План на 2024-2025 навчальний рік
План роботи практичного психолога 2024-2025 н.р.
ПОГОДЖЕНО ЗАТВЕРДЖЕНО
ЗДВР Директор Теребовлянського
___________Ольга Студент навчально-реабілітаційного центру
(підпис) _________ Марія Кацан
(підпис)
ПЛАН
РОБОТИ ПРАКТИЧНОГО ПСИХОЛОГА
Теребовлянського навчально-реабілітаційного центру
Тарки Оксани Йосипівни
на 2024-2025 навчальний рік
Вступ
Річний план роботи практичного психолога навчально-реабілітаційного центру є важливим інструментом для визначення стратегічних завдань, досягнення освітніх цілей НРЦ та забезпечення якісної психологічної підтримки учасників освітнього процесу, а також реабілітації дітей з ООП.
Річний план роботи практичного психолога Теребовлянського навчально-реабілітаційного центру на 2024-2025 навчальний рік складений з урахуванням нормативно-правових документів, якими керується психолог у своїй діяльності впродовж всього періоду роботи, а саме:
1. Конституції України.
2. Закону України «Про освіту» (зі змінами внесеними Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18.12.2018 № 2657-VIII).
3. Декларації прав людини.
4. Конвенції про права дитини.
5. Етичного кодексу психолога.
6. Наказу МОН України від 22.05.2018 № 509 «Про затвердження Положення про психологічну службу».
7. Наказу МОН України від 07.12.2017 № 2229 «Про запобігання та протидію домашньому насильству».
8. Наказу МОН України від 23.03.2018 № 283 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо організації освітнього простру Нової української школи».
9. Наказу МОН України від 20.08.2018 № 923 «Методичні рекомендації щодо адаптаційного періоду для учнів першого класу».
10. Лист МОН України від 20.04.2001 №330 «Про затвердження положення про експертизу психологічного та соціального інструментарію».
11. Листа МОН України від 28.10.2014 №1/9-557 «Методичні рекомендації щодо взаємодії педагогічних працівників у навчальних закладах та взаємодії з іншими органами і службами щодо захисту прав дітей».
12. Лист МОН України від 28.03.2014 № 1/9 – 179 «Щодо профілактики суїцидальних тенденцій серед учнів».
13. Листа МОН України від 02.03.2017 №1/9-119 «Щодо проведення в навчальних закладах компанії з питань пропаганди психічного здоров'я».
14. Лист МОН України від 7.12.2017 № 2229 «Про запобігання та протидію домашньому насильству».
15. Лист МОН України від 16.01.2018 № 1/9-31 «Щодо запобігання поширенню наркоманії, тютюнокуріння та вживання алкогольних напоїв серед дітей, учнівської та студентської молоді».
16. Листа МОН України від 24.07.2019 №1/9-477 «Про типову документацію працівників психологічної служби у системі освіти України».
17. Лист МОН України від 29.01.2019 № 1/II-849 «Щодо профілактики кримінальних правопорушень серед неповнолітніх».
18. Лист МОН України від 30.01.2019 № 1/II-969 «Щодо проведення Дня Безпечного Інтернету».
19. Лист МОН України від 20.08.2020 р. № 6/1015-20 «Про перелік рекомендованої літератури для використання у закладі освіти».
20. Закону України «Про загальну середню освіту» від 18.03.2020 № 463-ІХ.
21. Лист МОН від 04.04.2022 № 1/3872-22 «Про методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій».
22. Лист МОН від 12.04.2022 № 1/4068-22 «Щодо недопущення участі неповнолітніх у наданні інформації ворогу про військові позицій Збройних сил України».
23. Лист ІМЗО від 30.09.2022 №22.1/10-1418 «Про реалізацію Всеукраїнський проєкт з профорієнтації та побудови кар’єри «Обери професію своєї мрії».
24. Лист ІМЗО від 29.03.2023 № 21/08-479 «Про Всеукраїнську програму ментального здоров’я «Ти як?»».
25. Лист ІМЗО від 30.03.2023 № 21/08-494 «Про удосконалення роботи фахівців психологічної служби у системі освіти України».
26. Лист ІМЗО від 11.04.2023 № 21/08-577 «Про заповнення єдиної електронної системи звітності».
27. Лист МОН від 18.04.2023 № 1/5449-23 «Щодо проведення в закладах освіти правопросвітницьких заходів до Міжнародного дня протидії булінгу (День боротьби з цькуванням)».
28. Закон України від 03.05.2023 № 12/38-2023/93817 «Про внесення зміни до статті 51 Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо підвищення кваліфікації педагогічних працівників у питані надання психологічної підтримки учасникам освітнього процесу».
