Стратегія діяльності та розвитку Центру на 2019-24р.р.
ЗАТВЕРДЖУЮ
Директор НРЦ М.Кацан
28.11.2019
Стратегія
діяльності та розвитку
Теребовлянського НРЦ
на період
2019 - 2024 років
Схвалено
педагогічною радою
Протокол № 3 від 21.11.2019
НОВА УКРАЇНСЬКА ШКОЛА – ЦЕ ІНВЕСТИЦІЯ В ЛЮДИНУ,
ШЛЯХ ДО ПРОЦВІТАННЯ ДЛЯ ВСІЄЇ УКРАЇНИ. ЩОБ ЗМІНИТИ
УКРАЇНСЬКУ ШКОЛУ, МАЄ ЗМІНИТИСЬ СВІДОМІСТЬ ТА
ПІДХОДИ ДО НАВЧАННЯ – МАЄМО ПЕРЕЙТИ ВІД ПРИНЦИПУ
ТРАНСЛЯЦІЇ ЗНАНЬ ДО КОМПЕТЕНТІСНОГО ПІДХОДУ,
ПЕРЕДАТИ ВІРУ В СВОЇ СИЛИ ТА МОЖЛИВІСТЬ ЗМІН.
Л.ГРИНЕВИЧ
Основні положення
Освіта є основою інтелектуального, фізичного і культурного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства. Новий Закон України про освіту Державний стандарт початкової освіти, базової і загальної середньої освіти орієнтує педагогів на персональну відповідальність за якість надання освітніх послуг та перехід від декларування переваг особистісної моделі до її практичного впровадження.
Визначено вимоги до якості знань здобувачів освіти, які відповідають змісту і структурі предметних компетентностей (знає, розуміє, застосовує, аналізує, виявляє ставлення, оцінює тощо).
Разом із предметною підготовкою за роки здобуття загальної середньої освіти діти мають оволодіти ключовими компетентностями, до яких, згідно з міжнародними домовленостями, віднесено: уміння вчитися, спілкуватися державною, рідною та іноземними мовами; математична і базова компетентності в галузі природознавства і техніки; інформаційно-комунікаційна; соціальна і громадянська; загальнокультурна; підприємницька; здоров’язберігаюча.
Державний стандарт ґрунтується на засадах особистісно орієнтованого, компетентнісного та діяльнісного підходів. Діяльнісний підхід спрямований на розвиток умінь і навичок здобувачів освіти, застосування здобутих знань у практичній ситуації, пошук шляхів інтеграції до соціокультурного та природного середовища.
Пріоритетними напрямами розвитку освіти є формування сучасних освітніх компетенцій та формування високого рівня інформаційної культури кожного члена суспільства, якісну підготовку підростаючого покоління до життя, в основі якого закладена повна академічна свобода.
Стратегія (Програма) розвитку Теребовлянського НРЦ - це довгостроковий нормативно-управлінський документ, який характеризує досягнення і проблеми, головні цілі, завдання та напрями освітнього процесу, особливості ресурсного забезпечення педагогічного процесу та його інноваційних перетворень, основні плановані цілі, терміни і технології їх реалізації.
Стратегія охоплює всі сфери шкільного життя, весь освітній процес, де в центрі уваги стоїть особистість учня з ООП з її інтелектуальним, фізичним та творчим потенціалом, нероздільність корекційного навчання і виховання, що полягає в їх органічному поєднанні, формуванні цілісної та розвиненої особистості.
Метою Програми є створення на рівні НРЦ оптимальних соціально-педагогічних умов для забезпечення процесів оновлення системи корекційної освіти та реабілітації дітей з ООП відповідно до сучасних можливостей та потреб суспільства, забезпечення потреби громадян з особливими освітніми потребами у повній загальній середній освіті, в якій поєднуються класичні принципи корекційного педагогічного процесу та активно запроваджуються інноваційні корекційно-розвиткові технології, успішна інтеграція дітей з ООП в українське суспільство та європейську спільноту, розвиток соціально адаптованої особистості вихованця, духовно багатої, фізично розвиненої, творчо мислячої, конкурентоспроможної особистості - громадянина України. Моделлю випускника є громадянин держави, який:
- має активну позицію щодо реалізації ідеалів і цінностей України, прагне
змінити на краще своє життя і життя своєї країни;
- є особистістю, якій притаманні демократична громадянська культура,
усвідомлення взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її громадянською відповідальністю;
- володіє знаннями, компетентностями, необхідними для майбутнього
успішного вибору професії;
- уміє грамотно сприймати та уміє аналізувати проблеми суспільства, бути
конкурентноспроможним на ринку праці, впевнено приймати сучасні реалії
ринкових відносин, використовувати свої знання на практиці;
- уміє критично мислити;
- здатний до самоосвіти і саморозвитку;
- відповідальний, уміє використовувати набуті компетенції для розвитку
пізнавальної творчої активності;
- уміє опрацювати різноманітну інформацію;
- розвиває природні здібності, виховує естетичні смаки; веде здоровий спосіб
життя.
