Робота соціально-психологічної служби
З метою сприяння формуванню в суспільстві культури піклування про ментальне здоров'я, дати розуміння та показати інструменти, які допоможуть українцям дбати про свій внутрішній стан у межах кампанії Всеукраїнської програми ментального здоров’я „Ти як?” створено спеціальну сторінку: http://howareu.com (howareu_program), де запропоновані контакти, посилання, поради, продукти, техніки та методики, які допоможуть піклуватися про ментальне здоров'я – своє та людей поруч.
Згідно визначення в законі України «Про запобігання та протидію домашньому насильству»: домашнє насильство - діяння (дії або бездіяльність) фізичного, сексуального, психологічного або економічного насильства, що вчиняються в сім’ї.
Домашнє насильство має різні форми та прояви.
Постраждалі і кривдники найчастіше називають такі причини домашнього насильства у своїх сім'ях:
- стрес на роботі;
- пияцтво;
- вживання наркотиків;
- запальний характер ;
- виховна мета;
- образа.
Проте реальні причини насильства зазвичай приховані. Ними можуть бути:
- патологічні ревнощі;
- модель поведінки, засвоєна у батьківській сім'ї;
- занижена або завищена самооцінка;
- нереалізовані мрії та бажання з дитинства;
- власне самоствердження через інших людей;
- потреба у визнанні;
- психічні відхилення та захворювання;
- різні релігійні та політичні погляди;
- хронічний алкоголізм, наркоманія.
Форми домашнього насильства:
Фізичне насильство — навмисне завдавання фізичної шкоди іншій людині. Навіть одиничний випадок побоїв уже є насильством.
Прояви насильства щодо дітей:
- дитину ставили в куток або замикали у кімнаті, щоб покарати;
- батьки давали ляпаса чи запотиличника дитині або навіть били, коли дитина була неслухняна;
- дитину тягнули за волосся, кидали у неї предметами чи погрожували застосувати зброю;
- дитину примушували вживати наркотики, алкоголь чи тютюнові вироби.
Сексуальне насильство — це будь-які дії сексуального характеру без добровільної згоди. Йдеться не лише про статевий акт, а й про сексуальні домагання без проникнення в тіло.
Прояви сексуального насильства щодо дітей:
- дитину фотографували чи знімали оголеною на відео;
- дорослі (старші 18 років) пропонували дитині показати її/його статеві органи, торкнутись до їхніх оголених інтимних частин тіла або вступити з ними у статеві стосунки;
- дитині пропонували винагороду за те, щоб показати свої статеві органи, торкатись до оголених інтимних частин тіла дорослих або вступати з ними у статеві стосунки;
- дитину змушували вступати у статеві стосунки з дорослими та тримати це у таємниці;
- дитина отримувала непристойні пропозиції в інтернеті (на форумах, в чатах, соціальних мережах, електронною поштою тощо), по телефону або у листах;
- дорослі (окрім медичних працівників та батьків у ранньому дитинстві) торкались статевих органів дитини всупереч її волі.
Психологічне (або емоційне) домашнє насильство — це використання переваги, щоб принизити та знецінити іншого члена сім'ї. Насильством також є свідоме ігнорування потреб та почуттів тих членів сім'ї, які залежні від людини та потребують догляду. Як-от дітей чи людей старшого віку.
Прояви психологічного насильства щодо дітей:
- образливі слова й приниження дитини щодо її успішності в навчанні, позашкільної діяльності, захоплень, інтересів чи повсякденної поведінки:
— «Ти тупий/тупа»;
— «Так і виростеш нездарою»;
— «Чого витріщився — вчи!»;
— «В одне вухо влетіло, через інше вилетіло»;
— «Ти, як баран, уперся рогами в стіну»; - втягнення дитини у конфлікт між дорослими, примус підтримати одного з дорослих:
— «Іди і розкажи йому/їй, може, він/вона тебе послухає»;
— «Іди і скажи йому/їй, що він/вона "поганий"/"погана"»;
— «Передай йому/їй, що я більше його/її не хочу бачити»;
— «Ти зі мною, бо він/вона вчинила погано, я б ніколи так не зробив/зробила»;
— «Іди до нього/неї, тебе ж там більше люблять»;
- постійні домашні конфлікти чи насильство, яке бачить дитина;
- ігнорування дитини як спосіб покарання.
