Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

вівторок 07.04

Конспект уроку

з біології

8-А клас

07.04.2020 рік

Тема. Харчові розлади та їх запобігання.

    Стан усіх систем нашого організму залежить від їжі, яку ми вживаємо. Адже їжа - це будівельний матеріал для росту і регенерації тканин, енергія для життєзабезпечення і гормональний фон, від якого залежить психіка і розвиток людини.

    Уявіть тільки, що 95% серотоніну (це гормон щастя) локалізується в кишечнику. Якщо цієї речовини достатньо в нашому організмі, то людина перебуває в гарному настрої і в будь-якій ситуації вміє керувати своїми емоціями. А ось його недолік в першу чергу відбивається на настрої, а в другу негативно позначається на роботі ендокринної та серцево-судинної систем. І, звичайно, не в останню чергу від дефіциту серотоніну страждає саматравна система — це і порушення моторики кишечника, і хронічні виразки, гастрити.

     Захворювання шлунково-кишкового тракту за поширеністю посідають друге місце після серцево-судинних хвороб. Травна система страждає від багатьох факторів. (Визначаємо з учнями негативні фактори впливу на органи травлення: недотримання режиму харчування, переїдання; зловживання їжею, багатою на хімічні домішки та транс-жири; недотримання гігієнічних вимог зберігання та вживання їжі; вживання алкоголю та тютюнокуріння).

   Захворювання шлунково – кишкового тракту за поширеністю посідають друге місце після серцево – судинних хвороб. Вони трапляються в дорослому і молодому віці. Причини більшості захворювань, що пов’язані з травною системою, залежать від самої людини, від способу її життя.  Тому потрібно знати ці хвороби та як їм запобігти.

Порушення діяльності травної системи

    Відомі різноманітні порушення діяльності травної системи. Зокрема, унаслідок розладів жування та процесів слиновиділення порушується попередня обробка їжі

    Залишки їжі між зубами сприяють розмноженню мікроорганізмів. Ви вже знаєте, що небезпечним захворюванням зубів є карієс. Тому після вживання їжі треба чистити зуби, особливо перед сном, полоскати рот теплою водою.

    Порушення жування може бути наслідком запальних процесів слизової оболонки ясен і рота – стоматиту (від грец. стома – рот). Погано пере-жована їжа спричиняє розлади травлення в шлунку, посилює секрецію шлункового соку, подразнює його слизову оболонку. Це призводить до за-палення слизової оболонки шлунка – гастритів (від грец. гастершлу¬нок) або виникнення виразок стінок шлунка та дванадцятипалої кишки.

    Здоров’я людини. Раціональне харчування та здоровий спосіб життя – надійні за¬соби профілактики гастриту.

    Недотримання режиму харчування є також причиною панкреатиту (від грец. панкреас – підшлункова залоза) – запалення підшлункової за¬лози. Запалення червоподібного відростка сліпої кишки – апендикса (від лат. апендикс – придаток) спричинює апендицит, що супроводжується гострим болем праворуч внизу живота, підвищенням температури тіла, ознобом, нудотою, блюванням.

    ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ! Якщо з’явилися подібні симптоми, негайно викличте «швидку допомогу». До приїзду лікаря можна прикласти до місця болю міхур з льодом. Ніколи не грійте місце на животі, що болить. Це може призвести до розриву апендикса й запалення очеревини.

    Блювання – це рефлекторний акт видалення назовні вмісту шлунка через стравохід. Відрижка – вихід із шлунка повітря, яке потрапило в нього під час ковтання разом із їжею, або газів, які утворюються в шлун¬ку, коли порушено травлення.

     Унаслідок неправильного харчування, лікування антибіотиками може виникнути дисбактеріоз (від лат. дис – префікс, що означає порушення, розлад, і бактерія) – зміна бактеріальної мікрофлори організму, пере¬важно кишечнику. Характерним для цього захворювання є метеоризм (від грец. метеоризмос – здуття) – здуття живота через посилене утворення кишкових газів. Це знижує ефективність травлення, порушує всмокту¬вання води в товстому кишечнику, отруює організм людини продуктами життєдіяльності шкідливих мікроорганізмів.