Основними результатами стратегії розвитку НРЦ будуть: удосконалення та модернізація сучасного освітньо-корекційного середовища закладу, системні позитивні зміни, підвищення якості надання освітніх та реабілітаційних послуг. Ми створюємо сприятливі організаційні та методичні умови для надання освітніх послуг (відсутність стресових ситуацій, використання різних методик навчання); оптимальну організацію освітнього та реабілітаційного процесів (відповідно до вікових, індивідуальних особливостей, індивідуальних програм розвитку дітей з ООП, індивідуальних планів реабілітації дітей з інвалідністю). Стратегія розвитку закладу дасть можливість виробити пріоритетні напрями діяльності закладу освіти на найближчі роки.
Основна ідея Програми розвитку – забезпечення інноваційного розвитку закладу освіти, надання аналітичної, організаційної та методичної підтримки педагогічних інновацій.
Проблемно-орієнтований аналіз внутрішнього освітнього середовища Теребовлянського НРЦ та його вплив на розвиток стратегічної лінії навчального закладу.
- Загальноосвітні фактори.
Можливості: вдосконалення нормативно-правової бази закладу освіти, модер-
нізація освіти.
Загрози: зростаюче протиріччя між високими вимогами міністерства освіти щодо виконання навчальних програм, корекційних програм та соціально-економічних можливостей батьків, реорганізація спеціальних закладів освіти.
2. Економічні фактори.
Можливості: зростаючий рівень спонсорської допомоги НРЦ.
Загрози: рівень інфляції, низька платоспроможність батьків, подальший роз-
виток економічної кризи.
3. Соціальні фактори.
Можливості: намітилася тенденція до демографічного зростання.
Загрози: загальне погіршення соціальної ситуації в країні, зростання безробіття, збільшення числа соціально-незахищених сімей, зростання алкоголізму, наркоманії; відсутність традицій і моральних цінностей у сім'ях.
4. Технологічні фактори.
Можливості: подальше просування в спеціальні заклади інформаційно-комунікативних технологій, широке використання Інтернет-ресурсів, інформатизація освітнього процесу робить заклад конкурентоспроможною,
підготовка учнів з ООП до сприйняття та опрацювання інформації, озброєння учнів простими сучасними засобами та технологіями роботи.
Загрози: інтенсивний потік інформації, що постійно ускладнює комплекс заходів у Центрі, впливає на і так досить слабке здоров'я дітей з ООП.
Внутрішні сильні сторони НРЦ
1.Творчий ініціативний молодий колектив працівників НРЦ.
2. Наявність групи творчо мислячих вчителів та вихователів.
3. Наявність соціального педагога для соціального захисту дітей з ООП.
4. Наявність практичного психолога для надання психолого-педагогічного супроводу учасників освітнього процесу.
5.Успішна реалізація спроби створення умов для дітей з інвалідністю, які потребують корекції психічного та фізичного розвитку.
6. Повне або часткове державне забезпечення статусних учнів( одягом, взуттям, предметами гігієни).
7. П’ятиразове харчування за рахунок держави
8. Належна спортивна база
9. Належні умови навчання та проживання учнів у НРЦ.
Внутрішні слабкі сторони
1.Розбіжність образу бажаного майбутнього Центру у різних педагогів.
2. Переважання в колективі традиційних підходів до освітнього процесу.
3.Низька мотивація навчальної діяльності великої групи учнів і слабка сформованість ключових умінь і навичок учбової праці.
4.Відсутність необхідного досвіду інноваційної діяльності у молодих та малодосвідчених педагогів.
5.Відтік учнів в інші навчальні заклади.
6.Зниження мережі класів.
7.Відтік педпрацівників зі школи, у т.ч.за кордон.
Отже, проведений проблемно-орієнтований аналіз внутрішнього освітнього середовища виявив проблеми, які сприяли створенню Програми розвитку Теребовлянського НРЦ.
Перед сучасною школою постає основне завдання: виділити рівень освіти у відповідності з можливостями кожної дитини, який повинен забезпечити не тільки адекватні його потенціалу знання, вміння та навички, а й здатність їх реалізації в житті для досягнення особистих цілей.
Для цього необхідно:
• дати учням всебічну, максимально можливу в кожному конкретному випадку
освіту в стінах закладу;
• створити умови для оволодіння елементарними професійними навичками, необхідними для подальшого працевлаштування або професійного навчання;
• готувати учнів до самостійного життя в суспільстві, враховуючи сформовані
економічні умови;
• сприяти можливостям повної соціальної адаптації та реабілітації кожного учня.