Економічне насильство— це позбавлення людини житла, їжі, одягу, іншого майна, коштів чи документів, використання фінансової переваги
Прояви економічного насильства щодо дітей:
- дитині доводиться знаходити гроші у сторонніх, самостійно заробляти замість навчатися у школі; чи красти, тому що не вистачає на необхідні речі чи їжу;
- батьки (опікуни) тиснуть на дитину — псують, викидають чи відбирають у дитини речі (іграшки, одяг тощо);
- дитину примушують працювати на когось або віддавати дорослим кишенькові чи подаровані гроші (особисті речі);
- над дитиною здійснюють контроль, обмежуючи її доступ до їжі;
- дорослі примушують дитину до жебрацтва, крадіжок чи проституції;
- як спосіб покарання — батьки змушують дитину працювати;
- батьки відмовляються надавати дитині кошти на освіту чи необхідні освітні матеріали;
- батьки змушують дитину діяти за їхнім бажанням, водночас погрожують втратою житла, їжі чи особистих речей.
Попередження домашнього насильства щодо дітей
Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні (лист МОНУ від 29.03.2022р.№1/3737-22, лист МОНУ від 04.04.2022р. №1/3872-22 «Про методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій»)
Війна в Україні стала стресом для усіх учасників освітнього процесу.
За таких умов істотно зростає роль психологічної служби системи освіти, яка має забезпечувати своєчасне і систематичне надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань функціонування системи освіти.
Міністерство освіти і науки України повідомляє, що одним із важливих пріоритетів в діяльності закладів освіти є забезпечення психологічної стійкості учасників освітнього процесу, які страждають від російської воєнної агресії.
Інформація про психологічну допомогу в умовах війни
Контакти щодо психологічної підтримки
Цілодобова лінія психологічної підтримки «Між нами» Львівський міський центр соціальних служб— 0800307305. Дзвінки з будь-яких операторів — безкоштовні.
Цілодобова безоплатна правова допомога /Free Legal Aid. - 0 800 213 103. Консультування з правових питань.
- Центр психосоціальної підтримки НаУКМА та БО «Голоси дітей». Гаряча лінія для дітей (08.00 – 22.00): 096 039 22 58; 099 198 57 95; 063 558 12 82.
- Гаряча лінія НУО «Людина в біді» Безкоштовні психологічні консультації (24/7) 0 800 210 160.
- Центр-Ресурс Професіонал. Системний сімейний психотерапевт. 09.00 – 20.00 тел у Польщі +4873 311 52 96. Вайбер, телеграм: (067)-718-99-66 (063)-721-04-63 (066)-219-09-73.
- Сильне емоційне потрясіння, стрес, відчуття небезпеки можуть викликати у вашої дитини психологічну травму. Читайте нижче, як визначити, що у вашої дитини психологічна травма, та як ви можете їй допомогти. Якщо дитині потрібна допомога спеціаліста - можна звертатися на дитячу гарячу лінію нашого партнера Ла Страда-Україна/La StradaUkraine, яка працює в онлайн режимі. Щоб отримати консультацію пишіть:
Фейсбук - https://www.facebook.com/childhotline.ukraine/
Інста - https://www.instagram.com/childhotline_ua
Telegram - @CHL116111
Безкоштовна інтернет-платформа психологічної допомоги "Розкажи мені". Для отримання допомоги потрібно коротко описати свій запит і надіслати заявку за цим посиланням (https://tellme.com.ua)
Крім того, команда Інституту когнітивного моделювання зі співпраці з кафедрою медичної психології, психосоматичної медицини та психотерапії Національного медичного університету імені Богомольця та спеціалістами проекту "Друг" розробила бот першої психологічної допомоги. Він стане в нагоді в перші години після травматичної події - з ним можна ознайомитися, перейшовши за посиланням (https://t.me/friend_first_aid_bot)
Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 29.01.2019 року №1/11-881 «Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії боулінгу» від 18 грудня 2018р. №2657-VIII», листа управління освіти і науки облдержадміністрації від 01.02.2019 р.№ 06-24/350-99 «Про застосування норм Закону України від 18 грудня №2657- VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу», Конвенції ООН Про права дитини, законів України «Про охорону дитинства», «Про соціальну роботу з сім’ями, дітьми та молоддю», «Про попередження насильства в сім’ї» та з метою організації профілактичної роботи в Центрі, вчасного і правильного реагування на прояви булінгу в освітньому середовищі, ознайомлення дітей з особливими освітніми потребами з поняттям булінгу, визначення ознак жертв цькувань і методів профілактики виникнення та подолання проявів булінгу в Теребовлянському НРЦ в лютому 2019 року проведено Тиждень протидії булінгу.
В рамках Тижня проведено:
- 11.02.2019р. учні 1-5 касів переглянули мультфільм «Як боротися з булінгом»
- 11.02. - 12.02.2019р . для виявлення проявів насильства проведено анкетуванняз учнями 5-А, 6-А, 7-А, 8-А, 9 доп.,10-13 класів.
