Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

Вівторок

6- А, укр. література                                               Дата 21.04.2020

Тема. Ірина Жиленко «Підкова», «Гном у буфеті». Поетичні роздуми про дружбу, доброту, красу, про людське щастя і шляхи до нього, про те, що може врятувати сучасний світ.

 

Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

На вашу думку, що може символізувати щастя?

Жиленко любила зиму: «Знову я пишу про зиму, золотий сніг. Кажуть, Андерсен всі свої казки писав напередодні Нового року, — тільки в різдвяні сутінки прочиняються двері в те, чого нема». Письменниця не зрадила своїй традиції і в поезії «Підкова». Читач має можливість зануритись у неповторну, чарівну атмосферу Нового року — улюбленого дитячого свята.

Що символізує підкова? (Здавна побутує повір’я, що знайдена на дорозі кінська підкова приносить щастя. Ліричній героїні вірша «Підкова» теж поталанило знайти чудесний талісман).

 

  Виразне читання поезії  «Підкова»

https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=73

Запишіть слова-асоціації до слова «щастя». (Здоров’я, батьки, мир, злагода, сім’я, друзі, милосердя, достаток, успіх...)

                           Скласти «паспорт» твору

Тема: зображення ліричної героїні твору, яка знайшла золоту підкову, загублену конем Дідуся Мороза, і прагнула, щоб за її допомогою здійснилися всі бажання і мрії.

Ідея: кожна дитина відчуває себе щасливою, коли у новорічні свята всі її сподівання і мрії стають реальністю.

Основна думка: кожна дитина мріє про здійснення власних бажань, вірить у Діда Мороза, щасливу підкову.

                       Сюжет поезії.

    Ліричною героїнею твору є дівчина (можливо, сама поетеса в дитинстві). Дівчина знайшла дивовижну (золоту) підкову, яку загубив кінь Діда Мороза. Ця чарівна річ всіх здивувала, навіть «розгубились в небі літаки», «зійшлисясімсот роззяв». Героїня звертається до підкови, щоб та допомогла їй у здійсненні мрій і бажань. Але враховуючи те, що підкова не її, а коня Діда Мороза, дівчина вирішує купити шубу і поїхати до нього в Лапландію, щоб повернути загублену річ.

                       Характеристика героїні твору.

Лірична героїня вірить у силу чарівних речей, фантазерка, мрійниця, порядна, відповідальна.

 

  Виразне читання поезії  «Гном у буфеті»

https://www.ukrlib.com.ua/styslo/printit.php?tid=3287

Словникова робота

Гноми - духи землі і гір. У міфології народів Європи маленькі, людиноподібні істоти, що мешкають під землею, в горах або в лісі. Зростом вони з дитину, але наділені надприродною силою, носять довгі бороди і живуть набагато довше, ніж люди. Гноми надзвичайно образливі й примхливі. У надрах землі гноми зберігають скарби — коштовні камені і метали; вони майстерні ремісники, можуть виковувати чарівні перстені, зброю й інші чарівні предмети. Дракони полюють за скарбами гномів, і гноми тому перебувають з ними в постійній війні. Загалом це добрий і працьовитий народ, але вони сильно постраждали від людської пожадливості й пихи, тому людей не люблять. Вони ховаються в глибоких гірських печерах, там побудовані ними підземні міста і палаци. Іноді вони виходять на поверхню, і якщо зустрінуть в горах людину лякають її гучним криком.

Словникова робота

Буфет - шафа для зберігання посуду, столової білизни, закусок, напоїв.

Сервізнабір посуду, призначений для подання обіду, розрахований на певну кількість осіб.

Маркіз - західно-європейский дворянський титул; його дружина – маркіза.

Франт чоловік, що модно одягається.

Петлиця - 1) обкидана нитками або нашивна петелька на вилогах пальта, піджака і т. ін. 2) кольорова нашивка на комірі, грудях або рукавах форменого одягу військовослужбовців, працівників деяких установ, учнів окремих навчальних закладів.

Реліквія - шанована річ, яку свято зберігають, пов'язану з історичними або релігійними подіями минулого, сімейними традиціями.

                           Скласти «паспорт» твору

Тема: шанобливе ставлення до буфетного гнома, який у всі століття живе в реальній дитячій уяві.

Ідея: возвеличення почуття пошани, любові до гнома як сімейної реліквії.

Основна думка: дитинствоце чарівний, дивовижний час кожної людини, коли вона сприймає все казкове, цікаве, навіть гнома, що «нашіптуєказки».

 

 

Домашнє завдання.

Читати поезію та аналізувати її ідейно – художній зміст, намалювати малюнок до творів.

 

 

 

 

(Виконане завдання надсилати на  ел. пошту   Ivannashengera@gmail.com  )