При організації та здійсненні освітнього процесу для адміністрації та педагогічного колективу однаково важливо навчання і виховання учнів з ООП.
Поряд з цим педагогічний колектив бачить необхідність у підвищенні ефек-тивності адаптації та подальшої інтеграції в сучасному суспільстві вихованців НРЦ. Саме тому навчання і виховання представляється одним з найважли-віших засобів соціальної адаптації особистості дитини з ООП.
Стратегію розвитку Центру вибрано у формі локальних змін, які передбачають поліпшення діяльності окремих ділянок роботи НРЦ, їх раціоналізацію та оновлення. Ці зміни дозволять досягти особистісних результатів, які в сукупності сприятимуть позитивному впливу на розвиток закладу освіти вцілому.
На основі аналізу і переосмислення освітнього середовища Центру, перегляду колишніх способів діяльності і методів управління для досягнення поставленої мети конкретизовано наступні завдання:
- перехід закладу освіти на нову організаційно-педагогічну модель управління освітнім процесом на основі ідеї інтеграції в область шкільних відносин демократичних принципів і цінностей;
- стимулювання педагогів та спеціалістів до безперервного професійного самовдосконалення, насамперед у сферах педагогічного проектування та міжособистісної взаємодії;
- визначення найбільш ефективних форм і методів педагогічного, психологічного та соціального супроводу розвитку вихованців НРЦ;
- виявлення проблем адаптації вихованців у НРЦ (проблем спілкування, сформованості навчальної мотивації, порушення норм і правил поведінки в стінах закладу);
- виявлення та усунення психологічних причин порушень міжособистісних відносин з однолітками, вихователями, вчителями;
- збереження духовно-морального здоров'я дітей та підлітків;
- профілактика можливого неблагополуччя дітей з ООП;
- здійснення соціально-правового захисту неповнолітніх вихованців;
- проведення профорієнтаційної роботи, спрямованої на підвищення рівня готовності старшокласників до самостійного життя.
Таким чином, рішення поставлених завдань забезпечить можливості для розвитку закладу в інноваційному режимі, підвищить ефективність освітнього процесу, створить активну і самостійну позицію між адміністрацією та вчителями Центру.
Програма модернізації та розвитку НРЦ наперіод до 2024 року дозволить створити базу для вирішення наступних актуальних на даний момент завдань:
- у змісті освіти:
підвищення якості кінцевого результату освітньої діяльності педколективу;
- в технології навчання:
використання технологій, які поєднують в собі знання освітніх і наукових сфер, інформаційних технологій, що дозволяють розвинути і адаптувати до життя кожного учня з ООП;
- в методах оцінки результативності освіти:
якісна зміна критеріїв і способів оцінювання.
Вирішення зазначених завдань досягається шляхом:
- вдосконалення локальної нормативно правової бази;
- підвищення рівня кадрового потенціалу колективу;
- забезпечення інформаційного та матеріально-технічного оснащення освітнього процесу.
Головна методична мета розвитку НРЦ: створення адаптованого корекційно-розвивального, практико-орієнтованого середовища для дітей та учнів з особливими освітніми потребами в умовах якісного безперервного освітнього процесу в дошкільному і спеціальному закладі загальної середньої освіти, використання єдиного освітнього простору, що сприяє гармонійному розвитку, особистісному зростанню та самовизначенню вихованців.
Для забезпечення права дітей з ООП на якісну освіту та надання їм системної кваліфікованої реабілітаційної корекційно-розвиткової допомоги вся діяльність навчально-реабілітаційного центру буде спрямована на виконання Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про охорону дитинства», «Про реабілітацію інвалідів в Україні», на реалізацію основних напрямків розвитку освіти, передбачених Концепцією Нової української школи, Державних стандартів початкової освіти, оновлених навчальних програм, Положення про навчально-реабілітаційний центр, Державних санітарних норм та правил.
ПРОГАМА РОЗВИТКУ НРЦ ВКЛЮЧАЄ ТРИ ЕТАПИ
Терміни реалізації програми: з січня 2019 року по червень 2024 року.
Етапи реалізації програми
Перший етап реалізації Програми (2019-2021)
Завдання:
- Відстеження результативності роботи Центру.
- Аналіз стану освітнього процесу в НРЦ з метою виявлення протиріч у його змісті та організації з урахуванням встановлених потреб учнів і педагогів.
- Розробка освітньої програми, яка передбачає варіативну складову відповідно до потреб та здібностей учнів.
- Розробка пакету діагностичних матеріалів та інструментарію відстеження введення інноваційних технологій.
- Придбання сучасного комп'ютерного обладнання, навчальних комп'ютерних
програм, електронних версій навчальних посібників, програм комп'ютерного тестування.
- Автоматизація процесу навчання (електронних документів, у тому числі відстеження результативності освітнього процесу).