     У разі порушення режиму харчування, зловживання сухою (як-от, чіп¬си), жирною їжею (наприклад, торти), за малорухомого способу життя з віком може виникнути застій і згущення жовчі в жовчному міхурі, що призводить до холециститу (від лат. холе – жовч, цисту – міхур) – за¬палення жовчного міхура. Наслідком холециститу часто є жовчнокам’яна хвороба – утворення в жовчному міхурі камінців. Камені з жовчного мі-хура можуть потрапити в міхурову протоку й закупорити її. У цьому разі потрібне негайне хірургічне втручання.

        1. Харчові отруєння (сальмонельоз, ботулізм)

    Ознаками харчового отруєння є біль у животі, блювання, пронос, головний біль, запаморочення. До групи бактеріальних харчових отруєнь належать захворювання, спричинювані токсичною дією мікроорганізмів, які потрапили до шлунково-кишкового тракту людини з харчовими продуктами внаслідок порушення технології виробництва та санітарних норм їхнього зберігання, перевезення. Серед таких харчових отруєнь найпоширенішими є сальмонельоз, ботулізм, ди-ентерія, холера.

    Сальмонельоз спричинює бактерія сальмонела. Ця бактерія найчастіше уражає яйця та птицю. Викли¬кає в людини гострий ентерит. Сальмонела прони¬кає в кров та спричиняє гарячку, абсцеси.

    Ботулізм — гостра інфекційна хвороба, до якої призводить токсин бактерії — паличка ботулізму. Отруєння спостерігається після вживання м'ясних продуктів, овочевих і рибних консервів, ковбаси, солоної і копченої риби та інших продуктів, ін¬фікованих збудником ботулізму. Ці бактерії вироб¬ляють сильну отруту (токсини). Споживання 5 г інфікованого продукту може призвести до смерті людини.

      2. Інфекційні   захворювання   (дизентерія,   холера, черевний тиф, вірусний гепатит)

    До лікаря звернувся хворий на поганий апетит. Лікар призначив аналіз шлункового соку. В лабора¬торії роблять аналіз його складу. Досліджують шлу¬нок за допомогою гастроскопа.         

        Стінки шлунку можна фотографувати. Мініатюрний фотоапарат має срібну камеру, об'єктив якої не більший за го¬лівку шпильки, але має добру роздільну здатність і широкий кут зору. Можна отримати й кольорові фотографії.

      Досліджують шлунок і рентгенівськими променя¬ми. Хворий випиває натще склянку рідкої барито¬вої каші — сірчанокислий барій. На екрані рентге¬нівського апарату видно, як проходить баритова суміш по стравоходу. Поступає в шлунок і рівно¬мірно заповнює його. У місцях, де баритова суміш не заповнює всі складки шлунку, видно тінь. Лікар передбачає в такому випадку зміни стінок шлунку. Наступного дня проводяться такі ж обстеження кишечника.

      Куріння спричиняє збільшення слиновиділення й пожовтіння зубів, токсикоз організму, запалення стінок шлунку. Алкоголь може бути причиною раку підшлункової залози. Симптоми цього захворюван¬ня такі: ниючий біль у верхній ділянці живота, який віддає в спину. До інших симптомів належить втрата апетиту, зменшення маси тіла та жовтяниця. Рак мо¬же поширюватися з головки підшлункової залози до дванадцятипалої кишки. А також через системний кровообіг до печінки і легень.

       Алкоголь та нікотин можуть призвести до виразок, хронічного запалення кишок, подразнень товстої кишки та жовчнокам'яної хвороби (розповіді учнів про названі захворювання).

ЗАВДАННЯ

Профілактика захворювання органів травлення

Сформулюємо правила профілактики захворювання органів травлення.

     1. Перед їжею завжди потрібно мити руки з милом.

    2. Їсти чисто вимиті овочі та фрукти; закривати їжу від пилу і комах.

    3. Не пити сирої води, м'ясо й рибу добре провари¬ти і прожарити.

    4. Не вживати грибів, які вам добре не відомі.

    5. Не вживати алкоголю, нікотину та наркотиків.

    6. Виробити режим харчування, дотримуватися по¬міркованості в їжі, ретельно пережовувати.

    7. Дотримуватися роздільного харчування.

3. Які поширені гельмінтози людини?

