Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

вівторок 26 .05

Логоритміка  7б  клас  25.05

Підсумковий урок

  1. Розминка https://www.youtube.com/watch?v=fitJie07Ybk

  2. Вправи для розвитку мовленнєвого дихання https://www.youtube.com/watch?v=xZfRSPHUT7A

  3. Розспівка https://www.youtube.com/watch?v=7UtVyDES33E

  4. Вправи для розвитку дрібної моторики пальців рук https://www.youtube.com/watch?v=LftzYjFDtkg

  5. Музично-ритмічна вправа https://www.youtube.com/watch?v=ZkjiO1CwpHA

  6. Пісня «Канікули» співаємо пісеньку, імпровізуємо рухи. https://www.youtube.com/watch?v=9K0A85j9lx8

ГЕОГРАФІЯ

7 – Б клас

26. 05. 2020 р.

Тема. Геологічна будова, рельєф, клімат, рослинний і тваринний світ Антарктиди. Екологічні проблеми.

 

Вивчення нового матеріалу.

                     Антарктида — найвищий континент Землі, середня висота поверхні континенту над рівнем моря становить понад 2000 м, а в центрі континенту досягає 4000 метрів. 99,5 % поверхні покриває материковий лід товщиною до 4776 м (середня товщина 1880 м), який піднімається до 4010 м (в середньому до 2040 м), під яким прихований континентальний рельєф і лише 0,3 % (близько 40 тис. км ²) її площі вільні від льоду — в основному в Західній Антарктиді і Трансантарктичних горах: острови, ділянки узбережжя, так звані оази і окремі гребені і гірські вершини (нунатаки), що підносяться над крижаною поверхнею. Трансантарктичні гори, що перетинають майже весь материк, ділять Антарктиду на дві частини — Західну Антарктиду та Східну Антарктиду, що мають різне походження і геологічну будову. На сході розташоване високе (найбільше піднесення поверхні льоду ~ 4100 м над рівнем моря) покрите льодом плато. Західна частина складається з групи гористих островів, з'єднаних між собою льодом. На тихоокеанському узбережжі розташовані Антарктичні Анди, висота яких перевищує 4000 м; найвища точка континенту — 4892 м над рівнем моря — масив Вінсон у горах Елсворта. У Західній Антарктиді знаходиться і найглибша на континенті западина Бентлі, імовірно, рифтового походження. Глибина западини Бентлі, заповненої льодом, досягає 2555 м нижче рівня моря. Південний полюс лежить на висоті близько 2800 м.

Клімат Антарктиди надзвичайно суворий. У центральних районах Антарктиди протягом року існує стійкий полярний антициклон. У літньо-осінній період на окраїнах Антарктиди спостерігається циклонічна діяльність, яка інколи поширюється і на її внутрішню частину.

На антарктичній станції «Восток» 21 липня 1983 року було зареєстровано найнижчу температуру повітря на Землі за всі роки метеорологічних спостережень: 89,2 градуси  Цельсія нижче нуля. Район отримав назву Полюс холоду Землі. У грудні 2013 року, навколо японської полярної станції «Купол Фудзі», вченими було зафіксовано новий рекорд найнижчої температури на поверхні Землі — мінус 94,7 °C. Правда, за повідомленнями, вимірювання проводилися не за допомогою метеостанції, а із супутника, тому враховувати цей температурний рекорд можна з певною часткою умовності. Дослідження проводилось фахівцями Американського національного центру снігових і льодових даних. Найвища температура повітря в Антарктиді була зареєстрована у грудні 1961 р. на Землі Вікторії (на льоду озера Бонні), де максимальний термометр, встановлений в метеорологічній будці на висоті 1,3 м зафіксував +23,9 °C.  Найвища у прибережній зоні −11,6 °C (станція Оаза). Температура —40° можлива протягом усього року.6 лютого 2020 року на станції Есперанса було зафіксовано найвищу за останні 59 років температуру +18.3 °C.  Різкі температурні контрасти між переохолодженим материком і теплішими водами океанів зумовлюють часті й сильні вітри, які нерідко досягають ураганної сили (80—90 м/сек). Річні суми опадів у прибережній смузі 500—600 мм, у внутрішніх районах 100—150 мм. Австралійськими та американськими вченими виявлено ряд фактів-доказів про те, що в минулому клімат Антарктиди був на 20 - 25 градусів за Цельсієм тепліший за нинішній. До ціх доказів відносяться викопні залишки листя, деревини, моху, квітковий пилок, яйця комах тощо. Щоб все це утворювалося, потрібні достатньо тривалі теплі періоди для росту і розвитку рослин і комах.

