Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр
Тернопільська область

Науково-методичний семінар-тренінг “Сучасні компетентнісні засади розвитку осіб з особливими освітніми потребами в умовах навчально-реабілітаційного закладу”

                                                              Науково-методичний семінар-тренінг

“Сучасні компетентнісні засади

розвитку осіб з особливими освітніми потребами

в умовах навчально-реабілітаційного закладу”

5 березня 2019

Теребовлянський навчально-реабілітаційний центр,

м. Теребовля вул.  Залізнична, 8

 

ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ КОМІТЕТ

Хома О.З., начальник управління освіти і науки Тернопільської ОДА.

Кацан Й.П., начальник відділу освіти Теребовлянської РДА.

Сурмай Л.О., завідувач комунальної установи «Теребовлянський районний методичний кабінет»

Кацан М.Б., директор Теребовлянського НРЦ.

Рібцун Ю.В., старший науковий співробітник відділу логопедії Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник.

Кульбіда С. В., головний науковий співробітник відділу навчання жестової мови Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України, доктор педагогічних наук, професор.

 

ЗУСТРІЧ З НАУКОВЦЯМИ

Весняний ранок 5 березня у Теребовлянському НРЦ був святково урочистим. Гарною подією цього дня стало проведення в межах впровадження результатів експериментальної роботи логопедичного і сурдопедагогічного напрямів науково-методичного семінару-тренінгу «Сучасні компетентнісні засади розвитку осіб з особливими освітніми потребами в умовах навчально-реабілітаційного закладу». Логопедичний напрям представляла Юлія Рібцун (відділ логопедії), сурдопедагогічний — Світлана Кульбіда (відділ навчання жестової мови), які є співробітниками Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України.

На захід завітали також: начальник відділу освіти Теребовлянської РДА — Йосип Кацан, завідувач Теребовлянського районного методичного кабінету Людмила Сурмай, методист-психолог з корекційної та інклюзивної освіти Оксана Трендовацька.

Основні стратегій науково-дослідної роботи було представлено в інформаційному компоненті семінару у доповідях:

- Марії Кацан «Роль навчально-реабілітаційного закладу в освітньому розвитку дитини з особливими освітніми потребами»,

- Ольги Щуцької «Шляхи соціально-психологічної реабілітації та адаптації учнів з особливими освітніми потребами»,

- Дарії Капелюх «Інноваційні психолого-педагогічні технології навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами».

- Юлії Рібцун «Окремі аспекти стандартизації навчально-методичного забезпечення навчання молодших школярів з тяжкими порушеннями мовлення”.

- Світлани Кульбіди «Білінгвальне навчання глухих у реаліях сьогодення: підходи і можливості».

 

Ресурсний компонент був репрезентований у вигляді тренінгів Юлії Рібцун «Навчально-методичне та дидактичне забезпечення змісту пізнавального розвитку молодших школярів із тяжкими порушеннями мовлення», де звернуто увагу на авторський доробок науковця. Світлана Кульбіда у тренінгу «Особливості жестомовної комунікативної компетенції в умовах білінгвального навчання» розкрила специфіку застосування жестової мови як першої при вивченні української мови, важливої ролі опанування значень понять двома мовами, необхідності досконалого володіння УЖМ наставниками (педагогами, психологами, вихователями, батьками) і систематичного підвищення рівнів професійної компетентності. Світланою Кульбідою звернуто увагу на результати впровадження експериментальної роботи у:

- підручниках “Українська мова” для глухих і слабочуючих учнів з 3 по 5 клас (2016-2019 рр.);

- статтях, посібниках, сайтах: Формування жестомовної комунікативної компетенції – від розуміння до застосування, Кінетичні особливості української жестової мови (3 Частини), сайті “Пошир жест” та ін.

Значне зацікавлення викликало також обговорення питань навчання глухих учнів в умовах НУШ (Нової української школи). Педагоги вносили свої пропозиції і зауваження щодо розробки навчальних програм та підручників.

Зокрема, йдеться про необхідність обов”язкового повернення підготовчого класу для глухих дітей, розробку програмно-методичного забезпечення, підручників з урахуванням особливостей сприймання і опанування нових компетенцій глухими учнями та учнями з іншими освітніми потребами.

На завершення, учасників науково-методичного тренінгу-семінару музичними вітаннями привітали учні та педагоги Центру. Зокрема, учні 3 класу та педагог Кравчишин О.Д. побажали усім нових звершень, виконавши пісню «Добрий день Вам, добрий день!», а учениця 13 класу Марущак Наталя побажала всім добра, тепла і любові, виконавши пісню у сурдоперекладі «Я бажаю вам добра».Надзвичайно ліричним і щемливим стало жестове виконання пісні «Тато і доня» ученицею Ільків Людмилою та вчителем Демчук В.Т.Педагоги Центру також виконали пісню «Україна – це ти».Педагогічний колектив Теребовлянського НРЦ щиро вдячні співробітниками Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України Юлії Рібцун та Світлані Кульбіді за співпрацю, адже лише у тісному взаємозв’язку науки та практики можливо віднайти раціональне зерно, що допоможе розв’язати сучасні педагогічні проблеми, створити найсприятливіші умови для успішної адаптації дітей з особливими освітніми потребами у суспільстві.