    Поряд зі шлунково-кишковими інфекціями часто трапляються й гельмінтози. Їх спричинюють паразитичні черви (пригадайте з курсу біології 7 класу життєві цикли відомих вам паразитичних червів). Гельмінтози призводять до виснаження організму, недокрів’я. Продукти життєдіяльності гельмінтів впливають на нервову си стему, органи кровотворення, травлення. Порушується сон, апетит, вини кає головний біль, швидка втома.

 

ЗАВДАННЯ

Профілактика глистяних захворювань

1. Дотримання правил особистої гігієни.

2. Старанне миття ягід, овочів, зелені і фруктів.

3. Вживання в їжу достатньо провареного чи прожареного м’яса та риби.

4. Медичні огляди з метою виявлення та лікування хворих, оскільки вони є джерелом розповсюдження паразитів

Хімія 8 клас  07.04

Тема. Узагальнення й систематизація знань вивченого матеріалу.

Гра «Брейн-ринг»

1. Що таке «період»?

2. Які періоди є завершеними, а який — незавершеним? Чому?

3. З чого складається атом відповідно до моделі Е. Резерфорда?

4. Які хімічні елементи названо на честь частин світу?

5. Назвіть елементи, названі на честь країн.

6. Що є табличним вираженням Періодичного закону?

7. Що таке група та які існують підгрупи?

8. Наведіть перше визначення Періодичного закону.

9. Сучасне формулювання Періодичного закону.

10. Що таке орбіталь? Які вони бувають?

11. Що таке електронна хмара?

12. Що таке електрон, протон, нейтрон?

13. Елемент — основа живої природи?

14. Елемент — основа неживої природи?

15. Назвіть елемент, необхідний для надання крові червоного кольору.

16. Назвіть елемент, необхідний для надання листю зеленого кольору.

  • За одну хвилину необхідно написати всі хімічні елементи, які починаються:

а) на «К» —

б) на «Р» —

в) на «А» —

  • виконайте  завдання:

  1. Атому якого з елементів відповідає електронна формула 1s22s22p63s23p63d34s2?

  2. Атому якого з елементів відповідає електронна формула 1s22s22p63s23p64s23d10?

  3. Скільки електронів не вистачає до завершення зовнішнього енергетичного рівня атома Хлору?

  4. Скільки електронів не вистачає до завершення зовнішнього енергетичного рівня атома Фосфору?

  5. Атомне ядро якого хімічного елемента містить 17 протонів.

  6. Скільки протонів, нейтронів і електронів в атомі Аргону?

  • Дайте  характеристику  хімічного  елемента Кальцію  за  положенням  в  Періодичній системі  та будовою  атома (табличка  за  31.03)

8 – А, зарубіжна література               Дата  07.04. 2020

Тема. Публій Овідій Назон «Сумні елегії». Життя та творчість поета. Міфологічний і філосовський зміст поеми «Метаморфози». Конфлікт митця з владою, трагедія вигнання і сумза батьківщиною у «Сумних елегіях» 

 

Основний зміст уроку

  1. Ознайомитися із біографією Публія Овідія Назона за посиланням
     https://dovidka.biz.ua/publiy-ovidiy-nazon-biografiya-ta-tsikavi-fakti/

2.Перу О. належить поема «Метаморфози» («Перетворення»)

---Що таке метаморфоза?

Тема перетворення посідає значне місце в міфології всіх народів. Були такі міфи, звичайно, і у греків. Достатньо пригадати прекрасного юнака, що перетворився на квітку нарцис, або Давну, яка, рятуючись від Аполлона, стала лавровим деревом. Мотив перетворення дуже часто зустрічається в народних та літературних казках; гарбуз перетворюється на карету, а миші – на лакеїв («Попелюшка»), бездара та нахаба сприймається оточуючими як талановита та високоморальна людина («Крихітка Цахес»).

Саме Овідій використав для написання своєї поеми міфологічні сюжети. У 15 книг увійшло близько 250 епізодів, написаних гекзаметром. Сюжети про перетворення розповідають  про виникнення зірок, тварин, рослин, рік, джерел, скель, людей. Поєднавши багато метаморфоз, Овідій написав поему, що пояснює походження усього світу.

