Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

вівторок 17.03

Конспект уроку

Біологія

17.03

Тема. Огляд будови травної системи.

Лабораторне дослідження будови зуба.

 

  1. Що таке травлення?

ТРАВЛЕННЯ — це сукупність процесів, що забезпечують механічну і хімічну обробку їжі в організмі людини. ЇЇ результаті цього складні хімічні речовини перетворюються на прості, що легко засвоюються організмом.

  1. Які функції травлення?

Функції травної системи. До виконуваних травною системою функцій належать: секреторна (розщеплення речовин під дією ферментів та мікроорганізмів); рухова, або моторна (жування, ковтання, переміщення їжі у травному тракті); всмоктування поживних речовин (відбувається в різних відділах травного тракту, особливо в тонкій і товстій кишках); видільна (виведення з організму неперетравлених решток їжі).

  1. Що таке ферменти?

ФЕРМЕНТИ — біологічно активні речовини, здатні пришвидшувати хімічні перетворення органічних речовин в органах травної системи.

  1. Яка будова травної системи?

Ротова порожнина оточена спереду губами, збоку — щоками, зверху — піднебінням (твердим і м’яким), ззаду вона переходить у глотку. Ротова порожнина обмежена верхньою та нижньою щелепами, у комірках яких містяться зуби.

У ротову порожнину відкриваються протоки слинних залоз, які виділяють секрет — слину.

Глотка з’єднує ротову порожнину зі стравоходом.

Стравохід — це м’язова трубка завдовжки 23-25 см, якою внаслідок хвилеподібних скорочень її стінок просувається харчова грудка. Стравохід переходить у шлунок— розширений відділ травного тракту, де їжа затримується і перемішується .

Із шлунку харчова грудка потрапляє в тонку кишку — найдовшу частину травного тракту і головний орган травлення. Вона утворює чимало петель, які займають значну частину черевної порожнини. Довжина тонкої кишки дорослої людини становить близько 4,5 м.

У початковий відділ тонкої кишки — дванадцятипалу кишку впадають протоки печінки та підшлункової залози.

Тонка кишка переходить у товсту кишку. На початку товста кишка утворює мішкоподібну випуклість — сліпу кишку, від якої донизу відходить червоподібний відросток — апендикс. Цей невеликий орган 8-15 см завдовжки є недорозвиненим кінцем сліпої кишки.

Сформовані в товстій кишці калові маси потрапляють у кінцевий її відрізок — пряму кишку, яка закінчується анальним отвором. Він забезпечує виведення неперетравлених частинок їжі за межі організму.

ЛАБОРАТОРНЕ ДОСЛІДЖЕННЯ

Вивчення зовнішньої будови зубів

Мета дослідження: Вивчити зовнішню будову зубів різних типів (різці, ікла, кутні) та співставити їх форму та виконувані функції

Матеріали та обладнання: муляжі зубів, ілюстративний матеріал з підручників та посібників, інтернет-ресурсів.

 

Хід дослідження

1.    Запишіть у зошиті, призначеному для лабораторних досліджень, дату виконання, вкажіть матеріали, якими користуєтесь при цьому.

2.    На муляжі чи з допомогою ілюстративного матеріалу ретельно вивчіть зовнішню будову зубів.

3.    Опишіть побачене наступним чином:

У висновку до роботи вкажіть, яку функцію виконують різці, ікла та кутні зуби під час вживання їжі.

 

 

9а,українська мова                                                                           Дата 17.03.20

Тема. Відокремлені додатки. Розділові знаки при них.

 

Основний зміст уроку

Відокремлені додатки та розділові знаки при них

Правила

Приклади

Відокремлюються додатки, які мають значення включення, виключення чи заміщення й починаються словами крім, окрім, опріч, за винятком, навіть, особливо,

 замість, зокрема, включаючи, на відміну від.

У деяких місцевостях України, крім хлопчачих, ходили й дівочі ватаги (І. Ск.).

Здавалось, вони так цілим колгоспом і прийшли сюди і, замість орати або сіяти, взялися за кутомір-квадрант, за нову, незнайому науку (О. Г.).

Завдання 1  Прочитайте речення, знайдіть в них відокремлені додатки, поясніть розділові знаки при них.

1.Та хоч би як там було, а сніги у П’ятці були глибші і ніби тепліші, на відміну від тих, що дубіли і дичіли в голих, сплющених сумом полях (М. Вінгр.).

2. Крім вогневої Брянського, тут розмістився командний пункт батальйону з усім своїм штабом.

3. А тепер, замість крила парусника, Тоня й Віталій бачать вдалині, посеред затоки, темну непорушну гору якусь.

4. Після восьмої вечора місто завмирало і ніхто, опріч німців, не мав права з’являтися на вулицях (О. Г.).

Завдання 2.  Запишіть речення, виділяючи комами відокремлені додатки.

1. Абсолютна більшість крім самого стрільця була тієї думки, що звір, злякавшись, сховається (М. Тр.).

2. Скільки пам’ятала себе Олександра – це була перша Меланка, коли на столі її лежали замість високих пшеничних паляниць на опарі та вареників ячні пироги з немащеною картоплею (Л. Ян.).

3. Розвідники доповіли, що гітлерівці зірвали у Відні всі мости через Дунай за винятком одного, замінованого (В. Логв.).

4. Як їй було вісім років, помер батько, а на дванадцятому вона вже нікого не мала опріч хазяїв (М. Коц.).

5. Гордій глянув на хлопця, в його, як терен, чорні очі і замість посміхнутися нахмурився.

Домашнє завдання

Запишіть речення, виділяючи комами відокремлені додатки.

1. Всі вони за винятком Орисі, яка закінчила школу два роки тому, перейшли у дев’ятий клас.

2. Байда не почував себе тут приблудою і крім добра нічого більше не бажав людям (Д. Б.).

3.. Жилава, суха, маленька, як гачок, вона вела всі господарські справи, ніколи не втомлюючись, ніколи не хворіючи, ні про кого опріч себе не забуваючи (О. Г.).

Тема:EXTRA-SCHOOL ACTIVITIES

2. Speaking

Practise too and enough.

1. Have you ever eaten too much food?

2. What age is old enough to serve in the military?

3. What age is old enough to buy cigarettes and alcohol?

4. How much is too much money? Is it possible to have too much money?

5. Do you think designer brand name products are too expensive? (Gucci, Armani, D&G, etc.)

6. How about brand name products, are they too expensive? (Samsung, Sony, LG)

7. Have you ever been too afraid to do something?

8. Do you get enough exercise?

3. Reading

Do ex. 2, p. 32.

4. Writing

5. Listening and speaking

Practise the questions Are you fond of music? Then make up and practise short dialogues in pairs.

Example:

A. Are you good at drawing?

B. Yes, I like drawing and painting very much.

A. Do you want to join our Art Club?

B. And how do you spend time there?

A. We learn to draw and paint and go on trips to art museums.

B. It’s interesting. When do you usually meet?

A. On Wednesdays and Fridays.