Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

Вівторок

Тема. Будова і функції кровоносних судин. Рух крові по судинах.

Кровоносні судини :

  • Артерії

  • Вени

  • Капіляри.

     Артерії – це судини по яким кров тече від серця до органів та тканин. Коли серце проштовхує кров  в артерії, вони розширюються під тиском крові на їхні стінки. Кров рухається з ділянки підвищеного тиску побіля серця в ділянку зниженого тиску. Стінки мають три шари: (демонстрація слайду, додаток  №1)

- зовнішній – пухка сполучна тканина, де проходять нерви, що регулюють розширення та звуження судин;

- середній – гладком’язова оболонка та еластичні волокна (може змінювати просвіт судин, надають судинам пружності;

- внутрішній – особливий епітелій, клітини якого мають гладкі стінки, що не перешкоджає рухові крові.

    Вени – це судини по яким кров рухається від органів та тканин до серця. Вони мають таку саму  будову стінок, як і артерії, але тонші і менш еластичні. У великих і середніх венах є на півмісяцеві, або кишенькові  клапани.

     Капіляри – найдрібніші кровоносні судини, які з’єднують артерії і вени, та забезпечують обмін речовин  між кров’ю та тканиною рідиною. Їх діаметр 1 мкм, загальна площа 6300 м². Стінки складаються з одного  шару  епітеліальних тканин .

    По  судинах кров тече з різною швидкістю і з різним тиском.

 Чим більша швидкість руху крові по судинах, тим більший тиск крові у судинах.

      Артеріальний тиск – це тиск крові, який діє на стінки артерій внаслідок роботи серця. Артеріальний тиск змінюється циклічно, згідно з серцевим циклом.  У момент скорочення шлуночків  і викидання крові із серця, артеріальний тиск максимальний. Його називають систолічним тиском. У момент розслаблення серця тиск мінімальний. Його називають діастолічним тиском. Типове  значення артеріального тиску здорової людини –  120/80 мм.рт.ст. Артеріальний тиск залежить від багатьох чинників: часу доби, психологічного стану  людини, прийому різних стимулюючих речовин або медикаментів.

      У 1833 році Стефан Гелс увів скляну трубку артерію коня і спостерігав, як кров піднялася на 2 м вгору, пульсуючи під час кожного скорочення серця. Через 100 років почали використовувати ртутні манометри для вимірювання тиску крові.

      Наприкінці ХІХ століття італійський лікар Ріа-Роччі запропонував вимірювати кров’яний тиск за допомогою гумової манжетки, сполученої трубкою з U-подібним манометром. Цим приладом медики користуються і зараз. Максимальний показник тиску називається систолічним, а мінімальний  - діастолічний.

Пульс.

     Пульс – це ритмічне скорочення стінок артерій, періодичне поштовхоподібне розширення стінок  артерій, синхронне із скороченням серця.

     Його можна відчути , якщо на артерію, котра перебуває поблизу поверхні тіла, приміром на зап’ясті притискаючи артерію до кістки.

     Частота пульсу дорослої людини в спокійному стані  в середньому становить 70 ударів за хвилину. При фізичному навантаженні частота пульсу збільшується, оскільки серцю доводиться працювати швидше аби забезпечити м’язи всім необхідним для роботи.

Закінчити речення:

1. Система кровообігу складається з різних за будовою і функціями судин-артерій, вен і _____________________________________.

2. Артерії – це судини, які несуть кров від серця до _____________________.

3. Стінка всіх артерій складається з трьох шарів: внутрішнього, середнього та ___________________________________.

4. Внутрішній шар побудований з особливої сполучної тканини - _____________________________.

5. Середній шар побудований з волокон непосмугованої м’язової тканини та _____________________________.

6. За рахунок скорочення чи розслаблення м’язів може змінюватися просвіт _____________________________.

7. Еластичні волокна надають артеріям _____________________________.

8. Зовнішній шар побудований з нещільної сполучної тканини, в ньому проходять вени, що регулюють ________________________________________.

9. Капіляри – це найдрібніші кровоносні судини, стінки яких утворені лише одним шаром ______________________________________________________.