3. Читання уривка «Чотири покоління людські».
 http://www.ukrcenter.com/%D0%9B%D1%96%D1%82%D0%B5%D1%80%D0%B0%D1%82%D1%83%D1%80%D0%B0/-%D0%9E%D0%B2%D1%96%D0%B4%D1%96%D0%B9/42596/%D0%A7%D0%BE%D1%82%D0%B8%D1%80%D0%B8-%D0%BF%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D1%96%D0%BD%D0%BD%D1%8F-%D0%BB%D1%8E%D0%B4%D1%81%D1%8C%D0%BA%D1%96

4. Бесіда:

---Чому Овідій класифікує чотири покоління людей, вживаючи назви різних металів?

---Яким, на думку Овідія, був «перший вік»?

---Що змінилося у світі з появою срібного покоління людей?

---Які гарні і які погані риси мало мідне поріддя?

---Чому поет вважає залізне найгіршим з людських поколінь?

---Як на вашу думку, в яку добу живемо ми з вами? Чому?

---Що може врятувати світ? Поясніть свою думку.

 

У 8 р. н. е. Август засилає Овідія на далеку окраїну імперії, на берег Чорноморя, в місто Томи (зараз це місто Констанує в Румунії). Причини заслання залишаються невідомими. У відчаї поет спалив рукописи поеми «Метаморфози» (вона збереглася лише завдяки копіям, які залишалися у його друзів. 10 років провів Овідій далеко від рідної Вітчизни. Змістом його поезій стали скарги на долю та моління про повернення до Рима. Драма поета відбилася у його «Сумних елегіях». У чотирьох книгах віршів простежується трагічні мотиви: розлука із сім`єю, туга за Батьківщиною, ненависть до чужини, прохання про милосердя, прославлення поезії як єдиної опори в житті.

5. Повторення термінів із теорії літератури.

Елегія – жанр лірики журливого змісту.

У римський поезії в елегії починають переважати особисті переживання самотності, розчарування, страждання.

6. Читання поезії («Пісня 10» «Скорботних елегій»)

http://ae-lib.org.ua/texts/ovidius__tristia__ua.htm#1-10

Бесіда

---Доведіть, що поезія написана у формі послання

---Чому ж Овідій не подобається жити на чужині?

---Які кольори переважають в описі?

---За допомогою яких прикладів Овідій протиставляє дикість землі, в якій опинився, культурному Римові?

---Які міфологічні образи використовує поет? Що вони символізують?

---Визначте ідею поезії.

Узагальнення та систематизація вивченого

---У чому полягає трагізм долі Овідія?

---Які почуття викликає у вас елегія?

---Що таке  метаморфози?

---Чому «Чотири покоління людей» -- це приклад метаморфози?

 Домашнє завдання.

  1. Вивчити , що таке елегегія .

  2. Аналізувати «Пісня 10» «Скорботних елегій»,  уривок «Чотири покоління людські».

  3. Читання поезії М.Зерова «Безсмертність»

Безсмертність.

Вінець Овідія во віки не зов`яне;

Безсмертний «Плач» його, гіркий і незрівнянний,

Душні елегії, мов цвіт весняних лоз,

І чари сонячні його «Метаморфоз»,

І мудрі тонкощі ученого кохання.

Хай Цезар злобствує, і хай літа вигнання

Зігнуть високий стан і сивину вплетуть.

І хай гуде Сармат і Гети смерть несуть,

А гнівний Понт реве і горами вергає,--

Народи і віки не раз іще згадають

Дзвінких його пісень легкий свавольний лад

Стогнанням ніжних альб і дзвоном серенад.

--Як ви гадаєте, чому вірш має таку назву?

 

 

.

8 – А геометрія    07.04

Тема. Розв’язування вправ.

Вправа № 727.

Вправа № 729.

Вправа № 730.

Вправа № 739.

 

Домашнє завдання.

Повторити теоретичний  матеріал з §20.

Посилання на підручник: https://pidruchnyk.com.ua/804-geometriya-8-klas-ister-2016.html

 

Трудове навчання

Тема: Розмічання деталей.

Опрацюйте презентацію

https://vseosvita.ua/library/prezentacia-rozmicanna-ploskih-poverhon-103565.html

на листку паперу розмітьте кухонну дощечку, фото технічного малюнка надішліть на поштову скриньку

petro_rod@ukr.net