Для розв’язання цих завдань:
- цілеспрямовано розвивається освітнє середовище для вихованців Центру з проблемами здоров'я, що забезпечує високий рівень самостійності випускників при вирішенні життєво важливих проблем, їх здатності орієнтуватися в складних явищах сучасності; особливе значення в освіті надається розвитку життєвої компетенції дитини;
• розробляються предметно-методичні основи нових факультативних курсів, курсів за вибором, гурткових занять, спортивних секцій, що ставлять своєю метою соціалізацію дитини;
• розробляється змістовний аспект компонента життєвої компетенції та критерії оцінки досягнень дитини у сфері життєвої компетенції;
• розробляється система роботи з освоєння учнями культурного простору області з метою розширення уявлень про навколишній їх соціум та отримання навичок поведінки в громадських місцях міста, планування та проведення дозвілля;
• вдосконалюється матеріально-технічна база Центру;
• продовжується впровадження інформаційно-комунікативних технологій для підвищення якості освіти дітей з ООП;
• особлива увага приділяється перепідготовці та підвищенню кваліфікації педагогів, підвищенню їх комп'ютерної грамотності.
Зміст діяльності на першому етапі (2019-2021 рр..):
вивчення стану проблем НРЦ, пов'язаних з реалізацією Програми розвитку, підвищення комп'ютерної компетентності педагогів, розвиток інноваційної діяльності, спостереження і дослідження конкретних явищ, узагальнення результатів дослідження, узагальнення результатів І етапу реалізації Програми розвитку.
Другий етап реалізації Програми розвитку НРЦ (2021-2023 рр..)
Завдання:
- Модернізація матеріальної інфраструктури методичного, кадрового забезпечення заходів Програми, спрямованих на розвиток колекційної систе-
ми НРЦ.
- Освоєння і впровадження інноваційних та раніше використовуваних корекційних технологій навчання і виховання.
Для розв’язання цих завдань:
• проводиться систематична робота, спрямована на розвиток комунікативних функцій і підвищення соціальної компетентності (психологічний практикум «Сімейна розмова в 7-9 класах, гуртки, факультативи, спортивні секції, участь у творчих конкурсах, олімпіадах).
Зміст діяльності на другому етапі (2021-2023 рр..):
коректування концепції розвитку НРЦ, виявлення шляхів та механізмів її реа-
лізації, розробка інноваційних освітніх програм, їх апробація, підвищення ква-
ліфікації педагогів, проведення локальних експериментальних досліджень з вивчення ефективності використання сучасних технологій навчання, участь
у соціальних проектах, узагальнення результатів 2 етапу реалізації Програми
розвитку.
Третій етап реалізації Програми (2023-2024 рр..)
Завдання:
- Відстеження і коригування результатів нововведень.
- Оформлення проміжних результатів розвитку.
Для розв’язання цих завдань проводиться:
• аналіз результатів навчання в стіна НРЦ, подальшого навчання після закінчення НРЦ та соціалізації випускників;
• планування нових факультативних курсів, гурткових занять, що сприяють більш повній соціальній адаптації та культурному розвитку, включаючи спортивний, дозвільний, творчий розділи;
• покращення матеріально - технічної бази Центру.
Зміст діяльності на третьому етапі (2023-2024 рр..):
планується робота із систематизації та узагальнення отриманих результатів, визначення подальших перспектив розвитку НРЦ, впровадження педагогічного досвіду з реалізації інноваційних освітніх методів, узагальненої моделі професійної підготовки педагогів щодо інноваційної діяльності.
Управління програмою.
Коригування програми здійснюється педагогічною радою НРЦ. Управління реалізацією програми здійснюється директором Центру.