29. Листом МОН України від 01.11.2023 № 1/9-489 «Про удосконалення профілактичної роботи з дітьми та підлітками».
30. Листом МОН України від 28.11.2023 № 1/9-510 «Щодо запобігання домашньому насильству в учнівському середовищі».
31. Листом МОН України від 03.01.2024 № 1/9-03 «Про рекомендації щодо взаємодії з дітьми з особливими освітніми потребами».
33. Наказом МОН України від 10.01.2024 № 10 «Про затвердження нових форм звітності для працівників психологічної служби».
34. Наказом МОН України від 05.02.2024 № 103 «Про затвердження рекомендацій щодо профілактики булінгу (цькування) у закладах освіти».
35. Лист ДНУ «ІМЗО» від 29.03.2023 №21/08-4792 «Про Всеукраїнську програму ментального здоров'я «Ти Як?».
36. Листа МОН 21/ 08-1233 від 08.08. 2024 року «Про пріоритетні напрями роботи психологічної служби у системі освіти України у 2024-2025 навчальному році».
І. Аналітична частина
Впродовж минулого 2023-2024 навчального року соціально-психологічна служба Теребовлянського навчально-реабілітаційного центру працювала над питанням психологічного супроводу учасників освітнього процесу, забезпеченні оптимальних соціально-психологічних умов для збереження психологічного здоров’я здобувачів освіти та педагогів, створення комфортного освітнього середовища. Актуальним також було питання психологічного супроводу всіх учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану.
Питання, які ставила перед собою психологічна служба впродовж минулого 2023-2024 н.р. були розглянуті та виконані.
Робота соціально-психологічної служби, зокрема практичного психолога здійснювалась за різними напрямкам.
- Психодіагностична робота.
За навчальний рік було проведено ряд діагностичних обстежень, якими були охоплені всі учасники освітнього процесу.
З метою забезпечення психологічного супроводу процесу адаптації першокласників до шкільного навчання проведено вивчення рівня адаптації першокласників та готовності до навчання у школі (методика Керна-Йірасика «Діагностика готовності до школи»; методика «Будиночок» (за Н.Й.Гуткіною) та діагностичне спостереження в звичних умовах навчання.
Участь у дослідженні взяли учні з ООП 1-Б, 1-В та 1-Г класів. Загальна кількість респондентів склала 25 осіб. Із них 21 хлопчик та 4 дівчинки.
Результати діагностичних досліджень, які проводилися з учнями 1-Б класу.
За методикою Керна-Йірасика, 2 учні (16,6%) продемонстрували високий рівень готовності до школи, 7 учнів (58,3%) – середній рівень та 3 учні (25%) – низький.
За методикою «Будиночок» (Гуткіної), 1 учень (8,3%) має високий рівень розвитку довільної уваги, яка є важливим показником готовності до навчання, 8 учнів (66,6%) – середній рівень та 3 учні (25%) – низький.
Отже, кількісні показники за обома методиками співпадають – середній рівень розвитку демонструє приблизно однакова кількість учнів (58,3% та 66,6%), так само як і низький (25%). Це свідчить про валідність отриманих результатів щодо готовності класу до навчання у школі.
Діагностична робота з учнями 1-В та 1-Г класу за даними методиками не проводилась у зв’язку з психофізіологічними особливостями учнів з ООП, а саме порушення інтелектуального розвитку помірного та важкого ступеню. Визначення рівня адаптації до нових умов навчання в початкових класах школи для цих респондентів було проведено методом спостереження, метою якого було визначити рівень пізнавального розвитку учнів, соціальну взаємодію та відстежити поведінку учнів з ООП під час навчального процесу.
Учні 1-В класу з особливими освітніми потребами демонструють потенціал для подальшого розвитку як у навчальній, так і соціальній сферах. Проте, відповідно до набутих даних, рівень їхньої адаптації виявився нижчим, відзначаючись середнім та низьким рівнями.
Аналіз діагностичного спостереження над учнями 1-Г класу вказує на низький рівень адаптації через недостатньо розвинені когнітивні функції, порушення в емоційно-вольовій і соціальній сферах, а також підвищену збудливість психіки.
З метою усунення виявлених труднощів із першокласниками проведена групова та індивідуальна корекційно-розвивальна робота.
Дослідження процесу адаптації учнів 5-х класів до нових умов навчання проводилося за наступними методиками:
1.Діагностика мотивації до навчання (методика Н.Лусканової);
2.Діагностика шкільної тривожності (методика А. Філіпса);
3.Діагностика особистісної адаптації школярів (методика Фурмана);
4.Діагностичне спостереження в звичних умовах навчання.