 

ЗАПИТАННЯ.

  1. Уважно прочитайте та вивчіть конспект уроку, дайте відповіді на запитання.
  2. Дайте коротку характеристику материку Антарктида.
  3. Що вам відомо про рослинний і тваринний світ материка?
  4. Екологічні проблеми Антарктиди ( опрацюйте самостійно).

Конспект уроку

з географії

9 – Б клас

26. 05. 2020 р.


 

Практична робота № 10.

Тема. Побудова та аналіз секторних діаграм виробництва електроенергії різними типами електростанцій в Україні та в одній з країн Європи з метою виявлення шляхів енергозбереження.

 

Мета: навчитися будувати та проаналізувати  секторну діаграму виробництва електроенергії різними типами електростанцій в Україні та в одній з країн Європи з метою виявлення шляхів енергозбереження.

Обладнання: географічний атлас, підручник з географії, статистичні дані по виробництву електроенергії різними типами електростанцій в Україні та в одній з країн Європи, кольорові олівці.

Хід  роботи.

 

Завдання.

 

  1. Побудуйте секторну діаграму виробництва електроенергії різними типами електростанцій в Україні та в одній з країн Європи з метою виявлення шляхів енергозбереження.
  2. Проаналізуйте секторну діаграму виробництва електроенергії різними типами електростанцій в Україні та в одній з країн Європи з метою виявлення шляхів енергозбереження.

Напишіть висновок до даної практичної роботи.

 

Фізика

Екскурсія

Фізичні характеристики природного середовища.

 

Переглянути відеоролик «Физика воды: опаснее огня с Алексеем Иванченко»:

https://www.youtube.com/watch?v=4L_hEQEBIVI

 

(можна включити субтитри на українській мові: при включених субтитрах вибираємо налаштування, перевести, Українська)

 

(виконані письмові завдання за минулі уроки можете скидати на Viber 380979140680)

 

Тема. Розмноження та розвиток тварин.

Самостійна робота з теми «Процеси життєдіяльності тварин»

  1. Розвиток тварин

У тварин зародковий період, як правило, досить чітко відмежований від післязародкового виходом зародка з яйцевих і зародкових оболонок, а у живородних форм — народженням.

     Зародковий період складається з трьох етапів: ділення яйця, відокремлення зародкових листків і формування окремих органів — органогенезу. Всі багатоклітинні тварини на ранніх стадіях розвитку виявляють схожість. Початковий етап післязародкового розвитку (ювенільний) може протікати у тварин або за типом прямого розвитку, або за типом метаморфозу — непрямого розвитку.

     Прямий розвиток проходить без стадій личинки, шляхом поступового переходу тварини, що вийшла з яєчних оболонок, у дорослу форму. Серед безхребетних він спостерігається у гребінців, малощетинкових червів, п’явок, деяких комах; серед хребетних — у більшості риб, плазунів, птахів і ссавців.

    Ряд особливостей має властивий плацентарним ссавцям і людині внутрішньоутробний розвиток, при якому формування зародка, а потім плоду відбувається всередині материнського організму.

    Для розвитку з метаморфозою характерна наявність однієї або декількох личинкових стадій. Личинки ведуть вільний спосіб життя, самостійно харчуються й мають спеціальні пристосування, так звані личинкові органи (наприклад, зябра личинок бабок; жовтковий мішок мальків риб; зябра, хвіст, органи прилипання пуголовків), що мають велике значення на даному етапі онтогенезу, але відсутні у дорослих форм.

     Між прямим і непрямим розвитком є ряд переходів (наприклад, розвиток прямокрилих, клопів, тарганів).

    Інтенсивність розвитку й росту організмів залежить також від живлення, температури, вологості, освітлення й багатьох інших факторів середовища.

     Тривалість життя коливається у різних видів від декількох годин або днів (деякі комахи, наприклад, попелиці) до 200 років (наприклад, черепахи).

  1. Розмноження тварин

     Розмноження або репродукція — це притаманна усім живим істотам функція відтворення собі подібних.

Всю різноманітність способів розмноження можна розділити на два основних типи: безстатеве (його варіант — вегетативне) й статеве розмноження.

Безстатеве розмноження

    Безстатеве розмноження здійснюється шляхом простого поділу клітини надвоє. Воно властиве насамперед одноклітинним організмам. У деяких найпростіших (наприклад, форамініфер) відбувається поділ на більшу кількість клітин. У всіх випадках клітини, що утворяться, повністю ідентичні вихідній. Крайня простота цього способу розмноження дозволяє організмам розмножуватися дуже швидко.