 

8 - А, зарубіжна л-ра                                               Дата 19.05.2020

Тема. УПЧ. Рудакі. Газелі, рубаї, бейти

 

Основний зміст уроку

 

Життя Рудакі

Справжнє ім’я поета Абу Абдаллах Джафар ібн Мухаммад. Псевдонім собі він вигадав від назви гірського селища, у якому виріс, Рудак, що в перекладі з перської означає «річка».Ось що написано про поета в одній з ранніх антологій перської поезії «Серцевина серцевин»: «Він народився сліпим (за іншими відомостями, Рудакі був осліпленим у зрілому віці), але був настільки талановитим і здібним, що до восьми років знав напам’ять увесь Коран і став читцем Корану; він почав складати вірші, які народ захоплено зустрічав. Любов до нього дедалі зростала, до того ж Господь обдарував його чудовим голосом і здатністю співом чарувати серця. Він навчився гри на барбаті (лютні), став майстром гри, і чутки про нього пішли по всьому світу. Емір Наср, син Ахмада Саманіда, особливо наблизив його до себе».

Однак не можна сказати, що все життя Рудакі минуло в розкоші й щасті. Поет, який понад сорок років служив Саманідському двору, в старості попав у неласку. За наказом еміра його заслали у вигнання. Причина вигнання невідома, але припускають, що чималу роль у цьому відіграло його співчутливе ставлення до одного з народних бунтів у Бухарі. Останні роки Рудакі жив у злиднях, помер 942 р. і був похований у своєму рідному селищі, від назви якого він узяв свій псевдонім. Через тисячу років було знайдено його могилу й збудовано мавзолей. Маленький гірський кишлак у Таджикистані здобув світову славу, став місцем паломництва прихильників поезії.

За легендами, Рудакі створив 1 300 000 віршованих рядків. На сьогодні відомо лише приблизно 2000. Писав Рудакі у традиційних для персько-таджицької літератури жанрах: бейти, рубаї, газелі.

 

Словникова робота з основними поняттями східної поетики та паралельне виразне читання прикладів з поетичного спадку Рудакі

Бейт (в перекладі "дім", "храм") – дворядкова строфа, яка містить закінчену думку.

 

Відколи сонце сяє серед неба,

Не жив такий, кому знання не треба.

 

 

Знання – це скарб, йому й ціни не зложиш.

Визбируй же його, де тільки можеш!

Переклад В.Мисика

 

 

Газель (від араб, газаль  –  ліричний вірш). Складається з кількох дворядкових строф-бейтів. Це цариця персько-таджицької лірики. Тематика – оспівування коханої жінки, вина, природи,  спогади про молодість.

 

Рубаї  це чотиривірш філософсько-ліричного змісту, в якому римуються 1, 2, 4 рядки, а 3 – без рими. Інколи римуються всі чотири рядки. Це довершений мініатюрний віршований твір, що виражає певну думку, підкреслену в останньому рядку строфи. Рубаї співаються один за одним, розмежовуються паузами (як куплети).

Чотири речі нам потрібні, щоб невеселих збутись дум:

Здорове тіло, добра вдача, ім’я хороше, світлий ум.

Кого Всевишній обдарує цими дарами чотирма,

Той завжди радуватись має і поганять од себе сум.

Касида (в перекладі "націлена") урочиста ода, в якій уславлюється вагома людина,високий покровитель поета (мамдух),  рідний край або висловлюється певне сподівання на щось.

Великой щедрости ладонь, как море, широка,

Власть распростёрлась над землёй, как в бурю облака.

Она на головы врагов каменьев мечет град,

Зато сподвижникам твоим дарует жемчуга.

Маснаві  велика епічна поема.

Диван  збірка поетичних творів одного автора.

Кита – невеликий вірш філософського змісту, частина газелі. Поети складали кита під час поетичних турнірів, доводячи свою майстерність у мистецтві імпровізації. Обсяг кита – від 2 до 20 бейтів.

 

Як жаль, що діти нерозумні

У мудрих родяться батьків

І що ніхто знання й освіти

Успадкувати не зумів!

Переклад В.Мисика

 

Карайся від неї, серце,

У кігтях орла-погонця!

Я згасну без тебе, мила,

Як іскра гасне без сонця!