Участь у дослідженні взяли учні з ООП 5-Б та 5-Г класів. Загальна кількість респондентів склала 14 осіб. Із них 8 хлопців та 6 дівчат.
Результати діагностики адаптації учнів 5-Б класу свідчать, що більшість учнів мають середній та низький рівень адаптованості до умов навчання в середній школі, що проявляється у труднощах мотивації, негативному сприйнятті себе та оточення. Лише п'ята частина учнів демонструє успішну адаптацію. Це вказує на необхідність подальшої цілеспрямованої роботи з адаптації учнів 5-Б класу.
Діагностична робота з учнями 5-Г класу за даними методиками не проводилася через психофізіологічні особливості учнів з ООП, зокрема через порушення інтелектуального розвитку середнього та тяжкого ступеня. Для визначення рівня адаптації до нових умов навчання в середніх класах школи для цих респондентів застосовувався метод спостереження, метою якого було оцінити рівень пізнавального розвитку, соціальну взаємодію та поведінку учнів з ООП під час навчального процесу.
Для учнів з ООП 5-Г класу характерний низький рівень адаптації у зв’язку з недостатнім розвитком когнітивної та емоційно-вольової сфери, відповідно не сформованою мотивацією до навчання та підвищеним рівнем фрустрації, негативізму до пізнання нового навчального матеріалу та соціальної взаємодії.
З метою подолання виявлених труднощів з п’ятикласниками була проведена групова корекційно-розвивальна робота.
Також крім цього було проведено ряд діагностичних методик різного спрямування: визначення рівня пізнавальних процесів, дослідження емоційно-вольової та міжособистісної сфер учнів, діагностування рівня напруги, виявлення «важковиховуваності», вивчення професійних нахилів, визначення індивідуально-психологічних властивостей учнів, моніторинг рівня вихованості.
Аналіз результатів діагностичної роботи сприяв подальшому плануванню корекційної, профілактичної та консультативної роботи.
2.Корекційно-відновлювальна та розвивальна діяльність.
За результатами проведених комплексних діагностичних спостережень та досліджень з учнями з ООП, які проявляють труднощі у навчанні та у яких спостерігаються дезадаптивні прояви поведінки, порушення мотивації навчання, інфантилізм, гіперактивність, агресивність у поведінці, жорстокості та тривожності проведено цикл індивідуальних та групових занять з метою покращення розвитку когнітивних функцій та емоційного стану, налагодження взаємодії та міжособистіних стосунків, набутті соціальних навичок з метою досягнення покращення рівня адаптованості до умов навчання у Теребовлянському навчально-реабілітаційному центрі.
Корекційна робота проводилася впродовж всього навчального року й охоплювала різні вікові категорії учнів з ООП з різними проблемами та труднощами. Ключові напрямки роботи:
- корекція шкільної дезадаптації, тривожності та страхів в учнів 5 класу через індивідуальні бесіди, рекомендації для педагогів та батьків;
- індивідуальна корекційна робота з учнями 5 класу "групи ризику";
- психокорекційна робота з учнями 5-12 класів з неблагополучних сімей: зниження стресу, підвищення самооцінки, емоційна підтримка;
- групові корекційно-розвивальні заняття для агресивних дітей 1-12 класів;
- адаптаційні заняття для майбутніх п'ятикласників та урок відвертого спілкування для 6-7 класів;
- індивідуальна корекція проблем пізнавальної та особистісної сфери в учнів 5-12 класів;
- індивідуальні корекційно-розвивальні заняття для учнів 1-12 класів з труднощами в навчанні, когнітивними, емоційно-вольовими та особистісними проблемами;
- корекція поведінкових розладів в учнів 1-12 класів "групи ризику";
В результаті проведеної роботи спостерігається покращення розвитку особистісної та соціальної сфери учнів: розвиток емоційної сфери, чіткіше розуміння емоції, активно формуються навички самоконтролю та саморегуляції, зниження тривожності, формування навичок рефлексії, закріплені навички просоціальної поведінки, підвищення рівня мотивації. Відповідно до результатів проведеної корекційно-відновлювальної та розвивальної діяльності, в учнів з ООП помітна позитивна динаміка психологічного розвитку, проте все ще існує потреба у продовженні активної корекційно-розвивальної роботи для досягнення необхідних результатів.
3.Консультативний напрямок
Впродовж 2023-2024 навчального року проводилися консультації з класними керівниками, вихователями, учнями з ООП та їх батьками.