     Інший варіант безстатевого розмноження здійснюється шляхом відокремлення від організму його частини, що складається з більшої або меншої кількості клітин. З них розвивається дорослий організм. Прикладом може служити брунькування у губок і кишковопорожнинних. Така форма безстатевого розмноження звичайно називається вегетативним розмноженням. У своїй основі воно аналогічне процесові регенерації.

     Безстатеве розмноження, що відтворює ідентичні вихідному організмові особини, не сприяє появі організмів з новими варіантами ознак і тим самим обмежує можливість пристосування видів до нових для них умов середовища. Засобами подолання цієї обмеженості став перехід до статевого розмноження.

Статеве розмноження

   Принципова відмінність статевого розмноження від безстатевого полягає в тому, що у ньому беруть участь, як правило, два батьківських організми, ознаки яких по-новому комбінуються в потомстві.

   Перехід до цього типу розмноження мав величезне значення для еволюції життя на Землі. Статеве розмноження створює нескінченну різноманітність особин, у тому числі й таких, які успішно адаптуються до мінливих зовнішніх умов.

При статевому розмноженні всі нащадки різняться між собою й відрізняються від батьків.

   Перехід до статевого розмноження пов’язаний з появою спеціалізованих статевих клітин — чоловічих і жіночих гамет, у результаті злиття яких (запліднення) утворюється зигота — клітина, з якої розвивається новий організм, що володіє новою комбінацією вихідних генетичних ознак.

   Статеве розмноження вперше з’явилося у найпростіших, але перехід до нього не був пов’язаний з негайною втратою здатності до репродукції безстатевим шляхом: ряд тварин зберегли її, звичайно чергуючи безстатеве розмноження зі статевим. Таке чергування поколінь спостерігається у деяких найпростіших, кишковопорожнинних і оболонників.

Самостійна робота з теми «Процеси життєдіяльності тварин»

1. Подвійне дихання власт
иве:
А) птахам, Б) Плазун
ам, В) земноводним, Г) ссавцям.

2. Вкажіть, як наз
иваються організми, які живляться готовими органічними речовинами:
А) гермафродити, Б) автотрофні, В) гетеротрофні, Г) найпростіші.

3. Вкажіть тварин, у як
их  чотирикамерне серце:
А) страус, Б) Ящірка Прудка, В) квакша звичайна, Г) акула катран.

4. Зазначте систему ОРГАНІВ тварин, яка складається з скелета та скелетних м`язів:
А) в
идільна, Б) транспортна, В) опорно-рухового, Г) ендокринна.

5. Зовнішній скелет є у представ
ників:
А) комах, Б) черепах, В) к
ишковопорожнинних, Г) кісткових риб.

6. До травної системи входять
такі органи:
А) стравохід, Б) трахея, В) печінка, Г) нирки.

7. Скелет передніх кінцівок складається з кісток:
А) ключ
иці, Б) плечової кісткі, В) кістки кисті.

8. У індівідуальному розвитку тварин розрізняють
такі періоді:
А) ембріональній, Б) прямий, В) непрямий, Г) постембріональній.

9. Встановіть відповідність м
іж системою органів та функціями, які вони виконують:
А)
травна система, 1. транспортує кисень до тканин, органів,
Б) нервова система, 2. Забезпечує газообмін,
В) кровоносна система, 3. всмоктування пож
ивних речовин,
Г) д
ихальна система, 4. Реакція організму на подразнення.

10. Встановіть відповідність м
іж кістками  та відділом скелета, до яких вони відносяться:
А) Плечов
а кістка, 1. хребет,
Б) гомілкова кістка, 2. передня кінцівка,
В) ш
ийні хребці, 3. задня кінцівка,
Г) ключиці, 4. пояс верхніх кінцівок.

11. Встановіть відповідність м
іж  назвами  тварини та способом відтворення потомства:
А) черепахи, 1. живонародженості,
Б) Ящірка живородна, 2. яйцеж
ивонародження,
В) Кріт, 3. яйце
живонародження.

12. Які ознак
и подібності та відмінності в скелеті хребетних тварин?

 

Українська мова, 26.05.20р.

Тема. РЗМ. Виразне читання вголос публіцистичного тексту (усно).

Теоретичний матеріал до уроку:

Ментальність українського народу

   Ментальність українського народу формувалася під впливом складних історичних обставин. Основну роль відіграло геополітичне розташування України на перехресті історичних шляхів зі Сходу на Захід і з Півночі на Південь.

