективний і трудовий договір, робочий час і час відпочинку, нормування праці, заробітну плату, гарантії та компенсації, трудову дисципліну, охорону праці, працю молоді й жінок, трудові спори, державне соціальне страхування, пільги для працівників, які поєднують роботу з навчанням, та деякі інші.

За Конституцією України (ст. 43) використання примусової праці забороняється.  Кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом. Громадянам гарантується захист від незаконного звільнення.

При прийомі на роботу особи подають такі документи: заява, паспорт або свідоцтво про народження (подають неповнолітні), військовий квиток або приписне свідоцтво (подають військовозобов'язані), трудова книжка (якщо вона є).

Згідно зі статтею 25 Кодексу законів про працю України власник або уповноважений ним орган не мають права вимагати від працівника, який влаштовується на роботу, дані про його партійну, національну належність, походження. Забороняється вимагати і будь-які інші документи, крім перелічених вище.

В окремих випадках, передбачених законодавством, прийому особи на роботу передує обов'язковий медичний огляд.

Реалізація права на працю неповнолітньою особою

Неповнолітні нарівні з дорослими реалізують закріплене у Конституції України право на працю, що передбачає можливість заробляти собі на життя працею, яку вони вільно обирають або на яку вільно погоджуються.

Держава створює умови для повного здійснення неповнолітніми громадянами права на працю, гарантує їм рівні можливості у виборі професії та роду трудової діяльності, реалізовує програми професійно-технічного навчання.      

Кожна неповнолітня особа має право на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, по нижчу від визначеної законом. Використання праці неповнолітніх на небезпечних для їхнього здоров'я роботах заборонено.

Неповнолітні, які вперше стають до роботи і не мають трудової книжки, повинні пред'явити паспорт (свідоцтво про народження), диплом або інший документ про освіту чи професійну підготовку

Осіб, молодше 18 років, заборонено залучати до:

важких робіт;

підземних робіт;

робіт зі шкідливими умовами праці;

робіт із небезпечними умовами праці;

підіймання і переміщення речей, маса яких перевищує встановлені для них граничні норми;

робіт у нічний час;

надурочних робіт;

робіт у вихідні дні.

Слід знати, що

неповнолітні у трудових відносинах дорівнюються у правах до повнолітніх працівників;

неповнолітні в галузі охорони праці, робочого часу, відпусток та деяких інших умов праці користуються пільгами;

за загальним правилом на роботу приймаються особи, яким виповнилося 16 років та більше;

як виняток, на роботу можна приймати осіб, які досягли 15 років, але за згодою одного із батьків або осіб, що їх замінюють;

допускається прийняття на роботу з 14 років у вільний від навчання час, але за згодою одного із батьків або осіб, що їх замінюють;

неповнолітні під час прийняття на роботу зобов’язані пройти медичний огляд;

під час прийняття на роботу осіб, які не досягли 18 років, випробування не встановлюється;

закон для працівника 16-18 років встановив 36-годинний робочий тиждень, а якщо працівник працює і водночас навчається - 18-годинний робочий тиждень;

закон для працівника 14-16 років встановив робочий тиждень 24 години, а якщо працівник працює і навчається, то його робочий тиждень становить 12 годин;

закон для працівника 16-18 років встановив 36-годинний робочий тиждень, а якщо працівник працює і водночас навчається - 18-годинний робочий тиждень;

закон для працівника 14-16 років встановив робочий тиждень 24 години, а якщо працівник працює і навчається, то його робочий тиждень становить 12 годин;

неповнолітньому   надається   щорічна   відпустка  тривалістю 31 календарний день у зручний для нього час (право на відпустку для нього настає у перший рік роботи після закінчення 6 місяців безперервної роботи на даному підприємстві або до настання 6-місячного терміну безперервної роботи у перший рік роботи на цьому підприємстві за його бажанням для неповнолітнього встановлений особливий порядок звільнення.

У разі   звільнення  неповнолітнього  з  роботи адміністрація зобов’язана у день звільнення видати неповнолітньому копію наказу про звільнення з роботи. В інших випадках копію наказу видають на вимогу неповнолітнього.

ІІ. Домашнє завдання

Опрацювати 29 параграф

 https://pidruchnyk.com.ua/405-pravoznavstvo-gavrish-sutkoviy-flpenko-10-klas.html