Зокрема були надані рекомендації щодо:
- адаптації учнів з ООП до навчання та шляхи підвищення мотивації, проблеми шкільної неуспішності;
- вікові та індивідуальні особливості розвитку, проблеми самооцінки дитини;
- психологічний клімат учнівського колективу, міжособистісні конфлікти;
- формування емоційно-вольової сфери;
- правильного вибору професії старшокласників;
- налагодження контакту у взаємодії «вчитель-учень», «учень-учень»;
- врегулювання стосунків у класних колективах;
- методів та стилів виховання дітей з ООП вдома;
- емоційного вигорання.
4.Психологічна просвіта
Психологічна просвіта сприяє створенню сприятливого середовища у школі де панує взаємоповага та підтримка. Це також важливий інструмент у запобіганні булінгу, розвитку навичок критичного мислення та вихованні відповідальних і соціально активних громадян. Впродовж 2023-2024 начального року проводилися наступні просвітницькі заходи:
Інтерактивна гра «Права дитини в казках», бесіда з елементами тренінгу «Обережно злочин. Крадіжка: в чому причина?», бесіди: «Відповідальність за власні дії», «Мої права та обов’язки», «Як долати агресію», «Як в моменти паніки зберегти спокій і рівновагу», «Правопорушення та відповідальність» та «Поважай чужі права» «Давай разом дружити», «Життя онлайн», «Мій настрій», «Живи цікаво та безпечно», «Обережно, незнайомці», «Моя самооцінка та позитивне сприйняття себе», «Негативні наслідки паління» та «Права та обов’язки учнів», а також просвітницькі тренінги «Особисті кордони. Навіщо вони?», «Безпечний інтернет та соціальні мережі», «Формування навичок здорового способу життя», «Торгівля людьми. Як не стати жертвою работоргівлі?», «Світ професій», «Як стати мільйонером», «Тайм-менеджмент і життєвий успіх», «Я та мої мрії», участь в акції «Анти-СНІД» та «Червона стрічка» для 1-12 класів.
5.Профілактична робота
Профілактичні заходи щодо запобігання правопорушень, пропусків, булінгу, насилля, неетичної поведінки, участь у Всеукраїнській акції «Стоп Булінг!», профілактичні бесіди «Поговоримо про булінг та кібербулінг», «Від нікотину до наркотиків – один крок», «Правопорушення та відповідальність», «Все в твоїх руках», «Поважай чужі права», «Я та моє здоров’я», «Не роби іншому того, чого не бажаєш для себе», «Агресія – перший етап на шляху до насилля», «Правила поведінки», «Порушення закону та його наслідки», «Як дбати про своє здоров’я», «Вчимося жити без конфліктів», «Здоровий спосіб життя як запорука успіху», «Як впоратися зі стресом».
Заняття з елементами тренінгу «Вчимося жити без конфліктів», тренінги «Як сказати НІ правопорушенням?», «Підлітки в соціальних мережах», «Безпечний Інтернет», «Профілактика агресивності», «Прийняття себе та формування позитивної самооцінки». Участь у Всеукраїнська акція «16 днів проти насилля», здійснення профілактичних заходів щодо шкільної дезадаптації.
6. Організаційно-методична діяльність.
Відповідно до листа МОН від 24.07.2019 № 1/9-477 «Про типову документацію працівників психологічної служби у системі освіти України» розроблені нові зразки ведення документації:
- Перспективний план роботи практичного психолога;
- Журнал практичного психолога;
- Облік проведення корекційних занять;
- Протоколи індивідуальної психологічної діагностики;
- Протоколи групової психологічної діагностики;
- Протоколи індивідуальних психологічних консультацій.
В години організаційно-методичної роботи проводиться підготовка практичного психолога до корекційно-розвиткової роботи, обробка результатів діагностик, розробка інформаційних буклетів, методичних рекомендацій для батьків, вихователів. Систематично відбувається розповсюдження психологічних матеріалів (брошури, буклети, інформаційні повідомлення, рекомендації) по класах, відповідно до проблем та запитів.
ІІ. Цілепокладаюча частина
Воєнні дії в Україні внесли свої корективи в освітньому процесі. Вони вплинули на всіх учасників освітнього процесу. Саме через військові дії на цілісність психіки особистості впливає багато руйнівних факторів. Вони і є причиною розладів та психічних травм. Оскільки психіка дітей та підлітків досить лабільна та нестійка, саме ця категорія суспільства є однією із найбільш вразливих. Реакції на кризові ситуації можуть бути досить непередбачувані та різноманітні: страх, паніка, зниження рівня комунікації, підвищення тривожності тощо.