Завдання Програми
у сфері дошкільної освіти:
– збереження та розвиток дошкільних груп;
– створення умов для всебічного розвитку дітей у дошкільних групах;
– забезпечення готовності педагогів до використання особистісно орієнтованих технологій у дошкільному вихованні;
– науково-методичне забезпечення освітнього процесу в дошкільних групах відповідно до сучасних вимог;
– активізація науково-дослідної, експериментальної роботи; вивчення, узагальнення та пропагування кращого педагогічного досвіду, наукових ідей;
у сфері спеціальної загальної середньої освіти:
– створення відповідних умов для рівного доступу дітей з ООП до якісної освіти, наступності та безперервності освітнього процесу;
– забезпечення відкритого характеру освіти та можливостей щодо повної реалізації здібностей, талантів кожної особистості, соціального захисту дітей;
– створення умов для виявлення і навчання обдарованих дітей та реалізації їх можливостей;
– оснащення закладу сучасними засобами інформаційних технологій, підключення до мережі Інтернет;
– підвищення рівня забезпеченості Центру сучасними технічними засобами навчання з природничо-математичних та технологічних дисциплін;
– поліпшення соціально-економічного становища педагогічних працівників, морального і матеріального стимулювання їх професійної діяльності;
у сфері виховання:
– збереження, подальше зміцнення матеріально-технічної бази та розвиток мережі гуртків та творчих майстерень;
– посилення організаційно-координаційної та методичної ролі виховних видів діяльності у розвитку природоохоронної роботи, науково-технічного, екологічного, художнього, туристсько-краєзнавчого, військово-патріотичного навчання та виховання дітей і учнівської молоді з ООП;
– здійснення розробки, апробації та видання кращих авторських програм, проектів, збірників для програмно-методичного забезпечення виховного процесу в Центрі;
– розширення співробітництва, обмін досвідом з питань виховної корекційної освіти;
у сфері професійної освіти:
– забезпечення підприємств області кваліфікованими робітничими кадрами відповідно до розвитку ринку праці, до їх покликань, інтересів та здібностей;
– налагодження ефективної взаємодії з підприємствами, установами та організаціями – замовниками робітничих кадрів, органами виконавчої влади і місцевого самоврядування в районах та містах області;
– забезпечення соціального захисту молоді з ООП;
– забезпечення професійної освіти необхідними фінансовими, матеріальними, людськими та організаційними ресурсами;
– впровадження у навчально-виробничий процес новітніх технологій;
– оновлення нормативно-правової бази Центру в питаннях навчальної та виробничої діяльності.
Концепція нового періоду розвитку оновленої школи
Розвиток дитини з ООП в контексті культурних цінностей відкриває їй можливість осмислення власного існування, задає орієнтири для реалізації особистих прагнень, пробуджує прагнення, а в багатьох випадках і готовність взяти на себе посильну відповідальність за близьких, зайняти активну життєву позицію в соціумі.
Таким чином, отримуючи осмислену освіту, вихованець школи опановує дійсно корисні для нього знання, вміння та навички, досягає максимально доступного йому рівня життєвої компетенції, освоює необхідні форми соціальної поведінки, виявляється здатною реалізувати себе в умовах сім'ї та суспільства.
У своєму поданні про те, яким має бути сучасний спеціальний заклад загальної середньої освіти для дітей з ООП, виходимо з таких позицій:
- навчальний процес повинен будуватися таким чином, щоб кожен вихованець, незалежно від рівня його можливостей, був залучений в навчальну діяльність і відчував себе комфортно в стінах навчального закладу;
- комплексна система навчання і виховання контингенту вихованців НРЦ повинні забезпечувати відповідний їх можливостям рівень загальної освіти та початкової професійної підготовки;
- вирішуючи освітні завдання в найширшому сенсі, НРЦ повинен забезпечувати різні види діяльності у великому спектрі позакласної сфери;
- освітній процес повинен бути побудований на принципах гуманістичного підходу, толерантності, в атмосфері доброзичливості, довіри, співпраці, відповідальності на всіх рівнях шкільного педагогічного простору;
- освітній процес повинен будуватися на основі індивідуального підходу до
кожної дитини з ООП;
- для вирішення проблем соціалізації та інтеграції учнів Центру в соціум педколектив повинен знайомити їх з тим соціальним середовищем, де вони народилися і живуть; робити все можливе, щоб учні могли приносити користь суспільству, посильно брати участь у праці, долучатися до соціального і культурного життя;
- комп'ютеризація освітнього процесу дозволить підвищити рівень оволодіння учнями інформаційно-комунікаційними технологіями;
- активне застосування в освітньому процесі сучасних педагогічних технологій.
Інноваційні процеси вимагають підвищення якості людських ресурсів освіти, який передбачає розвиток необхідних компетенцій педагогічних кадрів, що дозволяють освоювати нові форми роботи, розвивати комунікаційні навички, навички спільної та командної роботи.
Стратегія та завдання на період 2019-2024 роки
Легітимним стає право будь-якої дитини з ООП на здобуття освіти, що відповідає його потребам і повноцінно використовує можливості його розвитку. Головним для колективу НРЦ є турбота про життєву перспективу випускника, його особистий і соціальний добробут з урахуванням індивідуальних особливостей і реальних обставин.
Основними напрямами розвитку НРЦ є:
1. Удосконалення освітнього процесу.
2. Розвиток системи виховання.
3. Розширення зв'язку з соціальними партнерами.
4. Розвиток системи інноваційної діяльності.
5. Розвиток демократизації системи внутрішкільного управління.
6. Психолого-педагогічна та соціальна підтримка учасників освітнього процесу.
7. Модернізація методичного, кадрового забезпечення.
8. Розвиток матеріально-технічної бази.
