Вівторок
Хімія. 8 клас 31.03.
Характеристика хімічних елементів малих періодів за їх місцем у періодичній системі та будовою атома.
Знаючи формулювання періодичного закону і використовуючи періодичну систему елементів Д. І. Менделєєва, можна надати характеристику будь-якому хімічному елементу та його сполукам. Таку характеристику хімічного елемента зручно складати за планом.
I. Символ хімічного елемента та його назва.
II. Положення хімічного елемента в періодичній системі елементів Д. І. Менделєєва:
1) порядковий номер;
2) номер періоду;
3) номер групи;
4) підгрупа (головна чи побічна).
III. Будова атома хімічного елемента:
1) заряд ядра атома;
2) відносна атомна маса хімічного елемента;
3) число протонів;
4) число електронів;
5) число нейтронів;
6) число електронних рівнів в атомі.
IV. Електронна та електронно-графічна формули атома, його валентні електрони.
V. Тип хімічного елемента (метал чи неметал, s-, p-, d- або f-елемент).
VI. Формули вищого оксиду та гідроксиду хімічного елемента, характеристика їх властивостей (основні, кислотні чи амфотерні).
VII. Порівняння металічних чи неметалічних властивостей хімічного елемента з властивостями елементів-сусідів за періодом та підгрупою.
Наприклад, дамо характеристику хімічного елемента з порядковим номером 15 та його сполукам за положенням у періодичній системі елементів Д. І. Менделєєва та будовою атома.
I. Символ хімічного елемента та його назва. |
Хімічний елемент номер 15 – Фосфор. Його символ Р. |
II. Положення хімічного елемента в періодичній системі елементів Д. І. Менделєєва: 1) порядковий номер; 2) номер періоду; 3) номер групи; 4) підгрупа (головна чи побічна). |
|
III. Будова атома хімічного елемента: 1) заряд ядра атома; 2) відносна атомна маса хімічного елемента; 3) число протонів; 4) число електронів; 5) число нейтронів; 6) число електронних рівнів в атомі. |
|
IV. Електронна та електронно-графічна формули атома, його валентні електрони. |
Електронна формула атома Фосфору: Валентними електронами є електрони зовнішнього рівня, тобто електрони |
V. Тип хімічного елемента (метал чи неметал, s-, p-, d- або f-елемент). |
Фосфор належить до родини -елементів. |
VI. Формули вищого оксиду та гідроксиду хімічного елемента, характеристика їх властивостей (основні, кислотні чи амфотерні). |
Вищий оксид Фосфору виявляє властивості кислотного оксиду. Гідроксид, який відповідає вищому оксиду, , виявляє властивості кислоти. |
Завдання: дайте характеристику хімічного елемента з порядковим номером 17 та його сполукам за положенням у періодичній системі елементів Д. І. Менделєєва та будовою атома.
Конспект уроку
з біології
8-А клас
31.03.2020 рік
Тема. Травлення в кишечнику.
-
Яка будова кишечника?
Будова кишечника. Кишковий відділ травного каналу складається з тонких і товстих кишок, які функціонують як єдина система, тому що гідроліз хімусу тут відбувається у лужному середовищі, яке формується на початку процесу. У кишках відбувається остаточне розщеплення всіх полімерів до мономерів, їхнє всмоктування і формування калових мас з неперетравлених залишків їжі. Будова кишечника:серозна оболонка, м’язова і слизиста з пальцеподібними складками.
Тонкий кишечник. Особливе функціональне значення має 12-пала кишка. Харчовий хімус у 12-палій кишці перетравлюється під дією травних соків підшлункової залози, а також жовчі. Крім того, в стінці кишки розташовані невеликі залози (бруннерові), сік яких містить протеолітичні (подібні до пепсину), амілолітичні і ліполітичні ферменти. В результаті білки, жири і вуглеводи підлягають розщепленню до речовин, які надалі можуть всмоктуватися в кров і лімфу. Сік дванадцятипалої кишки нейтралізує кислий хімус. Регуляція соковиділення: нервова (блукаючий нерв) і гуморальна (секретин). Пригнічує секрецію симпатична нервова система (норадреналін). Тому при збудженні СНС (стреси) можливе утворення виразок 12-палої кишки.
-
Які ферменти кишечника приймають участь у приоцесі травлення?
Ферменти кишечника.
Протеолітичні ферменти – трипсин, хемотрипсин, карбоксиполіпептидаза розщеплюють білки до пептидів і амінокислот. Ці ферменти виробляються в неактивному стані. Трипсиноген переходить в трипсин під впливом ентерокінази, яка утворюється в 12-палій кишці. Трипсин активує хемотрипсиноген, перетворюючи його в хемотрипсин. Протеолітичні ферменти діють тільки в лужному середовищі
Амілолітичні ферменти – амілаза, мальтаза, лактаза гідролізують вуглеводи. Амілаза розщеплює полісахарид крохмаль до дисахаридів. Мальтоза розщеплює дисахарид мальтозу до глюкози. Лактаза розщеплює молочний цукор до моносахариди глюкози.