Переклад В.Мисика

 

Східна поезія – справжня скарбниця різноманітних тем і мотивів, які втілюються у вишуканих віршованих формах, більшість яких започаткував визнаний майстер лірики – Рудакі. Зараз ми попрацюємо в групах та проаналізуємо поетичні шедеври Рудакі.

Читання та аналіз поезій Рудакі.

Бейти

1) До тебе прагне вся краса земна,
 Як до провалля прагне бистрина.

2) У час розлуки я горю на вогнищі твоїм.
 Навіщо ж деревом тобі опалювати дім?

3) Дай один цілунок, тільки хай він тягнеться години.

Нащо борг такий, кохана, розбивати на частини?

 

Рубаї «Себе в руках весь час тримати»

Себе в руках весь час тримати – от справжнє благородство.

Глухих, сліпих не ображати – от справжнє благородство.

Не благородство – наступити на груди бідному, що впав,

Ні, руку впалому подати – от справжнє благородство!

Визначте тему та ідею вірша, доведіть, що це  рубаї. (Вірш присвячений роздумам про таку рису характеру людини, як благородство. Автор доходить висновку, що благородною може зватися людина, яка вміє бути стриманою, не образить слабких та завжди допоможе тим, хто в скруті. Цей вірш  рубаї, оскільки складається з 4 рядків, у яких римуються 1, 2 та 4 рядки та має філософський зміст).

Рубаї «Ей, Рудакі…»

Ей, Рудакі, од кайданів печалі звільнись!
 Завжди веселий, вперед безтурботно дивись.
 Думаєш, тільки тобі одному так погано?
 В цілому світі не краще! Живи й не журись!

Чим утішає себе Рудакі у незгодах? Які художні засоби використовуються у вірші? (У цій поезії автор звертається сам до себе, адже поет теж людина, і він може бути сумним і розчарованим. Ліричний герой знаходить утіху для себе в тому, що не лише йому доводиться страждати, іншим теж нелегко буває у житті. Використовуються метафора «кайдани печалі», епітети «веселий», «безтурботно»).

 

Який образ автора створюється у цих поезіях? (Автор закоханий у свою милу, зачарований нею, він опоетизовує кохану, використовує перебільшення («До тебе прагне вся краса земна»), порівняння («як до провалля прагне бистрина». Ліричний герой зачарований дівчиною, але досить хитрий. Запевняє кохану, що «борг» не треба розбивати на частини, та й  дім опалювати вже не потрібно так палає його кохання до дівчини).

 

Домашнє завдання

  1. Вивчити біографію Рудакі

  2. Читати й аналізувати східну поезію. Один з  рубаїв вивчити напам’ять

 

(Виконане завдання надсилати на  ел. пошту   Ivannashengera@gmail.com  )

 

Хімія 8 клас  19.05

Узагальнення й систематизація знань вивченого матеріалу.

Завдання 1. Вставте пропущені слова.

  1. Хімічний зв’язок, який утворюється за допомогою ________пар  електронів, називають ____________зв’язком.

  2. Ковалентний зв'язок буває _________________та______________

  3. Взаємодію між протилежно зарядженими йонами в речовині називають __________зв’язком.

  4. Умовний заряд __________в речовині називають _____________елемента.

  5. Кристалічні гратки  бувають_______________,____________,__________.

Завдання 2.

Із наведеного переліку виписати формули речовин з ковалентним полярним,  ковалентним  неполярним та йонним  зв`язком: С12, НВr , О2 , Н2О, CO2NaCl, AlCl3,F2..

 

Завдання 3.

Скласти електронні формули речовин: а) водню; б) хлороводню  в) натрій хлориду . Вказати тип хімічного зв`язку у цих речовинах.

 

Завдання 4.

Визначити ступінь окислення елемента у сполуках:

Na2O, О2, КС1, H2S, N22О5,С12О7, КС1 , Сг(ОН)3, Сг.

 

Трудове навчання

Тема: Економічне обґрунтування виробу.

  1. Огляд домашніх меблів, предметів побуту

  2. Виявіть можливі пошкодження чи поломки

  3. Обдумайте, спільно з батьками, способи ремонту

  4. З дозволу батьків, або спільно з дорослими, виправте неполадки

Звіт про виконану роботу надішліть на поштову скриньку

petro_rod@ukr.net