   Ця обставина обумовила химерне поєднання у світогляді українця західної (активнораціоналістичної, індивідуалістичної, матеріалістичної) та східної (пасивно-споглядальної, спрямованої на вищі істини) ментальності. Українець, не відмовляючись від раціоналістичної думки, велику увагу надає виявам почуттів та емоцій. Інколи він може видаватися навіть сентиментальним і надто ліричним. Поряд з ліричністю має місце певна українська замкненість стосовно зовнішнього світу, настанова на іншу, вищу правду. Якщо українцеві доводиться емігрувати, він важко звикає до нового оточення.

   Українець дуже прив’язаний до своєї родини, у якій намагається будувати міцні і надзвичайно близькі стосунки. Для його ментальності характерно піклуватися. Українці, як правило, оточують своїх близьких турботою, своєрідною материнською опікою. Дітей підтримують до зрілого віку, і часто ще й у зрілому віці. Така щільність родинних стосунків певною мірою теж визначається історичним минулим: на території, що лежала на перехресті західного й східного світів, практично не припинялися війни і грабіжницькі напади. Жити тут було небезпечно, панування часто змінювалося, і зберегтися як єдине ціле можливо було лише замкнувшись у колі найближчих.

   Довгий час суспільство поділялося на тих, хто годував країну (селянство), і тих, хто її боронив (козацтво). Це породжувало дві майже протилежні форми свідомості. Перша – тип захисника, воїна, шаленого, нестримного і авантюрного, що п’яніє від парубоцького запалу, здатного на афективні, нерозсудливі і героїчні вчинки. Другий тип свідомості українців визначався поміркованістю і миролюбністю, яка дозволяла «перечекати» численні негоди історичної долі. Цей тип свідомості виявлявся у певній замкненості характеру, схильності до оборони проти зовнішнього світу і звернення психічної енергії на розбудову внутрішнього життя.

Виключна перевага селянського класу в деякі періоди української історії мала також і позитивний вплив на українську ментальність: селянський побут, який більшою мірою узалежнює людину від природи, ніж від іншої людини,  спричинює високе емоційне переживання природи, спокійну, витриману вдачу, елегійність, ніжність і схильність до рефлексії. Водночас українцям властиві такі позитивні риси як працелюбність, гостинність, потяг до освіти, здоровий оптимізм, мужність, універсальність, розбудова міцних сімейних стосунків.

    Для української родини традиційно характерна велика роль жінки і передусім матері. Зі смертю чоловіка саме вона завжди виступала на перший план, ставала главою сім’ї – навіть тоді, коли вдруге виходила заміж. Українська жінка брала участь в усіх справах родини не лише після смерті чоловіка, а й за його життя. «Чоловік за один кут хату тримає, а жінка – за три», – говорить приказка. У давнину, коли в Європі панували патріархальні стосунки, в Україні було можливим сватання дівчини до парубка. (407 слів)

інтернет-порталу)

Бесіда за текстом переказу

– Визначте адресата мовлення та мету висловлювання.

– Сформулюйте тему й головну думку тексту.

– З’ясуйте стиль мовлення. Свою думку обґрунтуйте.

Словникова робота

 Ментальність – спосіб мислення, загальна духовна налаштованість, установка

індивіда або соціальної групи до навколишнього світу.

Елегійність – сумовитий, журливий; який викликає меланхолійну задумливість.

Афект – пристрасть, душевне хвилювання, надто сильний і відносно короткочасний за тривалістю емоційний процес (лють, жах, відчай, екстаз), під час якого знижується ступінь самоволодіння: дії та вчинки здійснюються за особливою емоційною логікою, а не за логікою розуму.

 

– Поясніть значення вислову« афективні вчинки». (Те, що робиться у гніві, в «нападі страху», «приступі відчаю».)

– Доберіть синоніми до слів: авантюрний (ризикований, небезпечний, пригодницький), вдача (характер), пестливий (ніжний, ласкавий, лагідний), поважливо (шанобливо).

Орієнтовний складний план

1. Умови формування української ментальності.

2. Химерне поєднання рис у світогляді українця:

   а) почуття та емоцій;

   б) прив’язаність та піклування про свою родини;

   в) дві протилежні форми свідомості;

   г) позитивні риси українців.

3. Велика роль жінки-матері.

6. Повторне читання тексту вчителем

7. Колективна робота над ущільненням тексту

8. Переказ тексту учнями

9. Аналіз і редагування відповідей.

 

Домашнє завдання:

Переказувати текст за складним планом.