Власне через це основною метою роботи психологічної служби на сьогоднішній час є повсякденна психологічна підтримка учасників освітнього процесу, стабілізація їхнього психоемоційного стану та налагодження неперервного освітнього процесу. А такою метою діяльності психологічної служби є сприяння створенню умов для соціального та інтелектуального розвитку здобувачів освіти, охорони психічного здоров’я, надання психологічної та соціально-педагогічної підтримки всім учасникам освітнього процесу відповідно до цілей та завдань системи освіти.
Вся робота НРЦ спрямована на реалізацію основної методичної проблеми – «Формування інноваційного, корекційно-розвивального, практико-орієнтовного освітнього середовища для дітей та молоді з особливими освітніми потребами на основі педагогіки партнерства в умовах реалізації компетентнісного прідходу, принципу дитиноцентризму як основи особистісно-орієнтовного підходу до навчання». Методична проблема над якою працює практичний психолог НРЦ «Індивідуалізація підходу до кожного учня з ООП; методичне забезпечення корекційно-відновлювальної і розвивальної роботи з цією категорією дітей та відстеження динаміки їх розвитку».
Відповідно до мети та методичної проблеми практичний психолог ставить перед собою такі важливі цілі:
- Дотримання програм розвитку, затверджених МОН, для ефективного виконання завдань психологічної служби відповідно до вимог і стандартів.
- Створення сприятливого психологічного середовища в навчально-виховному закладі, де дитина має можливість продуктивно взаємодіяти та спілкуватися з педагогами і однолітками.
- Систематичне відстеження динаміки розвитку учнів з ООП на різних етапах шкільного навчання для вчасної ідентифікації потреб та надання необхідної підтримки.
- Впровадження корекційно-розвиваючих програм, що враховують особливості психофізичного розвитку учнів з ООП зі стійким порушенням пізнавальної діяльності.
- Здійснення профілактики злочинності, алкоголізму, наркоманії та інших шкідливих звичок серед учнів з ООП.
- Проведення науково-методичної та практичної роботи з педагогами, учнями з ООП та батьками з метою надання психологічної підтримки та забезпечення повноцінного розвитку особистості учнів з ООП.
- Підтримка повноцінного розвитку особистості учнів з ООП на кожному віковому етапі.
- Стимулювання учнів з ООП до саморозвитку та самовиховання, створюючи сприятливі умови для мотивації.
- Превентивна робота щодо виявлення та попередження девіантної поведінки учнів з ООП середньої та старшої ланки.
- Надання психолого-педагогічної допомоги дітям, які переживають кризові ситуації.
- Здійснення заходів з профілактики булінгу, правопорушень, жорстокості та торгівлі людьми в освітньому середовищі.
- Розробка та здійснення просвітницької роботи для підвищення рівня знань вчителів у галузі психології та надання консультацій для педагогічної підтримки.
- Надання підтримки батькам у разі виникнення проблем у розвитку, навчанні, вихованні та соціальній дезадаптації дітей.
- Надання психологічної допомоги та емоційної підтримки учасникам освітнього процесу з метою збереження і зміцнення психічного здоров'я в умовах військового стану.
Застосування планування та реалізація цих цілей допоможе нам досягти нашої головної мети - забезпечення здорового і гармонійного розвитку всіх учасників навчально-виховного процесу.
Завдання психологічної служби:
1) повсякденна психологічна допомога та емоційна підтримка учасників освітнього процесу;
2) забезпечити надання психологічної допомогти здобувачам освіти та іншим учасникам освітнього процесу в кризових ситуаціях та учням, що пережили психотравмуючі події;
3) працювати над реалізацією проєкту «Психологічна підтримка» («Завжди разом») для учасників освітнього процесу.
4) забезпечення індивідуального підходу до кожного учня, створення умов для особистісного зростання кожної дитини з урахуванням її задатків, здібностей, індивідуальних психічних і фізичних особливостей;
5) співпраця практичного психолога з педагогами, батьками щодо створення комфортних умов перебування учнів з ООП в школі, встановлення зв’язків і дружніх відношень між учнем, сім’єю та школою;
6) здійснювати профілактику асоціальних явищ (алкоголізму, наркоманії, соціального сирітства тощо), труднощів у адаптації, навчання і виховання, порушень в поведінці;
7) здійснювати психологічну та соціально-педагогічну підтримку здобувачів освіти з числа внутрішньо переміщених осіб;
8) забезпечення координованої системної психологічної підтримки та надання психолого-соціальної допомоги учасникам освітнього процесу, хто цього потребує.
ІІІ. Змістова частина