Вівторок 2
Українська мова, 21.04.20р.
Тема. Словозміна іменників ІV відміни.
Теоретичний матеріал:
Словозміна іменників IV відміни або ст. 207
У родовому відмінку (Кого? Чого?) іменники IV відміни мають закінчення -и (після суфікса -aт- (-ят-)) та -і (після суфікса -єн-): лошатИ, малятИ, іменІ.
У давальному (Кому? Чому?) й місцевому (На кому? На чому?) відмінках однини іменники IV відміни мають закінчення -і: лошатІ, малятІ, іменІ.
У знахідному відмінку множини іменники IV відміни — назви істот мають паралельні форми: Не вчи старого, як гусенят (гусенята) пасти (Нар. творч.).
Суфікс -am- (-ят-) буває в усіх відмінках іменників IV відміни, крім називного і орудного: лошати, маляти, але малям, лошам.
Суфікс -єн- буває в усіх непрямих відмінках однини іменників IV відміни, крім знахідного, та в усіх відмінках множини.
Вправи для виконання:
-
Перепишіть, ставлячи подані в дужках іменники в потрібній формі. Після кожного з іменників позначте в дужках його відмінок і число.
Зразок. Всі птахи захищають своїх (пташенята) — Всі птахи захищають своїх пташенят (Р. в. мн.).
1. Нема тої корови, щоб (теля) не була. 2. Верблюдиця, може, й негарна, а (верблюденя) люба. 3. Чорний ворон для своїх (вороненя) білий. 4. Не сподівайся доброго пса з (вовченя). 5. Дарма чіпляти (порося) золотий нашийник. 6. Доростуть колись і (щенята) зуби. 7. Чорний бусол білого (буйволеня) не матиме. 8. Сокіл найбільше шанує свої крила, а людина тішиться (ім’я) (Нар. творч.).
• Виділіть в іменниках IV відміни закінчення та суфікси.
-
Вправа 407.
Домашнє завдання:
Спишіть словосполучення, ставлячи подані в дужках іменники в потрібній формі.
На маленькому (собача), доглядаю двох (немовля), придбали трьох (каченя), подарувати двом (хлоп’я), розмовляти із (хлоп’я), дати їсти плямистим (оленя), звичаї збереглися в наших (плем’я), каталися на (лоша), не вистачає двох (коліща), простягає маленькі (рученя), на чорненькому (цуценя), любуватися (дитинча), народилося троє (левеня).
Зарубіжна література, 21.04.20р.
Тема. Моріс Метерлінк (1862 – 1942). «Синій птах». М. Метерлінк як теоретик і практик «нової драми». Концепція символістського театру.
Матеріал для вивчення:
Опрацювати ст..207-210 підручника 10-klas-zarubizhna-literatura-kadobjanska-2018.
Моріс Метерлінк — один з основоположників «нової драми», теоретик і практик символістської драми, творець «статичного театру» або «театру мовчання», у якому увага зосереджується не на зображенні подій та зовнішній інтризі, а на інтризі внутрішній.
«Синій птах» Моріса Метерлінка — символістська драма-феєрія, герої якої подорожують у пошуках птаха щастя і потрапляють до чарівних країн. У подорожі діти набувають досвіду, пізнають світ, змінюються і стають щасливими.
Ознайомитись із сюжетом, підтекстом, символами, жанром на ст. 211-216.
Сюжет: п’єса складається з п’яти дій, дванадцяти картин, що є досить самостійними епізодами. Ці картини, об’єднані між собою авторською ідеєю і наскрізними персонажами, відбивають етапи духовного розвитку дітей — майбутнього людства. Зустрічі в символічних ситуаціях з алегоричними персонажами, кожний із яких несе свою мораль, збагачують досвід і виховують душу Тільтіля і Мітіль. Події твору розпочинаються напередодні Різдва. П’єса
Жанр: «Синій птах» — це філософська п’єса-казка, яка в узагальнювальній формі містить нову систему поглядів драматурга на природу,
людину і суспільство. Цей твір також відносять до жанру драми-феєрії.
Феєрія — театральна або циркова вистава з фантастично-казковим сюжетом, сценічними ефектами і трюками. Наприкінці XIX — на початку XX ст. елементи феєричності проникають у літературу, зокрема драматургію. Виникає драма-феєрія (драма-казка).
Ознаки драми-феєрії:
- виразне ліричне начало;
- зіставлення природного і людського світів;
- широке використання міфічних і фольклорних образів;
- елементи казки, фантастика.
Домашнє завдання:
Читати п’єсу https://www.ukrlib.com.ua/styslo-zl/printitzip.php?tid=5711