3. 12.02.2019р. проведено заняття на тему «Ми – проти насильства» з учнями 4-Б,5-Б класів.
- 13.02.2019р. проведено соціальне анкетування з учнями 5-Б, 6-Б, 8-Б класів.
- 13.02.2019р. проведено заняття на тему: «Інтимне селфі в інтернеті – жарт чи небезпечний ризик» для учнів 10-13 класів.
- 14.02.19р. проведено заняття з елементами тренінгу на тему: «Стоп булінг» з учнями 7-А, 8-А кл.
- 14.02.2019р. для учнів 6-Б, 8-Б класів проведено тренінг на тему: «Булінг в учнівському середовищі» .
- 14.02.19р. надано корисні правила-поради педагогам щодо розпізнавання ситуацій булінгу та вчасного і правильного реагування на його прояви .
- 15.02.2019р . пройшов конкурс-захист малюнків «Булінг. Стоп агресії» серед учнів5-13 класів.
Підчас Всеукраїнського тижня права, з метою усвідомлення дітьми з особливими освітніми потребами питань міжнародно-правових стандартів у сфері захисту прав людини, поняття і сутності прав людини, основних механізмів їх захисту, виховання відповідальності за свої дії, закріплення знань вихованців про конституційні права та свободи дитини, людини і громадянина, запобігання дискримінації та насильства в закладі, формування навичок роботи старшокласників з нормативно-правовими актами з 10.12.-14.12.2018 року соціальним педагогом проведено:
- 11.12.2018р. провела тренінг «Знаймо та реалізуймо свої права» для учнів 6-Б, 8-Б кл.
- 12.12.2018р. провела тренінг-гру «Закон і ми» для учнів 6-А, 7-А кл.
- 13.12.18р. провела засідання шкільного парламенту: зустріч за круглим столом на тему «Закон обов’язковий для всіх».
- 14.12.18р. учнівським самоврядуванням проведено конкурс буклетів «Всі люди народжуються вільними і рівними у своїй гідності та правах» та рейд-перевірку класних куточків «Мої права і обов’язки».
Інформація про
про проведені заходи з нагоди щорічної акції
Соціальний педагог Шмигулець О.М. ТеребовлянськогоНРЦ,з метою приверненняувагиучасників навчально – виховногопроцесу до проблеминасильства у суспільстві та попередженнянегативнихявищ, щоможутьпризвести до насилляабоспровокуватийоговчинення, проводятьсярізноманітні заходи у рамках акції «16 днівпротинасилля». Датипроведенняакції (із 25 листопада по 10 грудня) є символічними. Вони створюютьсвоєрідний ланцюжок, поєднуючи заходи протинасильства, боротьбизіСНІДом, рабством та дійщодозахисту прав людинипровела:
- До Міжнародного дня боротьби з насильством щодо жінок тренінг «Життя без насильства» 6-Б, 8-Б класи 25.11.2018р.
2. Розповсюдила пам’яток-буклетів «Ні насильству у сім’ї!» для батьків 25.11.2018р.
- До Міжнародного дня боротьби зі СНІДом: провела тестування «Що ви знаєте про СНІД» з учнями 7-13 класами 26.11-30.11.2018р.
- Провела бесіду з елементами арт-терапії «Абонемент на життя» з учнівським самоврядуванням 29.11.2018р.
- Провели акцію, приурочену Всесвітньому дню боротьби з ВІЛ/СНІДом «Не дай СНІДу шанс» спільно з учнівським самоврядуванням, взяли участь учні та педагоги Центру 03.12.2018р.
- Провела тренінг «Зупинимо СНІД, поки він не зупинив нас» з учнями 10-13 класів 03.12.2018р.
- До міжнародного дня людей з обмеженими можливостями переглянули мультфільми: «Шнурочки» з учнями 1-А, 1-В, 2-Г, 3-А, та 5-А класів 03.12.2018р.
- Та «Соловейко з одним Крилом» з учнями 1-Б, 2-Б, 3-Б, 4-Б, 5-Б класів 03.12.2018р.
- До Міжнародного дня боротьби з рабством переглянули відеоролик «Запобігання торгівлі людьми та експлуатації дитячої праці» з учнями 5-13 класів 04.12. 2018р.
- Провела годину спілкування на тему «Рівні права – рівні можливості» з учнями 8-Б класу 05.12.2018р.
- Провела заняття з елементами тренінгу «Посієш вчинок – виросте звичка» з учнями 4-Б, 5-Б класи 06.12.2018р.
- До міжнародного дня боротьби з корупцією провела заняття з елементами тренінгу на тему «Корупція – небезпечне явище» з учнями 10-13 класів 10.12.2018р.