Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

Вівторок

Хімія. 8 клас 31.03.

Характеристика хімічних елементів малих періодів за їх місцем у періодичній системі та будовою атома.

Знаючи формулювання періодичного закону і використовуючи періодичну систему елементів Д. І. Менделєєва, можна надати характеристику будь-якому хімічному елементу та його сполукам. Таку характеристику хімічного елемента зручно складати за планом.

I. Символ хімічного елемента та його назва.

II. Положення хімічного елемента в періодичній системі елементів Д. І. Менделєєва:

1) порядковий номер;

2) номер періоду;

3) номер групи;

4) підгрупа (головна чи побічна).

III. Будова атома хімічного елемента:

1) заряд ядра атома;

2) відносна атомна маса хімічного елемента;

3) число протонів;

4) число електронів;

5) число нейтронів;

6) число електронних рівнів в атомі.

IV. Електронна та електронно-графічна формули атома, його валентні електрони.

V. Тип хімічного елемента (метал чи неметал, s-, p-, d- або f-елемент).

VI. Формули вищого оксиду та гідроксиду хімічного елемента, характеристика їх властивостей (основні, кислотні чи амфотерні).

VII. Порівняння металічних чи неметалічних властивостей хімічного елемента з властивостями елементів-сусідів за періодом та підгрупою.

Наприклад, дамо характеристику хімічного елемента з порядковим номером 15 та його сполукам за положенням у періодичній системі елементів Д. І. Менделєєва та будовою атома.

I. Символ хімічного елемента та його назва.

Хімічний елемент номер 15 – Фосфор. Його символ Р.

II. Положення хімічного елемента в періодичній системі елементів Д. І. Менделєєва:

1) порядковий номер;

2) номер періоду;

3) номер групи;

4) підгрупа (головна чи побічна).

 

 

  1. Порядковий номер 15

  2. Період 3

  3.  V група

  4.  Головна підгрупа.

 

III. Будова атома хімічного елемента:

1) заряд ядра атома;

2) відносна атомна маса хімічного елемента;

3) число протонів;

4) число електронів;

5) число нейтронів;

6) число електронних рівнів в атомі.

 

  1. Заряд ядра атома Фосфору дорівнює +15.

  2. Відносна атомна маса Фосфору дорівнює 31

  3. 15 протонів

  4. 15 електронів

  5. 16  нейтронів (31 – 15 = 16 

  6. три енергетичних рівні

IV. Електронна та електронно-графічна формули атома, його валентні електрони.

Електронна формула атома Фосфору:   Валентними електронами є електрони зовнішнього рівня, тобто  електрони

V. Тип хімічного елемента (метал чи неметал, s-, p-, d- або f-елемент).

Фосфор належить до родини -елементів.

VI. Формули вищого оксиду та гідроксиду хімічного елемента, характеристика їх властивостей (основні, кислотні чи амфотерні).

Вищий оксид Фосфору  виявляє властивості кислотного оксиду. Гідроксид, який відповідає вищому оксиду, , виявляє властивості кислоти.

Завдання: дайте характеристику хімічного елемента з порядковим номером 17 та його сполукам за положенням у періодичній системі елементів Д. І. Менделєєва та будовою атома.

 

 

Конспект уроку

з біології

8-А клас

31.03.2020 рік

Тема. Травлення в кишечнику.

 

  1. Яка будова кишечника?

      Будова кишечника. Кишковий відділ травного каналу складається з тонких і товстих кишок, які функціонують як єдина система, тому що гідроліз хімусу тут відбувається у лужному середовищі, яке формується на початку процесу. У кишках відбувається остаточне розщеплення всіх полімерів до мономерів, їхнє всмоктування і формування калових мас з неперетравлених залишків їжі. Будова кишечника:серозна оболонка, м’язова і слизиста з пальцеподібними складками.

     Тонкий кишечник. Особливе функціональне значення має 12-пала кишка. Харчовий хімус у 12-палій кишці перетравлюється під дією травних соків підшлункової залози, а також жовчі. Крім того, в стінці кишки розташовані невеликі залози (бруннерові), сік яких містить протеолітичні (подібні до пепсину), амілолітичні і ліполітичні ферменти. В результаті білки, жири і вуглеводи підлягають розщепленню до речовин, які надалі можуть всмоктуватися в кров і лімфу. Сік дванадцятипалої кишки нейтралізує кислий хімус. Регуляція соковиділення: нервова (блукаючий нерв) і гуморальна (секретин). Пригнічує секрецію симпатична нервова система (норадреналін). Тому при збудженні СНС (стреси) можливе утворення виразок 12-палої кишки.

 

  1. Які ферменти кишечника приймають участь у приоцесі травлення?

Ферменти кишечника.

Протеолітичні ферменти – трипсин, хемотрипсин, карбоксиполіпептидаза розщеплюють білки до пептидів і амінокислот. Ці ферменти виробляються в неактивному стані. Трипсиноген переходить в трипсин під впливом ентерокінази, яка утворюється в 12-палій кишці. Трипсин активує хемотрипсиноген, перетворюючи його в хемотрипсин. Протеолітичні ферменти діють тільки в лужному середовищі

Амілолітичні ферменти – амілаза, мальтаза, лактаза гідролізують вуглеводи. Амілаза розщеплює полісахарид крохмаль до дисахаридів. Мальтоза розщеплює дисахарид мальтозу до глюкози. Лактаза розщеплює молочний цукор до моносахариди глюкози.