Реалізація Програми розвитку дозволить підвищити ефективність і якість освіти за такими пріоритетними напрямками:
1 . Удосконалення освітнього процесу :
- адаптація закладу до змін, пов'язаних з реформою освіти;
- підвищення якості освіти через посилення дидактичного та методичного аспекту;
- підвищення ефективності використання сучасних освітніх технологій;
- збільшення позитивної динаміки стану здоров'я вихованців;
- встановлення відповідності змісту освіти, технологій навчання та методів оцінки якості освіти вимогам сучасного суспільства;
- облік індивідуальних особливостей учнів в освітньому процесі через впровадження сучасних корекційни технологій навчання і виховання;
- розвиток ключових компетентностей учнів з ООП;
- підвищення педагогічної компетентності педагогів;
- оптимізація освітнього процесу;
- розширення можливостей освітнього середовища за рахунок використання різноманітних технологій навчання;
- підвищення рівня здоров'язберігаючої грамотності учнів і педагогів;
- збереження шкільної мережі та комплектування класу для навчання дітей з особливими освітніми потребами;
- вдосконалення системи профорієнтаційної роботи.
2 . Розвиток системи виховання:
- моделювання виховного процесу на засадах національно-патріотичного виховання молоді з ООП;
- підвищення ефективності системи виховання;
- збільшення кількості заходів щодо вдосконалення безпечних умов життєдіяльності в НРЦ;
- формування в закладі цивільно-правового виховного простору;
- усвідомлене освоєння і прийняття вихованцями основних життєвих цінностей;
- підвищення результатів рівня вихованості;
- збільшення мотивації вихованців до участі в конкурсах, фестивалях, акціях, олімпіадах (шкільних, районних, обласних, державних);
- забезпечення різноманітності конкурсних форм, масовості заходів;
- зростання особистісних досягнень вихованців;
- створення організаційно-педагогічних умов, що забезпечують соціальну орієнтацію вихованців в рамках функціонування виховної системи;
- функціонування органів учнівського самоврядування, здатного ефективно вирішувати завдання з організації життєдіяльності колективу вихованців;
- підвищення громадянської відповідальності та соціальної активності вихованців, ініціативності та особистої зацікавленості кожного в справах розвитку Центру;
- збільшення доступності та відкритості інформації про НРЦ за допомогою веб-сайту та сторінки у Facebook;
- обмін досвідом, вдосконалення роботи методичного об'єднання класних керівників та вихователів;
- узагальнення та поширення досвіду виховної роботи, забезпечення ефективної взаємодії та співпраці всіх учасників освітнього процесу.
3 . Розширення зв'язків з соціальними партнерами :
- розширення зовнішніх соціальних зв'язків НРЦ;
- співпраця з інклюзивно-ресурсним центром;
- публікації матеріалів про НРЦ на шкільному веб-сайті, ЗМІ, мережі Facebook;
- формування позитивного іміджу НРЦ.
4. Розвиток системи інноваційної діяльності:
- підвищення ефективності інноваційної діяльності та безперервний її розвиток у системі;
- банки даних діагностичних матеріалів, відстеження введення інноваційних технологій, електронних документів (у тому числі електронних підручників);
- збільшення кількості педагогів, які володіють ІКТ.
5. Розвиток демократизації системи внутрішкільного управління:
- підвищувати компетентності, розвивати свій потенціал до такого рівня, щоб
стати носієм передового педагогічного досвіду для педагогічних працівників;
- систематично ознайомлювати з вимогами нормативно-правової бази, яка регламентує роботу загальноосвітніх навчальних закладів;
- активізувати роботу шкільного самоврядування по залученню більшої кількості учнів школи у виховних заходах;
- розробити алгоритм контролю за наслідками управлінської діяльності та чітко
його дотримуватися;
- забезпечити системність у впровадженні інноваційних педагогічних технологій в управлінську діяльність .
Механізмом оцінювання якості реалізації статегії розвитку є:
З метою встановлення відповідності змісту та якості навчально-виховного
процесу вимогам чинних нормативно-правових документів, його якісних змін, результатів запропоновано такий механізм оцінювання:
- спостереження під час здійснення навчально-виховного процесу;
- проведення індивідуальних бесід;
- проведення моніторингових досліджень;
- анкетування учасників навчально-виховного процесу;
- аналіз рейтингів за напрямами роботи закладу.
6. Психолого-педагогічна та соціальна підтримка учасників освітнього процесу:
- зростання соціальної адаптованості учнів з ООП;
- зростання соціальної захищеності учнів, що вимагають особливої соціальної
турботи;
- формування громадянської позиції учнів;
- успішна соціалізація випускників;
- збільшення чисельності вихованців, які отримали послуги соціальної та психоло-го-педагогічної підтримки;
- зниження рівня дезадаптації при переході в основну школу; готовність і здатність до рефлексії, компетентність;
- підвищення рівня духовно-морального виховання;
- зростання пізнавальної мотивації вихованців;
- оптимізація освітнього процесу;
- соціалізація вихованців;
- зростання особистісних досягнень вихованців;
- підвищення рівня професійної компетентності педагогів;
- сформованість громадянської позиції випускника, усвідомленої життєвої позиції, готовності до самореалізації в громадянському суспільстві;
- здатність випускника планувати основні етапи та шляхи здійснення професійної мрії;
- здатність випускника планувати шляхи подолання власних недоліків у підготовці до професії;
- створення сприятливого соціально-психологічного клімату для вихованців;
- позитивна динаміки стану здоров'я вихованців (оздоровлення в ДОЦ, санаторіях, в США);
- набуття вихованцями навичок самовизначення, самореалізації, самоконтролю і самооцінки, набуття навичок соціально-значимої діяльності.