Ліполітичні ферменти – ліпаза, фосфоліпаза розщеплюють жири і фосфоліпіди до жирних кислот і гліцерину. Ці ферменти розщеплюють жири, які раніше були емульсовані жовчю.
3. Яка роль печінки у процесі травлення?
Печінка та її роль у травленні.
Регуляція жовчовиділення. Клітини печінки — гепатоцити.
Функції печінки:
— знешкодження токсинів;
— синтез глікогену;
— виділення продуктів обміну;
— виділення жовчі.
Зміна хімуса у тонкому кишечнику. Всмоктування поживних речовин. Рухова активність кишок. (Розповідь учителя з використанням таблиці, малюнка, розгляд препарату слизової оболонки тонкої кишки). Амінокислоти і глюкоза — всмоктується в кров.
Жирні кислоти і гліцерин — всмоктується в лімфу.
Травлення в товстому кишечнику. Функції відділів товстого кишечнику. (Розповідь учителя з використанням таблиці).
-
Які функції товстого кишечника?
Функції товстого кишечнику:
— виділення дрібними залозами соку, в якому містяться ферменти, слиз;
— всмоктування води;
— розщеплення рослинної клітковини під дією мікроорганізмів;
— синтез вітамінів К та групи В;
— формування колових мас.
- Які залози виділяють секрети у дванадцятипалу кишку?
- Навіщо потрібна жовч?
- Як відбувається всмоктування поживних речовин?
- Чи можуть приносити організму користь мікроорганізми, які мешкають у товстому кишечнику?
8 – А геометрія 31.03
Тема. Розв’язування вправ.
Вправа № 715.
Вправа № 717.
Вправа № 721 (1-3).
Вправа № 725.
Посилання на підручник: https://pidruchnyk.com.ua/804-geometriya-8-klas-ister-2016.html
8 – А, зарубіжна література Дата 31.03.2020
Тема. Квінт Горацій Флакк «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть»). Тема мистецтва і призначення митця у творі. Пам’ятник як символ вічності поезії. Розуміння автором значення свого доробку
Основний зміст уроку
Життя і творчість Горація
Квінт Горацій Флакк (65-8 рр. до н. е.) народився на півдні Італії, в сім’ї вільновідпущеника – раба, відпущеного на волю. Батько Горація багато працював для того, щоб син здобув гідну освіту. Майбутній поет пройшов усі сходинки тогочасної освіти: від початкового навчання у Римі до філософських занять в Афінах, як це було прийнято у римській знаті.
Маєток його батька був конфіскований, і поет залишився без засобів до існування. Саме в цей час Горацій починає писати вірші.
Познайомившись з Августом, Горацій стає імператорським співцем, проповідником цезаріанства. Але, відчуваючи, що таке життя йому не до душі, усамітнюється у своєму маєтку в Сабінських горах. Згодом Меценат і Август знову викликають поета в Рим. Так і минає його життя – у втечах на лоно природи та поверненнях до Рима.
Перу Горація належать 2 книги сатир, книга еподів (ліричних віршів), 4 книги од, 2 книги послань. У своїх одах Горацій, будучи філософським, інтелектуальним поетом, оспівує Рим і Августа, кохання і красу, розмірковує про поезію, життя і смерть, наслідуючи заклик епікурейства «Carpe diem!» («Лови день!»).
Літературознавчий блок
Ода (гр. ode – пісня) – жанр лірики, що висловлює піднесені почуття, викликані важливими історичними подіями, діяльністю визначених осіб тощо.
Читання оди Горація «До Мельпомени»
https://onlyart.org.ua/flakk-kvint-goratsij-do-melpomeny/
Бесіда
- Про який пам’ятник йдеться у поезії «До Мельпомени»? (Поет упевнений, що є пам’ятники, яким не загрожують ні дощі, ні буревії. Вони – у пам’яті людей, адже йдеться про найкращих, найзнаменитіших діячів в історії людства. Вони – у поетичних рядках, що переживуть віки, бо написав їх талановитий поет.)
- Які автобіографічні відомості зазначив поет у вірші? («Я – славний з убогого» – Горацій нагадує про своє «заплямоване» походження: був сином колишнього раба.)
- Про яку заслугу в галузі поетичного мистецтва згадує Горацій? («Вперше скласти зумів по-італійському Еолійські вірші» – це означає, що Горацій писав латиною, використовуючи віршові розміри, винайдені Сапфо, Архілохом, Алкеєм.)
- Що незвичного є в поезії поета? (По-перше, він зводить пам’ятник собі сам, не чекаючи, доки його увічнять у мармурі чи бронзі. По-друге, поет настільки упевнений у своєму таланті, що вважає себе гідним лаврового вінка Мельпомени.)
Домашнє завдання
Підготувати виразне читання Горація «До Мельпомени», аналізувати ідейно – художній зміст поезії.
Трудове навчання
Тема: Підбір матеріалу. Використання шаблонів.
Опрацюйте посилання
https://www.schoollife.org.ua/222-2019/
зробіть порівняльну характеристику різних матеріалів, надішліть на поштову скриньку