Ліполітичні ферменти – ліпаза, фосфоліпаза розщеплюють жири і фосфоліпіди до жирних кислот і гліцерину. Ці ферменти розщеплюють жири, які раніше були емульсовані жовчю.

3. Яка роль печінки у процесі травлення?

Печінка та її роль у травленні.

Регуляція жовчовиділення. Клітини печінки — гепатоцити.

Функції печінки:

— знешкодження токсинів;

— синтез глікогену;

— виділення продуктів обміну;

— виділення жовчі.

Зміна хімуса у тонкому кишечнику. Всмоктування поживних речовин. Рухова активність кишок. (Розповідь учителя з використанням таблиці, малюнка, розгляд препарату слизової оболонки тонкої кишки). Амінокислоти і глюкоза — всмоктується в кров.

Жирні кислоти і гліцерин — всмоктується в лімфу.

Травлення в товстому кишечнику. Функції відділів товстого кишечнику. (Розповідь учителя з використанням таблиці).

  1. Які функції товстого кишечника?

Функції товстого кишечнику:

— виділення дрібними залозами соку, в якому містяться ферменти, слиз;

— всмоктування води;

— розщеплення рослинної клітковини під дією мікроорганізмів;

синтез вітамінів К та групи В;

— формування колових мас.

 

- Які залози виділяють секрети у дванадцятипалу кишку?

- Навіщо потрібна жовч?

- Як відбувається всмоктування поживних речовин?

- Чи можуть приносити організму користь мікроорганізми, які мешкають у товстому кишечнику?

8 – А геометрія    31.03

Тема. Розв’язування вправ.

Вправа № 715.

Вправа № 717.

Вправа № 721 (1-3).

Вправа № 725.

Посилання на підручник: https://pidruchnyk.com.ua/804-geometriya-8-klas-ister-2016.html

 

8 – А, зарубіжна література                                              Дата 31.03.2020

Тема. Квінт Горацій Флакк «До Мельпомени» («Мій пам’ятник стоїть»). Тема мистецтва і призначення митця у творі. Пам’ятник  як символ вічності поезії. Розуміння автором значення свого доробку

Основний зміст уроку

Життя і творчість Горація

Квінт Горацій Флакк (65-8 рр. до н. е.) народився на півдні Італії, в сім’ї вільновідпущеника раба, відпущеного на волю. Батько Горація багато працював для того, щоб син здобув гідну освіту. Майбутній поет пройшов усі сходинки тогочасної освіти: від початкового навчання у Римі до філософських занять в Афінах, як це було прийнято у римській знаті.

Маєток його батька був конфіскований, і поет залишився без засобів до існування. Саме в цей час Горацій починає писати вірші.

Познайомившись з Августом, Горацій стає імператорським співцем, проповідником цезаріанства. Але, відчуваючи, що таке життя йому не до душі, усамітнюється у своєму маєтку в Сабінських горах. Згодом Меценат і Август знову викликають поета в Рим. Так і минає його життя у втечах на лоно природи та поверненнях до Рима.

Перу Горація належать 2 книги сатир, книга еподів (ліричних віршів), 4 книги од, 2 книги послань. У своїх одах Горацій, будучи філософським, інтелектуальним поетом, оспівує Рим і Августа, кохання і красу, розмірковує про поезію, життя і смерть, наслідуючи заклик епікурейства «Carpe diem!» («Лови день!»).

 

Літературознавчий блок

Ода (гр. ode  пісня) жанр лірики, що висловлює піднесені почуття, викликані важливими історичними подіями, діяльністю визначених осіб тощо.

Читання оди Горація «До Мельпомени»

https://onlyart.org.ua/flakk-kvint-goratsij-do-melpomeny/

Бесіда

- Про який пам’ятник йдеться у поезії «До Мельпомени»? (Поет упевнений, що є пам’ятники, яким не загрожують ні дощі, ні буревії. Вони – у пам’яті людей, адже йдеться про найкращих, найзнаменитіших діячів в історії людства. Вони – у поетичних рядках, що переживуть віки, бо написав їх талановитий поет.) 

- Які автобіографічні відомості зазначив поет у вірші? («Я – славний з убогого» – Горацій нагадує про своє «заплямоване» походження: був сином колишнього раба.) 

- Про яку заслугу в галузі поетичного мистецтва згадує Горацій? («Вперше скласти зумів по-італійському Еолійські вірші» – це означає, що Горацій писав латиною, використовуючи віршові розміри, винайдені Сапфо, Архілохом, Алкеєм.)

- Що незвичного є в поезії поета? (По-перше, він зводить пам’ятник собі сам, не чекаючи, доки його увічнять у мармурі чи бронзі. По-друге, поет настільки упевнений у своєму таланті, що вважає себе гідним лаврового вінка Мельпомени.)

Домашнє завдання

 

Підготувати виразне читання  Горація «До Мельпомени», аналізувати ідейно – художній зміст поезії.

Трудове навчання

Тема: Підбір матеріалу. Використання шаблонів.

Опрацюйте посилання

https://www.schoollife.org.ua/222-2019/

зробіть порівняльну характеристику різних матеріалів, надішліть на поштову скриньку

petro_rod@ukr.net