7. Модернізація методичного, кадрового забезпечення:
- забезпечення учнів і педагогів навчально-методичним і дидактичним матеріалом;
- забезпечення безперервного, професійного зростання педагогів через систему
підвищення кваліфікації та професійної перепідготовки;
- збільшення чисельності педагогічних і керівних кадрів НРЦ, які мають вищу кваліфікаційну категорію;
- підвищення ефективності використання сучасних освітніх технологій;
- створення гнучкої адаптивної системи підвищення професійної майстерності в процесі педагогічної діяльності;
- розвиток системи стимулювання творчої активності та професійних досягнень педагогів;
- створення оптимальних умов для роботи педагогів.
8. Розвиток матеріально-технічної бази
№ з/п |
Зміст роботи |
2019/ 2020 |
2020/ 2021 |
2021/ 2022 |
2022/ 2023 |
2023/ 2024 |
1 |
Косметичний ремонт шкільних коридорів |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
2 |
Косметичний ремонт коридорів спальні |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
3 |
Косметичний ремонт навчальних кабінетів |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
4 |
Косметичний ремонт спалень |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
5 |
Косметичний ремонт приміщень медико-реабілітаційного відділення |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
6 |
Заміна дерев’яних вікон на металопласт-тикові в їдальні та спальному корпусі |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
7 |
Утеплення фасаду закладу |
|
|
+ |
+ |
|
8 |
Косметичний ремонт учнівських туалетів |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
9 |
Облаштування сенсорної кімнати |
|
|
+ |
+ |
|
10 |
Облаштування кабінетів СПО |
+ |
+ |
+ |
+ |
|
11 |
Придбання наочності для навчального року |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
12 |
Придбання комп’ютерів |
|
|
+ |
+ |
+ |
13 |
Придбання шкільних меблів |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
14 |
Озеленення |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
15 |
Благоустрій шкільного подвір’я |
+ |
+ |
+ |
+ |
+ |
16 |
Обладнання пожежної сигналізації в приміщенні навчального корпусу |
|
|
+ |
|
|
17 |
Придбання стелажа для сушки посуди |
|
+ |
|
|
|
18 |
Придбання промислової електродуховки |
|
|
+ |
|
|
19 |
Придбання холодильника для зберігання молока |
+ |
|
|
|
|
20 |
Придбання столів та крісел для обідньої зали |
|
+ |
+ |
|
|
21 |
Придбання шафи для зберігання хлібобулочних виробів |
+ |
|
|
|
|
22 |
Придбання витяжки на мийку |
|
|
|
+ |
|
23 |
Придбання столів для м’ясного цеху |
|
+ |
+ |
|
|
24 |
Придбання приладу ультразвук |
|
+ |
|
|
|
25 |
Придбання приладу УВЧ |
|
|
+ |
|
|
26 |
Придбання електрофорезу Поток |
|
|
|
+ |
|
27 |
Огорожа стадіону |
+ |
+ |
+ |
|
|
28 |
Міні футбольне поле |
|
|
|
|
+ |
29 |
Укладання асфальту та тротуарної плитки |
|
|
|
|
+ |
30 |
Реконструкція центрального входу |
|
+ |
|
|
|
У закладі реалізується робота педагогічних майстерень, робота з молодими (школа молодого спеціаліста «Молодість і перспектива», методичний тиждень молодого спеціаліста) та досвідченими (методична декада передового педагогічного досвіду, наставництво) педагогами, діяльність творчих, динамічних груп та шкільних методичних об’єднань.
Активна кадрова політика Теребовлянського НРЦ будується з урахуванням підвищених професійних вимог до педагога, потребує інтенсивного оновлення. У закладі змінені підходи до ролі педагога, який є одночасно і учителем-психологом, учителем-технологом, учителем-дослідником, який творчо, на високому рівні розв’язує складні професійні проблеми. Змінено характер стосунків адміністрації з підлеглими, педагогів з учнями, педагогів з батьками. Таким чином вирішується питання формування педагогічних кадрів нового типу.
На підставі аналізу кадрового складу та професійної майстерності педагогів, а також у відповідності до завдань, як окреслені нормативними та концептуальними документами освітньої галузі, проведена робота з модернізації педагогічних кадрів.
