Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

вівторок2 28.04

УКраїнська мова, 28.04.20р.

Тема. РЗМ. Усний твір-оповідання за жанровою картиною.

Матеріал для опрацювання:

Ну що б, здавалося, слова...
 Слова та голос — більш нічого.
 А серце б'ється—ожива 
 Як їх почує!..
 Знать, от бога
 І голос той, і ті слова
 Ідуть меж люди!..

 

- Хто автор цих поетичних рядків?

Оповідання С.Васильченка «В бур’янах»

 

     Життя нашого поета таке дивне, що, слухаючи про  нього,  можна  було  б сказати, що це легенда, коли б усе те дiялось не перед нашими очима.  Менi

хотiлось i почати повiсть про поета, як починаються казки.

   За широкими морями, за лiсами дрiмучими ще й за горами кам'яними  в  не

нашiй, далекiй сторонi був  колись  веселий  край,  розкiшний  i  багатий,

заворожений злими людьми, зневолений двома неволями. Одна неволя  панська,

а друга - царська. I жили там рабами в тяжкiй чужiй  роботi  завороженi  в

неволю люди. Свiт їм було зав'язано, говорити - заказано, ходили нiмi...

***

Україна... В одному вже тiльки цьому словi i для нашого  уха  i  навiть

для уха чужинцiв бринить цiла музика смутку i  жалю...  Україна  -  країна

смутку i краси, країна, де найбiльше люблять волю  i  найменше  мають  її…

 

 

Картина належить пензлю Їжакевича.

https://images.app.goo.gl/kVPGn8uDkhLwQSN37 (Посилання на картину).

  • Як назвав свою картину художник?

  •  Що нагадує вам цей малюнок?

  • Ілюстрацією до якого вірша Шевченка він є?

  • А тепер подивіться уважно, що в картині є таке, про що не говориться у вірші?

 На малюнку пастушок малює. Це вже домисел самого художника. Так він показав прагнення малювати з дитинства як самого себе, так і Тараса Шевченка. Зверніть увагу на цього хлопчика, який займається незвичайним для сільського пастушка кріпацьких часів заняттям. Обличчя жваве, замислене, натхненне. Глядач мимоволі милується цією дитиною, бачить у ній зерно доброго і величного, що пізніше проросте талантом і славою України.

Ця картину «Тарас-пастух» і  вона належить пензлю Їжакевича.

  • Як назвав свою картину художник?

  •  Що нагадує вам цей малюнок?

  • Ілюстрацією до якого вірша Шевченка він є?

  • А тепер подивіться уважно, що в картині є таке, про що не говориться у вірші?

Так, ви правильно помітили, що на малюнку пастушок малює. Це вже домисел самого художника. Так він показав прагнення малювати з дитинства як самого себе, так і Тараса Шевченка. Зверніть увагу на цього хлопчика, який займається незвичайним для сільського пастушка кріпацьких часів заняттям. Обличчя жваве, замислене, натхненне. Глядач мимоволі милується цією дитиною, бачить у ній зерно доброго і величного, що пізніше проросте талантом і славою України.

Орієнтовний план оповідання

Вступ

Зав’язка

 

Основна частина

Розвиток дії

Кульмінація

 

Висновок

Розв’язка

 

 

Словникова робота: дев'ять років, померла його мати, у дванадцять став  круглим сиротою, пасти вівці громадські, на… траві, небо …, старенький дірявий брилик, торбина, переписує Тарас літери, у вірші «Мені тринадцятий минало», український художник Іван Сидорович Їжакевич.

Лексична робота (підбирають епітети)

Епітет — це слово чи словосполучення, завдяки особливій ​​функції в тексті, допомагає слову набути нового значення або сенсового відтінку, підкреслює характерну рису, визначальну якість певного предмета або явища, збагачує мову новим емоційним сенсом, додає до тексту певної мальовничості та насиченості.

Приклад: Прощавайте, сині гори, білії сніги.

  • Небо –

  • Трава –

  • Брилик –

  • Дитинство –

 

  1. Складання твору-оповідання за планом (усно).

  2. Написання твору-оповідання на чернетці (дібрати до оповідання цікавий заголовок).

 

Домашнє завдання:

Закінчити роботу над твором, переписати у зошит, дібравши заголовок.

Українська література, 28.04.20р.

Тема. «Митькозавр з Юрківки, або Химера лісового озера». Допитливість, винахідливість, кмітливість хлопчиків − головних героїв.

 

Матеріал для опрацювання:

Літературний диктант: (Так-Ні)

- Митько прочитав Сергієві про страшних драконів з острова Мадагаскар.

- Хохуля — дивний за походженням вид тварин третинного періоду, що зберігся до наших днів.

- Сергій висунув сміливу наукову гіпотезу про давнього звіра.

- Митько із задоволенням читає про варана.

- Митько сказав, що назва села Юрківка походить від юрського періоду.

- На березі озера діти знайшли ріжки та ніжки козеняти, якого з'їло чудовисько.

- Хлопці вирішили зробити приманку для звіра й завели у ліс собаку.

- Сергій і Митько посварилися, побилися через те, що не вирішили, хто буде копати яму.

- Сергій знайшов сандалю туриста чи дослідника, який загинув біля озера.

- Прив'язана курка кричала так, що до неї позбігалися усі лісові звірі.

- У викопану яму потрапило чудовисько з лісового озера.

- Дідусь Трохим здогадався, хто викопав яму і взяв із села курку.

Риси характеру, які притаманні головним героям Сергієві і Митькові.

Риси характеру хлопців:

а) чемність і доброта;

б) мужність і винахідливість;

в) повага до батьків і людей похилого віку;

г) наполегливість і довіра;

д) на зло відповідають добром.

Здібності героїв:

а) любов до книги;

б) прагнення пізнати багато цікавого (допитливість);

в) готовність прийти на допомогу;

г) уміння орієнтуватися в природному довкіллі;

д) мрія про славу.

Робота над текстом:

1. Назва села, у якому відбувалися пригоди героїв В. Нестайка.

2. Ім'я одного з героїв повісті Я. Стельмаха, який запропонував назву химері лісового озера.

3. Тварини, з яких мала складатися колекція.

4. Шкільний предмет, який вивчатимуть у 6 класі Сергій і Митько.

5. Ім'я героя повісті Я. Стельмаха, у майбутньому майстра велоспорту.

6. Ім'я Сергієвого друга.

7. Ім'я героя повісті Я. Стельмаха, любителя музики.

Домашнє завдання:

Вміти характеризувати образи героїв повісті "Митькозавр з Юрківки...".

Описати найцікавіший епізод повісті (письмово), відповісти на питання «Літературного диктанту» (письмово), розгадати кросворд (письмово)

та надіслати на електронну адресу вказану класним керівником!!!