Основні напрямки кадрової політики Центру:
- оптимізація штатного розкладу та педагогічного навантаження;
- підготовка педагогічного колективу до організаційних змін;
- створення умов для безперервного підвищення кваліфікації педагогів та управлінців;
- формування потреби у творчій самоосвіті впродовж усієї професійної життєдіяльності;
- підвищення рефлексивної культури педагогічного колективу.
За наслідками реалізації основних напрямків кадрової політики Центру передбачається робота педагогічного колективу з:
- реалізації стандарту НУШ, базової загальної середньої освіти, повної загальної середньої освіти;
- створення умов для формування компетентного вчителя та вихователя, здатного до саморозвитку, гнучкості в діяльності, креативності;
- осмисленого впровадження нового змісту освіти на підставі компетентнісно-
орієнтованого підходу;
- упровадження нових інформаційних технологій в корекційний освітній процес;
- формування індивідуального стилю професійної діяльності.
Важливою умовою забезпечення діяльності і подальшого розвитку НРЦ є оптимальне вирішення кадрового питання:
1. При відборі випускників навчальних закладів оцінюються їх якості:
• бажання працювати в галузі « спеціальна освіта»;
• бажання працювати саме в даному закладі освіти;
• успішність з основних дисциплін;
• активність, самостійність, ініціативність, творчість, креативність, навченість.
2. Молодим спеціалістам, що приймаються на роботу під час навчання або
після його завершення, навчальний заклад забезпечує сприятливі умови для
входження в колектив і надає широкі можливості для професійного та особистісного розвитку.
3. У навчальному закладі є традиція: для новопризначених спеціалістів проводиться зустріч з адміністрацією Центру, екскурсія по закладі, інструктаж з ТБ, посвячення у вчителі чи вихователі та ін.
4. Корпоративна культура навчального закладу базується на славних традиціях. До цінностей, що лежать в основі корпоративної культури, відносяться:
• прагнення до успіху, швидкий професійний розвиток;
• творча атмосфера, висока трудова активність;
• виконавська дисципліна;
• повага до колег по роботі, дотримання етики взаємовідносин;
• гордість за свій навчальний заклад, відданість його цілям, повагу традицій;
• повага до ветеранів праці, позитивний настрій по відношенню до молодих
працівників, підтримка сімейних цінностей співробітників.
5. Керівництво навчального закладу зацікавлене у врахуванні думок і настроїв
співробітників при вирішенні питань управління навчальним закладом.
6. Навчальний заклад намагається забезпечити сучасний рівень оснащеності та стану робочих місць співробітників.
Умови реалізації Стратегії розвитку НРЦ
Однією з умов успішної реалізації концепції є належне науково-методичне забезпечення всіх сторін педагогічного процесу. Для цього необхідно розв’язати на теоретичному і прикладному рівні такі проблеми:
- створення умов для утвердження в Центрі особистісно-орієнтованого навчання та виховання учнів, адаптацію інноваційних технологій навчання, що реалізуються через диференціацію та індивідуалізацію освітнього процесу;
- забезпечення закладу висококваліфікованими педагогічними кадрами (соціальним педагогом, практичним психологом, логопедом, інструктором з фізичної культури, реабілітологом);
- здійснення безперервної якісної післядипломної освіти, яка сприяє підвищенню кваліфікації вчителів та вихователів, підвищенню ефективності освітнього процесу;
- удосконалення методики проведення освітнього процесу через роботу методичних об’єднань та творчих груп, апробація та впровадження авторських програм та посібників;
- залучення учнів до участі в акціях, конкурсах, виставках, фестивалях, спортив них змаганнях різних рівнів.
Очікувані результати реалізації Стратегії
Передбачається, що досягнення зазначених цілей та завдань концепції забезпечується тим, що в ході освітнього процесу учні нашого Центру:
- набувають здатність до самостійного осмислення ситуацій, явищ, фактів, інформацій, до формування свого ставлення, власної позиції або рішення до дії, що сприяє вибору майбутньої професії;
- отримують необхідні комунікативні компетентності (вірно формулювати
питання, інформувати, планувати свою діяльність, аналізувати та прогнозувати свої вчинки та ін.);
- оволодівають системою освітніх, соціально-психологічних та життєвих компетенцій, які забезпечують їх соціальну адаптацію, здатність до адаптації поведінки до конкретних ситуацій та проблем, самостійного цивілізованого захисту своїх інтересів;
- отримують допрофесійні знання, які є передумовою майбутнього успішного
навчання в професійно-технічних закладах освіти та можливості здобути професію.
Саме ідеї плекання дитини як субʼєкта життя стануть, на наш погляд, альфою і омегою нашого закладу, що допомагатиме учням з ООП оволодівати необхідними життєвими компететностями.